اخبار روز

عمران خان: گویی وارد بازی رولت روسی شده‌ام!

عمران خان: گویی وارد بازی رولت روسی شده‌ام!

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در سخنرانی در شهر لاهور گفت، ارتش پاکستان تلاش می‌کند سوابق حرفه سیاسی او را تخریب کند و مداخله‌اش باعث شده که این کشور در آستانه فاجعه اقتصادی قرار بگیرد.

عمران خان به رغم نگرانی از اینکه با بازگشت به عرصه سیاست جانش را به خطر می اندازد، مجددا درخواستش برای برگزاری انتخابات زودهنگام را تکرار کرد.

او در گفتگو با نشریه تلگراف قبل از تظاهرات حامیانش گفت، خروج از خانه‌اش برای او به بازی “رولت روسی” تبدیل شده و او همچنان با تهدید به ترور مواجه بوده و یک تلاش هماهنگ برای آن وجود دارد.

عمران خان ۷۰ ساله که به نوشته تلگراف از موجی از حمایت عمومی برخوردار است، گفت که سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی قدرتمند پاکستان، که با لفظ “تشکیلات” شناخته می‌شوند، ترجیح می‌دهند او مرده باشد تا اینکه در پاییز دوباره به عنوان رهبر پاکستان بازگردد.

او گفت: “تشکیلات از پیروزی من در انتخابات وحشت دارد، از این رو تلاش خواهند کرد تا من را حذف کنند. وقتی من از خانه بیرون می‌روم دولت باید امنیت من را تامین کند، اما آنها این کار را نکرده‌اند.”

او اضافه کرد: “من مجبور شدم تیم امنیتی خودم را به خدمت بگیرم و قوانین امنیتی خودم را دنبال کنم اما این مثل یک بازی رولت روسی است. خدا می داند وقتی بیرون می روم، آسیب پذیر هستم.”

عمران خان در آوریل ۲۰۲۲ با دریافت رای عدم اعتماد از قدرت برکنار شد. حزب او اعلام کرد این اتفاق نتیجه زدوبند سیاسی غیرقانونی بوده است. او همچنین  در نوامبر ۲۰۲۲ در یک سوقصد مورد اصابت چهار گلوله به پاهایش قرار گرفت اما از آن جان سالم به در برد.

عمران خان در حالی که در بیمارستانی در شهر لاهور دوران نقاهت را می‌گذراند، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، رانا ثناء الله، وزیر کشور دولت وی و شخصیت‌های بلندپایه سازمان اطلاعات پاکستان را مسئول این سوءقصد دانست.

عمران خان گفت: همین مقامات دولتی هستند که قبلاً سعی کردند من را بکشند.

در ۱۴ مارس، پلیس پاکستان در عملیاتی ناموفق به خانه عمران خان در شهر لاهور یورش برد تا او را از بابت اتهام فروختن غیرقانونی هدایای دولتی دستگیر کند. او اما این اتهامات را دارای انگیزه سیاسی دانسته و رد کرد.

عمران خان یورش به خانه‌اش را “بزدلانه” توصیف کرد و گفت که همسرش  بالاجبار صدای ضرب و شتم کارمندانش و سرقت اموالش توسط پلیس را می‌شنید.

هیچ نخست وزیری تا کنون هرگز دوره خود را در پاکستان به طور کامل سپری نکرده و عمران خان هم تنها سه سال و نیم از دوره پنج ساله خود را سپری کرد. با این حال، او در همین زمان متحدانی در پلیس و سرویس های اطلاعاتی پاکستان برای خودش ایجاد کرد.

بر اساس نتایج نظرسنجی‌های جدید، اگر امروز انتخابات در پاکستان برگزار شود، عمران خان پیروز آن است. یک نظرسنجی  شرکت گالوپ که نتایجش هفته گذشته منتشر شد میزان محبوبیت او را ۶۲ درصد و میزان محبوبیت شهباز شریف را ۳۲ درصد نشان داد.

اما چرا عمران خان با توجه به تهدید شدن جانش می خواهد به سیاست برگردد؟

مخالفانش می‌گویند که او دیوانه قدرت است، اما عمران خان به تلگراف گفت که او نسبت به سرکوب فساد در پاکستان احساس تعهد می کند.

او گفت: “من جوانی خود را در انگلستان گذراندم و فمیدم چرا انگلیس در مقایسه با پاکستان مرفه است زیرا این کشور قوانین و “حاکمیت قانون” دارد که از حقوق اساسی مردم محافظت می کند و انسان ها و پتانسیل آنها را آزاد می کند.”

در چند روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ نفر از حامیان عمران خان از جمله حسن نیازی، برادرزاده وی و اظهر مشوانی، مسئول بخش شبکه های اجتماعی وی دستگیر شده اند.

عمران خان تصریح کرد: “مساله فقط این نیست که آنها این افراد را به زندان انداخته‌اند، بلکه آنها را به بدترین شکل ممکن شکنجه می کنند. آنها را برهنه می کنند و تحقیرشان می کنند و آنها را مورد شکنجه جنسی و اقدامات دیگر قرار می‌دهند.”

عمران خان قصد دارد اکنون که زخم های گلوله اش تقریباً بهبود یافته اند، مبارزات انتخاباتی را از سر بگیرد. شنبه شب، او قرار است یک تجمع بزرگ  را در لاهور برگزار کند.

او سپس بر تلاش برای برگزاری انتخابات در دو استان از چهار استان پاکستان، شامل پنجاب و خیبر پختونخواه تمرکز خواهد کرد. او می گوید سطح حمایتی که از دولت سابق او به عنوان یک دولت سرنگون شده وجود دارد بی سابقه است.

او خاطر نشان کرد: و از آن زمان (سرنگونی)، حمایت عمومی از من پیوسته افزایش یافته و رشد کرده است.

نخست وزیر سابق پاکستان گفت: “من می توانم کسانی را که قصد کشتن من را داشتند عفو کنم می دانم آنها چه کسانی هستند.از این نظر ما می توانیم به سراغ حقیقت و آشتی برویم. از آنجایی که تشکیلات بسیار قدرتمند است، نمی توانید آنها را نادیده بگیرید اما می توانید با آنها رابطه کاری داشته باشید.”

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا