Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: چهارمحال و بختیاری مستعد حل مشکل مرغ در کشور است - خبرگزاری برگزیده های ایران
چهارمحال و بختیاری

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: چهارمحال و بختیاری مستعد حل مشکل مرغ در کشور است

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد عصر امروز و در پایان سفر ۲ روزه اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس و بازدید از بخش‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، گلخانه‌ای و وضعیت آبی استان و شنیدن سخنان مسئولان و درد دل‌های مردم چهارمحال و بختیاری، شورای اداری استان با حضور اعضای این کمیسیون در بروجن برگزار شد.

در این جلسه هر کدام از اعضای کمیسیون کشاورزی اطلاعات و آمار جمع‌بندی شده از بازدیدهای خود را مطرح کردند که برخی از مهمترین آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم.

مجموعه‌های بزرگ زنجیره واردات نهاده را تکمیل کنند

علیرضا نظری در این جلسه گفت: مجموعه‌های بزرگ از جمله آستان قدس، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نباید وارد بروکراسی‌های اداری برای تامین نهاده شوند بلکه باید مستقیماً وارد حوزه واردات نهاده شوند و این زنجیره را از صفر تا صد تکمیل کنند.

قیمت‌های محصولات تولیدی به‌روزرسانی می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ و تولیدکننده به شرکت‌های خرد در خرید و آموزش‌ها کمک کنند، افزود: واقعی‌سازی قیمت محصولات تولیدی از جمله گوشت سفید، تخم مرغ و جوجه یک روزه دیر انجام شد و خساراتی به تولیدکنندگان زد و حتی موجب ورشکستگی شد که امیدواریم این امر به روزرسانی شود.

دولت یارانه پرداخت کند نه تولید کننده خرد

وی افزود: تولیدکنندگان توان پرداخت یارانه به دولت را ندارند و اگر قرار است کسی یارانه پرداخت کند آن دولت است.

نظری به انتقال نهاده از بنادر به واحدهای تولیدی اشاره و اظهار کرد: با وجود همه قول‌های داده شده هنوز مشکل انتقال به‌موقع نهاده‌ها به دست تولیدکنندگان حل نشده است که باید بررسی شود.

 وی افزود: یکی از تدابیر مجلس حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ هزار تومانی است اما کسانی که محصولاتی را از این منظر تولید و صادر می‌کنند به طور ویژه حمایت می‌شوند تا دچار مشکل نشوند.

این عضو کمیسیون گفت: اعتبارات ویژه آبخیزداری باید مورد توجه قرار گیرد زیرا که این حوزه در مبارزه با خشکسالی در اولویت است.

شرکت فرادانه الگوی مراکز تولیدی کشور شود

نظری در پایان بیان کرد: از شرکت فرادانه نیز بازدید شد که به نظر می‌رسد این مجموعه تجربه‌های بسیار خوبی را دارد و توانسته بدون منابع بانکی مجموعه‌ای با ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند و تولید داشته باشد که این تجربه باید به عنوان الگو در سایر نقاط تولیدی کشور استفاده شود.

علیرضا عباسی در ادامه این نشست گفت: علی‌رغم اینکه در کشور فاصله زیادی بین دستگاه‌های اجرایی و مراکز تحقیقاتی وجود دارد اما در استان چهارمحال و بختیاری ارتباط خوبی بین این دستگاه‌ها وجود دارد و کارهای تحقیقاتی خوبی در استان رقم خورده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه گیاهان دارویی و منابع طبیعی ظرفیت‌های بسیار خوب این استان هستند، افزود: همچنین در تولید بذر گندم و جو، مطالعات آب و خاک، تحقیقات گیاه پزشکی، ایستگاه بادام و … کارهای خوبی انجام شده که البته نیاز به حمایت نیز دارند.

دانشکده کشاورزی شهرکرد، مستعد حل مشکل مرغ کشور

وی ادامه داد: در دانشکده کشاورزی نیروهای علمی خوبی وجود دارد که برخی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در زمینه مرغ لاین تحقیقاتی کرده‌اند که اگر ارتباطی با امور دام وزارت‌خانه ایجاد شود و تولید در این حوزه فعال شود مشکل مرغ در سطح کشور کم می‌شود.

وی در پایان گفت: از سد بیدکان نیز بازدید به عمل آمد و این سدی که تامین آب ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی ۱۰ روستای استان و تامین شغل ۴ هزار نفر را برعهده دارد نیاز به بودجه ۹۰ میلیارد تومانی دارد که باید از آن حمایت شود.

پرویز اوسطی نیز در ادامه این نشست استعداد سرزمینی استان را دامپروری و کشاورزی دانست و اظهار کرد: این استان با استفاده از دانش نوین می‌‏تواند در تحول اساسی کشور با تولید شیر و گوشت مورد نیاز ایفای نقش کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چند مانع پیش روی دامپروری استان وجود دارد، عنوان کرد: دامپروری چهارمحال و بختیاری بر اساس استعداد سرزمینی و اتکا بر ظرفیت طبیعی استان بوده است که امروزه به دلیل خشکسالی در تامین علوفه دچار مشکل شده است.

وی این استان را نیمه صنعتی عنوان کرد و ادامه داد: این مهم باید به سمت و سوی صنعتی شدن حرکت کند.

اوسطی تصریح کرد: صنایع تبدیلی باید در مجتمع‌های دامپروری دیده شود و این مجتمع‌ها تنها در حوزه تولید نباشد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا