علمی و فناوری

عکس| آلبینیسم در حیات‌وحش ایران؛ تولد توله شیر سفید!

عکس| آلبینیسم در حیات‌وحش ایران؛ تولد توله شیر سفید!

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، شیردل نوری، با اشاره به تولد توله شیر سفید در سافاری پارک محیط بان کرج اظهار کرد: حدود یک ماه و نیم گذشته، شیرهای سفیدی که سه سال پیش از آفریقای جنوبی وارد شده بودند، زایمان کرده و توله ماده‌ای به دنیا آوردند.

عکس| تولد یک شیر سفید در پارک محیط‌بان کرج

اسم این توله ماده «سانا» است و با توجه به اینکه اولین توله شیر مادر بوده، پذیرش نشده و محیط‌بان ناچار شده‌است تا نگهداری از آن را بر عهده بگیرد. در برخی موارد ممکن است شیرهای ماده توله‌های اولین زایمان خود را قبول نکنند و این مساله‌ای غیرعادی نیست.

در حیات وحش، آلبینیسم یک اتفاق نادر در بدو تولد است که توسط یک ژن مغلوب ایجاد می شود. نرخ تولد آنها در حیات وحش از ۱ در ۲۰۰۰۰ تا ۱ در ۱ میلیون تخمین زده می شود. پوشش سفید آنها را بیشتر در معرض شکار قرار می دهد. آلبینوها بینایی ضعیفی دارند یا حتی ممکن است نابینا باشند. ترکیب این عوامل منجر به بقای کم آلبینوها می شود و نسبت آنها را در جمعیت کاهش می دهد.

آلبینوها توانایی تولید رنگدانه رنگی در پوست، مو، پرها، پوسته ها یا چشمان خود را ندارند. حیوانات مبتلا به این حالت ظاهری سفید با چشمان قرمز یا صورتی دارند.

آلبینیسم جزئی در برخی از حیوانات رخ می دهد و بسیار شایع تر از آلبینیسم واقعی است. در آهوهای دم سفید، گاهی اوقات به آن “پیبالد” می گویند که در آن خز آنها ظاهری لکه دار و سفید دارد، اما آنها فاقد چشم های صورتی هستند که در آلبینوها وجود دارد. گوزن پیبالد با فراوانی کمتر از ۱ درصد در جمعیت های شکار شده رخ می دهد. بروز بیشتر ناهنجاری های فیزیکی برای گوزن پیبالد گزارش شده است.

اگرچه در طبیعت نادر است، حیوانات آلبینو در همه جا از آسمان تا دریا مشاهده شده اند. این موجودات منحصربه‌فرد رنگدانه‌ها را به طور جزئی یا کامل از دست می‌دهند، به همین دلیل رنگ پوست آنها در مقایسه با سایر اعضای گونه‌شان کم‌رنگ است. اگرچه تولد یک حیوان آلبینو در برخی فرهنگ ها یک رویداد مقدس یا مبارک تلقی می شود، تحقیقات نشان می دهد که برخی از حیوانات آلبینو در طبیعت مشکل دارند.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا