اخبار روز

علت نوسان قیمت لاستیک سواری مشخص شد؛ باز هم پای “انحصار داخلی” در میان است

علت نوسان قیمت لاستیک سواری مشخص شد؛ باز هم پای “انحصار داخلی” در میان است

– اخبار استانها –

رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در قزوین، با بیان اینکه موضوع لاستیک خودرو در ۲ حوزه خودروهای سبک و سنگین قابل بررسی و واکاوی است، بیان کرد: بخش اول به لاستیک خودروهای سنگین و مسافربری مربوط می‌شود که هم بخش حساس‌تری است و هم قیمت بیشتری دارد.

اسد تیرگان اضافه کرد: خوشبختانه در این بخش نوسان قیمت چشمگیر و نگران‌کننده‌ای نداریم؛ چرا که چون در این بخش ۲۰ درصد نیاز بازار را از طریق شرکت‌های داخلی تأمین می‌کنیم و ۸۰ درصد لاستیک خودروهای سنگین هم وارد می‌شود که در این حوزه واردات کار خودش را می‌کند و فعلاً مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد لاستیک‌ خودروهای سنگین از طریق یک شرکت داخلی تولید و تأمین می‌شود، تصریح کرد: البته چون قیمت محصولات داخلی از نوع خارجی پایین‌تر است، نوسانی در بازار دارد که به همین خاطر مدیران این شرکت تصمیم گرفتند هر ۶ ماه به هر خودروی سنگین یک جفت لاستیک ایرانی بدهند.

وی با اشاره به اختلاف قیمت لاستیک ایرانی خودروهای سنگین در بازار و سامانه جامع تجارت ادامه داد: با این حال چون ۸۰ درصد لاستیک‌های خودروهای سنگین و اتوبوس وارداتی است، این اختلاف قیمت اثر چندانی بر بازار لاستیک و تایر خودروهای سنگین اعم از تریلی، کامیون، کامیونت، کانتینر و اتوبوس ندارد.

رئیس اتحادیه صنفی لاستیک‌فروشان قزوین مشکل اصلی بازار لاستیک را مربوط به بخش تایرهای سواری دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های ایرانی ادعا می‌کنند که می‌توانند در عرض ۲ هفته ۱۰۰  درصد نیاز بازار را تأمین کنند، و به همین خاطر دولت واردات این محصولات را ممنوع کرد و همین موجب نوسان قیمت لاستیک سواری در کشور شد.

تیرگار با بیان اینکه نوسان قیمت لاستیک سواری به خاطر انحصار داخلی است، افزود: به خاطر همین انحصاری هم شرکت‌های داخلی مدت‌هاست که دنبال افزایش قیمت هستند که گاهی با چراغ قرمز سازمان حمایت و گاهی هم با چراغ سبز این سازمان روبه‌رو می‌شوند.

وی با یادآوری اینکه در تابستان بیشترین مصرف لاستیک خودروهای سواری و سبک اتفاق می‌افتد، ادامه داد: با این حال شاهدیم که شرکت‌های داخلی تولیدکننده لاستیک اقدام به فروش سبدی این محصولات می‌کنند و بعضاً این سبدها را هم با تأخیر به بازار ارائه می‌دهند و همین عقب‌انداختن‌ها در مقاطعی بازار را خالی می‌کند.

/.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا