اخبار روز

عطوان: آزادی بیان یک دروغ بزرگ است

عطوان: آزادی بیان یک دروغ بزرگ است

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در گزارشی درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد نوشت: «آزادی بیان» در این روزها در جهان غرب به عنوان بهانه‌ای برای هتک حرمت قرآن کریم و رسول اکرم (ص) و انزجار از عقاید اسلامی به صورت گسترده استفاده می‌شود. این آزادی بیان که در رأس دموکراسی غرب است، خیلی سریع با روی کار آمدن احزاب افراطی فاشیست در بیشتر کشورهای اروپایی درحال از بین رفتن است.

«آزادی بیان» برای آنها است نه برای ما و با برخی سیاست‌ها و مواضع نژادپرستانه آنها همخوانی دارد. متأسفانه این مسئله دیگر درباره ما به عنوان اعراب و مسلمانان چه به عنوان مهاجر و چه در جهان عربی و اسلامی وجود ندارد، به ویژه زمانی که موضوع درباره مسائل عادلانه ما از جمله مسئله فلسطین است. دولت اشغالگر رژیم صهیونیستی و لابی‌های آن نقش بزرگی در این راستا دارند و این در سایه نبود هرگونه تحرک از سوی جهان عربی و اسلامی برای مقابله با این توهین‌ها بعد از گسترش دایره عادی سازی روابط یا همان «صلح ابراهیم» اتفاق می‌افتد.

می‌توانیم از آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس و سیاست‌ها و تاریخ آن انتقاد کنیم اما نمی‌توانیم در جهان غرب از کشتار کودکان فلسطینی و ویرانی منازلشان و اعدام روزانه جوانان بی سلاح در کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی انتقاد کنیم. دلیل آن هم تنها وجود قوانینی است که این انتقاد را دشمنی با یهودیت و نقض قوانینی می‌داند که مجازات آن به حدود ۱۵ سال می‌رسد چرا که “تحریک به انزجار” است و حتی حمایت از تروریسم هم محسوب می‌شود.

آلمان هرگونه تظاهراتی در همدردی با شهدای جنین، نابلس و نوار غزه و همبستگی با حق مشروع فلسطینی‌ها برای مقاومت در برابر اشغالگران را ممنوع کرده و دادگاه‌های تفتیش را برای خبرنگاران عرب و اخراج آنها تشکیل داده است. در انگلیس قانونی برای کسانی صادر شده که پرچم حماس را بالا برده یا عضو آن باشند یا با آن اعلام همبستگی بکنند و در این صورت بازداشت شده یا سلب تابعیت یا اخراج می‌شوند. در فرانسه هرگونه تردید در هولوکاست یا انکار آن جرم به حساب می‌آید. لیست طولانی است و برای ما دشوار است که بدانیم کجا باید متوقف شویم!

من یک بار در برنامه شبکه بی بی سی درباره ترور اخیر سلمان رشدی، صاحب کتاب آیات شیطانی حضور یافتم و گفتم، بسیاری در جهان اسلام این کتاب را توهین به اسلام و انزجار علیه مسلمانان به بهانه آزادی بیان می‌دانند. لابی صهیونیست کمپین ظالمانه‌ای را علیه من و علیه شبکه بی بی سی به راه انداخت. این لابی بیش از ۱۰۰۰۰ امضا را از افرادی از جمله نمایندگان پارلمان و خبرنگاران و ادیبان برای انجام تحقیقات پارلمانی درباره نقض منشور بی‌بی‌سی و میزبانی از فردی ضد یهود جمع آوری کرد و همچنان این کمپین ادامه دارد و گسترش یافته و هر نویسنده عربی یا اسلامی را که جرأت همدردی با قربانیان اشغالگری اسرائیل داشته باشد یا از جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینی‌ها انتقاد کند مورد هدف قرار می‌دهد.

قانون سوئد سوزاندن پرچم همجنسگرایان را جرم می‌داند چرا که اقدامی تحریک‌آمیز علیه گروهی از شهروندان در کشور است اما این قانون، شهروند سوئدی نژادپرستی را که به هتک حرمت کتاب مقدس بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان که ده‌ها هزار تن از آنها در سوئد هستند، می‌پردازد، مجرم نمی‌داند!

بیشتر دولت‌های اسلامی بیانیه‌هایی در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد صادر کردند اما این محکومیت‌ها هیچ ارزشی ندارد چراکه باعث نشده که یک فرد نژادپرست از این کار خود دست بردارد. مجله شارلی ابدو فرانسه از انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر اکرم (ص) دست برنداشته و چندین بار آن را منتشر کرده است. این مسئله تنها یک دلیل ساده دارد و آن هم این است که این دولت‌ها هیچ‌کاری درباره شهرک نشینان اسرائیلی که سرگرمی آنها هتک حرمت قرآن کریم و یورش به مسجدالاقصی و تقسیم حرم ابراهیمی در الخلیل است، انجام نمی‌دهند.

مسلمانان در کشورهای اسلامی و جهان به تورات یهودیان یا انجیل مسیحیان توهین نمی‌کنند نه به خاطر قوانینی که این مسئله را ممنوع کرده بلکه به این دلیل که آنها به این ادیان و پیروانشان احترام می‌گذارند اما اکنون کسی می‌آید و با هتک حرمت قرآن کریم با حمایت دولت‌ها و با دروغ آزادی بیان این اخلاق پسندیده را زیر پا می‌گذارد. این نقض‌ها و اقدامات تحریک آمیز را می‌توان به سادگی حل کرد. همانطور که پارلمان‌های غربی قوانینی را برای ممنوعیت انکار هولوکاست صادر کرده‌اند چرا همین کار  انجام نمی‌شود و قوانینی صادر نمی‌شود که هتک حرمت قرآن کریم و توهین به پیامبر اکرم (ص) جرم دانسته شود و تحریم‌های شدیدی علیه کسانی که چنین اقداماتی اتخاذ می‌کنند، اعمال شود. آیا صدور چنین قوانینی نقض آزادی بیان است اما چگونه؟

جنایت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد تکرار خواهد شد و چه بسا در سایه نفوذ راست گرایان نژادپرست و نبود رهبران بادرایت و سلطه آمریکا بر اروپا گسترش یابد. نشانه‌هایی درباره احتمال طولانی شدن جنگ اوکراین وجود دارد و اعراب و مسلمانان باید برای نتایج فاجعه باری که یکی از مهم‌ترین آن اخراج میلیون‌ها آواره عرب و مسلمان در تعداد زیادی از کشورهای اروپایی است، آماده شوند. لابی‌های صهیونیستی که نقش بزرگی در از بین بردن ارزش‌های عدالت و از جمله مهمترین آن آزادی بیان و احترام به نظرات دیگران در غرب دارند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم پدیده اسلام هراسی را تقویت کرده‌اند خودشان هم از جمله مهم‌ترین قربانیان خواهند بود. هولوکاست در خاورمیانه یا کشورهای مغرب عربی رخ نداد، یهودیان به عنوان شهروندان مساوی در این کشورها زندگی می‌کنند اما هولوکاست در قلب اروپا رخ داد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا