خراسان رضوی

عملکرد جناحی در محیط علمی دانشگاه موجب از بین رفتن پویایی می‌شود

به گزارش برگزیده های ایران از قوچان، حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در سالن اجتماعات این دانشگاه اظهار کرد: امروز برخی اهمیت علم‌آموزی و دانش‌اندوزی را بر اساس تئوری‌ها و نظریات دانشمندان مطرح می‌کنند درصورتی‌که باید به نظر اسلام درباره علم و دانش نیز توجه کرد.

امام‌جمعه قوچان با یادآوری این مطلب که احادیث فراوان نقل‌شده از ائمه اطهار علیهم‌السلام و پیامبر گرامی اسلام(ص) نشان‌دهنده اهمیت علم در دین مبین اسلام است، بیان‌کرد: بر اساس همین روایت‌ها مشخص‌شده که علم را باید در همه مکان‌ها و زمان‌ها فرا‌گرفت و این صرفاً منوط به علوم دینی نیست بلکه شامل همه علوم همچون ریاضی، پزشکی و غیره نیز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه نباید سیاست زده بوده و مورد تعرض و تهاجم‌های سیاسی قرار بگیرد، گفت: اگر یکی از ملاک‌های اصلی برای مسئول دانشگاه انقلابی و جهادی بودن است در مقابل جناحی بودن به دانشگاه خسارت وارد می‌کند و آن‌وقت دیگر محیط علمی دانشگاه پویایی ندارد درصورتی‌که این مکان محل انسان‌های فرهیخته و مستعد است.

هراتی مطلق با اشاره به اینکه مشابه ذهن و شجاعت شهید یوسف کلاهدوز امروز کم وجود ندارد و یک هزار و ۶۰ شهید سرافراز قوچان اهل همین خاک و خطه بوده‌اند نه یک کشور دیگر، بیان کرد: آن زمان، باور بر توانستن بود پس چرا امروز هم همانند آن دوران از ظرفیت و استعداد داخلی بهره و استفاده برده نمی‌شود؟

امام‌جمعه قوچان بابیان این موضوع که اگر از استعدادها و توان داخلی در همین شهر استفاده نشود به‌طورقطع جای دیگری این نخبگان را جذب می‌کنند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید از چهره‌های علمی و نخبگان استفاده کرده و این شاخص‌ها را نیز به دانشجویان برای الگوگیری معرفی کنند.

خروجی‌های علمی و پژوهشی دانشگاه نباید متکی به فرد باشد

سرپرست جدید دانشگاه صنعتی قوچان هم در این جلسه با اشاره به شرایط کرونایی دو سال گذشته و محدودیت‌ها درزمینهٔ حضور دانشجویان در محیط دانشگاه، گفت: شرایط امروز تا حدودی به سمت بازگشایی و حضور دانشجویان و اعضای هیأت علمی حرکت می‌کند بنابراین باید به دنبال رفع چالش‌ها و سختی‌های پیش رو بود.

مجید مهدویان بابیان اینکه کارکنان و اعضای هیأت علمی باید با تمام انرژی در راستای اهداف آموزش عالی حرکت کنند، تصریح کرد: یکی از اصول مهم در آینده این دانشگاه ایجاد روحیه نشاط و کار مضاعف است و باید در مسؤولیت‌های محوله انگیزه بالا در دستور کار قرار بگیرد.

وی با یادآوری این مطلب که دانشگاه صنعتی قوچان به سمت توسعه کیفی و کمی حرکت کرده و محوطه‌سازی و ایجاد فضای سبز با محوریت نشاط دانشجویی را در دستور کار قرار می‌دهد، اظهار کرد: خروجی‌های علمی و پژوهشی دانشگاه باید همچون گذشته ادامه پیداکرده و نباید متکی به فرد باشد که با خروج یک نفر این مسئله متوقف شود.

سرپرست دانشگاه صنعتی قوچان با تأکید بر مسئله توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در حوزه پژوهش و رسیدن به خروجی پایدار، گفت: توجه به رفاه کارکنان نیز دارای اهمیت است زیرا رفع معضلات این حوزه می‌تواند به کیفیت آموزش و پژوهش کمک کند.

گفتنی است در این مراسم از زحمات علی‌اصغر بهشتی پیش از پایان یافتن حکم چهارساله‌اش به‌عنوان رئیس دانشگاه صنعتی قوچان، تقدیر و تشکر به‌عمل‌آمده و مجید مهدویان با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان چهارمین رئیس دانشگاه صنعتی قوچان منصوب شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا