علمی و فناوری

عکس | حس لامسه عجیب این دستکش دانشمندان را شوکه کرد

عکس | حس لامسه عجیب این دستکش دانشمندان را شوکه کرد

محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) دستکش جدیدی ساخته‌اند که به شما اجازه می‌دهد حس واقعی لمس اجسام را در جهان‌های مجازی تجربه کنید. این تیم اعلام کرده است دستکش آن‌ها با نمونه‌های موجود تفاوت دارد. گفته می‌شود HaptGlove به‌طور لحظه‌ای به نوک انگشتان کاربر فشار وارد می‌کند تا بدین‌طریق امکان احساس بافت اشیا را در فضای واقعیت مجازی ارائه دهد.

‌HaptGlove از بازخورد لمسی، کنترل پنوماتیک و فناوی سنجش میکروسیال بهره می‌برد. براساس ادعای تیم NUS، ویژگی‌های مذکور به کاهش ابعاد، وزن و همچنین کاهش استفاده از لوازم‌جانبی حجیم در دستکش آن‌ها کمک کرده است.

دستکش HaptGlove پنج‌جفت ماژول بازخورد لمسی دارد که درواقع برای هر انگشت یک ماژول درنظر گرفته است. این بخش‌ها به‌صورت بی‌سیم کنترل می‌شوند تا اشیا واقعیت مجازی را با توجه به شکل، اندازه و بافت آن‌ها تشخیص دهند. علاوه‌براین فشار لحظه‌ای با فرورفتگی پنوماتیک میکروسیال، به نوک انگشتان کاربر وارد می‌شود و بدین‌ترتیب می‌تواند احساس لمس بهتری از تعامل با اشیا در محیط‌های مجازی ارائه دهد. این دستکش برای شبیه‌سازی بهتر شکل و بات اجسام، موقعیت انگشت را بیشتر محدود می‌کند.

محققان NUS خاطرنشان کردند اگرچه دستکش‌های لمسی، محصولات جدیدی نیستند اما نمونه‌های موجود در بازار که بیشتر از موتورهای لرزشی استفاده می‌کنند، احساس لامسه‌ی واقعی را ارائه نمی‌دهند. به‌عنوان مثال دستکش‌های لمسی کنونی امکان شبیه‌سازی دقیق احساس درمورد شکل یا سختی یک جسم واقعیت مجازی را ندارند.

برخی دیگر از دستکش‌های لمسی عرضه شده بازار که از محرک‌های پنوماتیک برای ایجاد حس فشار استفاده کرده‌اند، ازنظر طراحی حجیم هستند و به‌همین دلیل حرکت کاربر را محدود می‌کنند.

عکس | حس لامسه عجیب این دستکش

لیم چوی تک، مدیر مؤسسه‌ی نوآوری و فناوری NUS که رهبری تیم تحقیقاتی سازنده‌ی دستکش HaptGlove را برعهده داشته است اظهارداشت:

تجربه‌ی من با واقعیت مجازی و متاورس همیشه رضایت‌بخش نبوده است. واقعیت نباید فقط به تجربه‌ی دیداری و شنیداری خلاصه شود و افراد باید بتوانند با اجسام موجود در این محیط‌ها تعامل داشته باشند. بااین‌حال، روش‌های کنونی برای فشار دادن روی یک پنل مجازی یا تعامل با آواتارهای دیگر، فاقد حس لمسی است که در جهان واقعی آن را تجربه می‌کنیم.
– لیم چوی تک
مقالات مرتبط:
سردرد و حالت تهوع در سربازان؛ کنگره آمریکا موقتاً خرید عینک رزمی مایکروسافت را متوقف کرد
فناوری جدیدی که امکان احساس بو را در متاورس فراهم می‌کند
به گزارش ZDNet، محققان NUS با استفاده از نرم‌افزاری که خودشان توسعه داده‌اند، نرخ‌ تأخیر بصری و هپتیکی HaptGlove را به کم‌تر از ۲۰ ثانیه رسانده‌اند که سریع‌تر از سایر دستکش‌های لمسی است. وزن این محصول نیز ۲۵۰ گرم اعلام شده است. درمقام مقایسه، سبک‌ترین دستکش لمسی موجود در بازار ۴۵۰ گرم وزن دارد.

مدل مفهومی HaptGlove اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ به‌نمایش درآمد و اولین نمونه‌ی آن دوسال بعد توسعه داده شد و برای آزمایش دراختیار ۲۰ کاربر قرار گرفت.

تیم تحقیقاتی NUS درخواست ثبت اختراع دستکش لمسی HaptGlove را نیز ارائه داده‌اند و قصد دارند این محصول را در دوسال آینده تجاری‌سازی کنند. این تیم همچنین می‌خواهد دستکش خود را با نصف قیمت محصولات مشابه موجود در بازار عرضه کند. درحال‌حاضر این محصولات بین پنج تا ۲۰ هزاردلار قیمت دارند.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا