Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
عملیات بازار باز بانک‌ها عامل کاهش تقاضا در بازار سرمایه؟/ بررسی جریان خروج پول از بورس - خبرگزاری برگزیده های ایران
اقتصادی

عملیات بازار باز بانک‌ها عامل کاهش تقاضا در بازار سرمایه؟/ بررسی جریان خروج پول از بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، معاملات بورس همیشه توام با دوران رکود و رونق بوده است و نمی‌توان وجود رکود در بازار را موضوعی عجیب دانست، اما رکودی که از چند وقت گذشته در بازار حاکم شده، عمیق و کم‌سابقه است که تاکنون هیچ واکنش مثبتی نسبت به تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسوولان برای بهبود وضعیت بازار نشان نداده است.

کارشناسان در مورد رکود موجود در بورس معتقدند، تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است که بازاری وارد دوران رکود شود و دیگر به دوران رونق بازنگردد، چنین مساله ای غیرممکن است؛ اما باز هم باید تاکید کرد که نمی توان زمان دقیقی را برای ورود بازار به دوران رونق اعلام کرد.

سهامداران هنوز به احیای بورس در دولت جدید امید دارند

سهامداران بازار سرمایه که از عملکرد دولت قبل سرخورده شده‌اند، انتظار دارند، دولت جدید به وعده‌های خود درمورد بورس عمل کند. به عبارت دیگر، با روی کارآمدن دولت سیزدهم بسیاری از سهامداران امید به تغییر روندهای موجود در بورس داشتند. از ابتدای تیرماه نیز بازار سرمایه با اطمینان از پایان یافتن تصمیمات خلق‌الساعه دولت دوازدهم وارد یک فاز متعادل صعودی شد. شاخص در این برهه از عدد یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد رسید.

اما با مشخص شدن وزرای دولت سیزدهم، بازار سرمایه به یکباره روند نزولی به خود گرفت. در این برهه به دلیل مشخص شدن برنامه‌های جدی دولت در حوزه کنترل تورم، کاهش کسری بودجه و متعادل نگه داشتن نرخ ارز، بازار سرمایه در یک واکنش منفی روند نزولی به خود گرفت.

این مساله سبب شد، بورس در دوره ۷۰ روزه از ابتدای شهریور تا پایان هفته اول آبان ماه شاهد خروج پول سنگینی از سوی سهامداران حقیقی باشد. در این دوره ۴۴ روزه، در ۱۱ روز شاهد ورود پول بوده ایم و در ۳۳ روز باقی مانده شاهد خروج پول بوده‌ایم. در مجموع در این مدت رقم خروج پول از بازار سرمایه حدود ۱۶۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

این حجم خروج از پول از بورس از ابتدای سال تاکنون بی سابقه بوده است. بسیاری از کارشناسان خروج پول از بازار سرمایه که در ۱۵ ماه گذشته به یک مساله عادی در بورس تبدیل شده است را موجب کاهش نقدینگی و تقاضا در بورس می‌دانند.

چه کسانی در بازار سرمایه اوراق می‌فروشند؟ این مساله سبب شده است تا بورس در هفته‌های گذشته با رکود مواجه شود. کاهش ارزش معاملات خرد به پایین ترین حد طی ماه‌های گذشته مبین این مساله است. به عبارت دیگر، دلیل اینکه اکنون بازار سرمایه وارد دوران رکودی سنگین شده، وجود یک سری ابهام ‌های پیش روی بازار سرمایه مانند نرخ ارز و برنامه دولت برای فروش اوراق در بازار سرمایه است که موجب ایجاد جو نگران ‌کننده‌ای در این بازار شده است.

یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح می شود، معامله اوراق در بازار سرمایه است. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این باره می‌گوید: بخش عمده تامین کسری بودجه دولت از محل مولدسازی دارایی‌ها خواهد بود. دولت در ۴۰ روز گذشته حتی یک ریال اوراق در بازار سرمایه نفروخته است.

اما باید به این موضوع اشاره کرده که بازار سرمایه در این مدت شاهد عملیات بازار باز بانکها بوده است. این مساله سبب شده در روزهایی خاصی از هفته ارزش معاملات در بازار فرابورس به شدت رشد پیدا کند و همین مساله به زعم بسیاری از کارشناسان در کاهش تقاضا در هفته‌های اخیر تاثیر زیادی داشته است.

با توجه به اینکه بازار سرمایه در حال حاضر وارد رکودی سنگین و عجیب شده، اما سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که به‌ طور حتم مسیر بازار تغییر می‌کند و روند فعلی بازار به دوران رونق منتهی می‌شود، اما نمی‌توان زمان دقیقی را برای خروج بازار از رکود و ورود دوباره آن به رونق اعلام کرد.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا