علمی و فناوری

عکس | این جغد عصبی بومی ایران است!

عکس | این جغد عصبی بومی ایران است!

امیرحسین فوقانی – عجایب طبیعت ایران اگرچه در چشم جهانیان ناشناخته است اما زیستگاه موجودات شگفت انگیزی است که هیچ کس انتظار آن را نداشت. ایران به دلیل موقعیت منحصربه‌فردش بر روی نقشه، توسط بسیاری از پرندگان مهاجر مورد توجه واقع شده است و ایران ثابت کرده است که میزبانی مهربان و خوش رفتاری است. ایران با بیش مجموعه‌ای از اکوسیستم‌ها و اقلیم‌های متنوع را در خود جای داده است به‌گونه‌ای که از شمال به جنوب، سواحل، کوه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها، جنگل‌ها، بیابان‌ها را خواهید دید که به شما این فرصت را می‌دهند که حیات وحش استثنایی و پرندگان قابل توجهی را مشاهده کنید.
در ادامه قصد داریم به تعدادی از پرندگان منحصر به فرد که در ایران یافت می‌شوند، بپردازیم.

جغد ماهی‌خوار قهوه‌ای

عکس | این جغد عصبی بومی ایران است!

با دیدن چشمان زرد روشن، ابروهای سنگین و گوش های افقی آنها، ممکن است فکر کنید این پرنده، یکی از بدخلق‌ترین جغدهای روی زمین است. جغدهای ماهی‌خوار قهوه‌ای یکی از نادرترین جغدهای ایران هستند و به همین دلیل در فهرست گونه‌های پرندگان حفاظت شده کشور قرار دارند. این پرنده شب زنده‌دار در سوراخ‌های درختان یا دیواره‌های سنگی، اغلب در کنار رودخانه‌های کم عمق، لانه می‌سازد. روستای بهشتی پامنار در استان فارس یکی از بهترین نقاط برای جستجوی این نوع جغد زیبا است.

حواصیل غول‌پیکر

عکس | این جغد عصبی بومی ایران است!

این پرنده قد بلند، کمی خجالتی است و از انسان‌ها و ساخت و سازهای آنها دوری می کند. این گونه پرنده در آسیا بسیار کمیاب است، بنابراین به عنوان یکی از گونه های حفاظت شده در ایران شناخته می شود، اگرچه در سطح جهانی در معرض خطر انقراض محسوب نمی شود. تالاب ها و جنگل های حرا منطقه ساحلی هرمزگان خانه این پرندگان تنها هستند. با شناور شدن تا حد امکان بی‌صدا روی سطح آب، ممکن است بتوانید آن‌ها را ببینید که دو به دو در آب‌های کم عمق راه می‌روند و به دنبال طعمه می‌گردند.

دارکوب سند

عکس | این جغد عصبی بومی ایران است!

ممکن است دارکوب سند با تاج قرمز را ببینید که در کل تنه درختان در امتداد خط ساحلی جنوبی ایران لانه می کند. این دارکوب‌های دوست‌داشتنی معمولاً با دارکوب سوری اشتباه گرفته می‌شوند و گاهی اوقات تشخیص آنها دشوار است اما دارکوب سند کوچکتر است. این پرندگان زرق و برق دار ترجیح می دهند بر فراز جنگل های رودخانه ای پرواز کنند و روی بیشه های اقاقیا یا نخل بایستند.

بیشتر بخوانید:

  • حل معمای ۷۰ ساله مرموزترین موجود تاریخ/ عکس

  • این پهپاد ایرانی برای جنگ الکترونیک به میدان آمده‌!/ عکس

  • این شاسی بلند شگفت انگیز آمریکایی تولید شریک چینی سایپاست!/ قیمت؟ بین ۲۵ تا ۳۵ میلیارد تومان/عکس

درنا سفید سیبری

عکس | این جغد عصبی بومی ایران است!

این بازدیدکنندگان زیبای پا دراز، یکی از نادرترین و زیباترین پرندگانی هستند که در فصل زمستان در ایران قابل مشاهده هستند. در فصل سرد سال ایران، می‌توان این پرندگان خیره کننده را بر فراز دریاچه های کم عمق آب شیرین یا تالاب های جنوب دریای خزر مشاهده کرد. تالاب فریدونکنار بهترین مکان برای دیدن «امید» است که آخرین درنا سفید سیبری غربی است.

سلیم خرچنگ‌خوار

عکس | این جغد عصبی بومی ایران است!

سلیم خرچنگ‌خوار احتمالاً یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین سرداران ایران است. این پرندگان پر سر و صدا را اغلب می توان در گله های پر سر و صدا در سراسر سواحل جنوبی ایران یافت. آنها زندگی در دشت های گلی، سواحل شنی دریا و مصب رودخانه ها را ترجیح می دهند و لانه های خود را در سواحل شنی می سازند. آن ها بیشتر از شکار خرچنگ ها تغزیه می کنند. با وجود ساده بودن رنگ بدن آن ها که سیاه و سفید است اما آنها فوق العاده شایان ستایش به نظر می رسند. رگه تیره باریک اطراف چشمان آنها باعث می شود فکر کنید آنها پرنده های خواب آلود هستند.

منبع: birdspot

۲۲۷۳۲۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا