سیاسی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: تعداد کالاهای اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش می‌یابد

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی برگزیده های ایران، اظهار داشت: برآورد ما درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعطای آن به تعدادی کالای اساسی تا پایان سال جاری آن است که ۸ میلیارد دلار نیاز داشته باشیم، اما طبق آخرین به‌روزرسانی‌ها مشخص شده است که حدود ۱۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز داریم.

وی افزود: متأسفانه دولت حسن روحانی ۸ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی را در ماه‌های پایانی عمر دولتش در سال جاری خرج کرده است، در حالی که این ارز مربوط به کل سال جاری بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: تلاش داریم که تعداد کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی را از ۶ کالا به ۲ کالا برسانیم که شامل نهاده‌های دامی و گندم باشد و راهی جز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سایر کالاهای اساسی نداریم.

قادری گفت: اگر تعداد کالاهای اساسی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند را محدود کنیم، به احتمال زیاد به جای آنکه به ۱۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی نیاز داشته باشیم، نیازمند ۱۲ میلیارد دلار هستیم که تا پایان سال جاری احتمالا حدود ۴ میلیارد دلار دیگر باید برای این موضوع ارز لازم تخصیص پیدا کند.

وی درباره محل تامین ۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تا پایان سال جاری گفت: احتمالا دولت از محل افزایش صادرات نفت تامین خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: احتمالا کل صادرات نفتی ما در سال جاری بیش از ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار نخواهد شد ولی با این حال دولت باید اقدامات لازم را برای تامین ارز به منظور واردات کالاهای اساسی در نظر بگیرد.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا