فرهنگ و هنر

عزاداری پرشور ایرانیان در بین‌‎الحرمین/ کربلا در ایام شهادت حضرت مادر عزاخانه شد +عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت برگزیده های ایران، کربلا همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها غرق ماتم شد؛ تا جایی که حرم‌های مطهر حضرت عباس و امام حسین علیهم السلام رخت عزا پوشیدند و پارچه‌های مشکی مزین به نام و القاب حضرت زهرا سلام الله علیها در گوشه ‌‌کنار حرم‌های مطهر نصب شد.

 

کربلا به مناسبت ایام فاطمیه سیاهپوش شد

همچنین در بین‌الحرمین و حرم‌های مطهر چراغ‌‌های قرمزرنگ جایگزین چراغ‌های سبزرنگ شد. در ورودی‌های مختلف حرم‌های امام حسین و‌حضرت عباس علیهم السلام نیز پارچه‌های مشکی عزا خودنمایی می‌کرد؛ به طوری که امسال پارچه‌های مشکی متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در حرم‌های مطهر دیده می‌شد ‌و خادمان حرم‌ها فضای جدیدی را برای زائران رقم زدند. 


اقامه نماز مغرب در حرم حسینی

زائران در کربلا حدیث کسا قرائت کردند

شب گذشته همزمان با شب شهادت مادر سادات، زائران با تشرف به کربلا به عزاداری مشغول بودند و پس از اقامه نماز مغرب و عشا، مراسم‌ روضه برپا شد و در هر گوشه ‌کنار حرم‌ها صدای مداحی شنیده می‌شد. حتی برخی از زوار سیدالشهدا علیه السلام در بین‌الحرمین، حدیث کسا قرائت کردند و پس از آن برای فرج حضرت مهدی (عج) دست‌ به دعا برداشتند.

 

حرم سیدالشهدا علیه السلام در ایام فاطمیه رخت عزا پوشید

برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران کربلا با نوای مداحان‌ ایرانی

موکب‌های پذیرایی از زائران نیز از پنج‌شنبه آماده میزبانی از زائران کربلا بوده و هر چه می‌گذشت بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شد. در برخی از موکب‌های بزرگ، مداحی‌های باسم کربلایی و حتی مداحان ایرانی هم شنیده می‌شد و زائران با گذر از موکب‌ها در کنار استفاده از فضای معنوی حاکم در اطراف حرم‌ها، از نذری‌ها نیز متنعم می‌شدند و گاهی هم با برخی مداحی‌ها هم‌نوا شده و به سوی حرم ارباب حرکت می‌کردند.

ابومعصوم یکی از خادمان حرم حسینی که در ایام فاطمیه در جوار حرم حسینی موکب پذیرایی از زائران راه‌اندازی می‌کند، می‌گوید: ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برای ما عراقی‌ها کمتر از ایام محرم و صفر نیست. در این ایام شیعیان عزادار هستند و بیش از هر زمانی برای ظهور مهدی موعود دعا می‌کنند تا با ظهورشان و مشخص شدن قبر مادر سادات، عاشقان امکان تشرف به زیارت قبر فاطمه زهرا سلام الله علیها را کسب کنند.

توزیع بسته‌های فرهنگی بین زائران کربلا

در انتهای خیابان سدره حرم امام حسین علیه السلام و مقام حضرت مهدی (عج) نیز موکب‌های بسیاری راه‌اندازی شده که در هر کدام علاوه بر توزیع نوشیدنی و غذای گرم، بسته‌های فرهنگی نیز اهدا می‌شد؛ به طوری که گاهی یکی تسبیح و مهر با نوشته‌ای درباره ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها می‌داد و دیگری کتاب ادعیه. البته نکته جالب این بود که بسته‌های فرهنگی را ایرانیان به زائران حسینی می‌دادند.

مهدی‌نژاد یکی از زائران کربلا که پس از سال‌ها دوری از زیارت حرم حسینی، امسال برای نخستین‌بار در ایام فاطمیه به زیارت ارباب مشرف شده است، درباره توزیع بسته فرهنگی بین عزاداران فاطمی به زبان فارسی و عربی می‌گوید: هدف از این اقدام و توزیع بخشی از سیره حضرت زهرا سلام الله علیها آشنایی با مقام مادر سادات در کنار عزاداری برای ایشان بود. برای همین هم بیشتر سعی داشتم که این بسته‌ها را بین جوانان توزیع کنم تا با خواندن مطالبی از  صدیقه کبری سلام الله علیها با سیره ایشان آشنا شوند و از خواص و مزایای ذکر تسبیحات حضرت زهرا هم بیشتر بدانند.

ورودی‌های حرم‌های مطهر کربلا؛ روز گذشته

حضور پرشور ایرانیان در کربلا همزمان با ایام فاطمیه

علاوه بر این، با باز شدن مسیر زیارت سیدالشهدا علیه السلام که البته در حال حاضر فقط به صورت هوایی انجام می‌شود، بسیاری از زائران ایرانی نیز در این ایام توفیق زیارت کربلا نصیبشان شده است و این روزها دیگر زائران ایرانی در حرم حسینی حضوری نسبتاً پررنگ دارند. این امر در حالی است که در دو سال گذشته به دلیل شیوع کروناویروس و بسته بودن مسیر زیارت، ایرانیان امکان تشرف به عتبات را نداشتند و حتی برخی به دلیل این ویروس منحوس روضه خانگی راه انداخته و در محافل عمومی عزاداری فاطمیه هم حضور نداشتند.

اما اکنون با تلاش‌های صورت گرفته، مسیر زیارت باز شده و شب گذشته در شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها جمعی از ایرانیان به کربلا مشرف شده و شهادت مادر سادات را به سیدالشهدا و سقای دشت کربلا تسلیت گفتند و در غم غربت دختر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اشک ریختند.

 

روضه‌خوانی ایرانیان همزمان شب شهادت حضرت زهرا (س) در بین‌الحرمین

لبیک یا زهرا در بین‌الحرمین طنین‌اندازی شد

برخی از ایرانیان نیز پس از نماز مغرب و عشا در اطراف حرم‌ها مراسم عزاداری راه انداختند و ‌‌برخی دیگر هم در بین‌الحرمین. مراسم روضه‌خوانی به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نیز توسط موکب علی بن ابی‌طالب علیه السلام هم شب گذشته پرشورتر از همیشه برپا شد و ایرانیان بسیاری در جوار حرم حسینی گرد هم آمده و عزاداری کردند.

عزاداری ایرانیان آنقدر پرشور و غم‌انگیز بود که زائران غیرایرانی به ویژه عراقی‌ها هم با ایرانیان همراه شده و یک صدا نوای لبیک یا زهرا سر دادند و رو به حرم ارباب به سیدالشهدا علیه السلام این ایام را تسلیت گفتند. برخی هم از ابتدای این مراسم ارتباط تصویری با عاشقان زیارت کربلا در ایران برقرار، و دل‌های عاشق را راهی کربلا کردند.

بوی اسپند محرم در کربلا همزمان با ایام فاطمیه

در حوالی اذان مغرب و پس از آن بوی اسپند خاصی در بین‌الحرمین پیچیده بود. انگار که عزاداری محرم شده است و زائران در حال عزاداری عاشورا هستند. اما این بار زائران به کربلا آمده بودند تا برای مادر سادات اشک بریزند و در غم اهل بیت علیهم السلام شریک شوند. 

 

حال و هوای کربلا در ایام فاطمیه

زائران کربلا برای پهلوی شکسته مادر سادات گریستند

شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به روایت ۷۵ روز پس از شهادت حضرت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله امسال با سال‌های دیگر به ویژه در ایام کرونا متفاوت بود. انگار همه با غم بیشتری در حال عزاداری بودند و اشک می‌ریختند. یکی در حرم بر سر و صورت می‌زد و برای خودش زیر لب نوحه می‌خواند و دیگری در جمع با صدای بلند از غربت مادر سادات می‌گفت. یکی از غربت مدینه سخن به میان می‌آورد و دیگری از پهلوی شکسته حضرت زهرا سلام الله علیها. یکی به آتشی که دشمن به پا کرده بود و دیگری از مظلومیت حضرت مولا و یتیمی حسنین علیهم السلام. هر گوشه و کنار کربلا غم بود ‌و ماتم.

برپایی دسته‌های عزاداری در شب شهادت حضرت زهرا (س)

عراقی‌ها شب گذشته از راه‌های دور و نزدیک به کربلا مشرف شده بودند و موکب‌های عزاداری و دسته‌های سینه‌زنی نیز از اطراف کربلا به حرم ارباب مشرف می‌شدند. برخی از عزاداران در دسته‌ها با پاهای برهنه و در حالی که زنجیر و سینه می‌زدند، به سمت حرم حضرت عباس علیه السلام و پس از آن امام حسین علیه السلام حرکت می‌کردند. موکب جمهور الحیدریه و حضرت قاسم (ع) که دو موکب شاخص در این ایام هستند، یکی به سینه زنی و دیگری با همراه داشتن چلچراغ و نواختن طبل و سنج عزاداری می‌کردند و با این سبک عزاداری، حال و هوای کربلا را همچون ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا کرده بود.

 

دسته عزاداری همزمان با شب شهادت مادر سادات در کربلا

نوحه‌خوانی غم‌انگیز عراقی‌ها در کربلا

دسته‌های عزاداری وقتی به حرم امام حسین علیه السلام می‌رسیدند، چند ثانیه به سمت حرم سلام می‌دادند و‌ مجدد حرکت می‌کردند و با زبان عربی طوری نوحه می‌خواندند که حتی اگر معنای آن را هم درک نمی‌کردی و متوجه نمی‌شدی، بی‌اختیار از شدت غم، اشک از چشمانت جاری می‌شد. همچنین تابوت نمادین نیز در حرم سیدالشهدا علیه السلام در دست زائران حرکت می‌کرد و زوار پشت این تابوت اشک می‌ریختند.

 

عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در کربلا همراه با تابوت نمادین

هنوز ساعاتی تا اذان صبح باقی مانده بود، اما زائران هر لحظه به سوی حرم مشرف شده و کربلا مملو از جمعیت بود. ایرانیان نیز در این شب در حرم ارباب حضوری پررنگ داشتند و تا حوالی صبح در کربلا به عزاداری پرداختند.

زائران ایرانی که پس از سال‌ها دلتنگی زیارت، به کربلا مشرف شده‌اند، از هر لحظه حضور در بهشت استفاده کرده و زیر قبه حرم امام حسین علیه السلام دعای فرج را زمزمه کرده و حتی در آنجا به روضه‌خوانی مشغول شدند و سایر زائران اطراف ضریح را نیز با خود همراه کردند.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه زمان دقیق شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مشخص نیست، روایت‌هایی در این زمینه وجود دارد که یکی از این روایات به ۷۵ روز پس از شهادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اشاره دارد. بر همین اساس، شب گذشته همزمان با شب شهادت صدیقه فاطمه سلام الله علیها کدر کربلا عزاداری پرشوری برپا شد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا