مرکزی

غار نخجیر از پسماندها پاکسازی شد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از دلیجان، غار نخجیر دلیجان توسط گروه مردم نهاد و طبیعت دوست استان مرکزی از آلودگی‌های زیست محیطی پاکسازی شد.

طی مراسمی تعدادی از دوستداران و حامیان محیط زیست، به مناسبت روز ملی غار پاک در  مقابل غار نخجیر جمع کرده و با هدف فرهنگ‌سازی عموم مردم زباله‌های محوطه را جمع‌آوری کردند.

این همایش ضمن پاکسازی محوطه بیرونی و داخلی غار در راستای فرهنگ‌سازی به گردشگران و عموم مردم و نهادینه‌کردن فرهنگ احترام به محیط زیست و طبیعت انجام شد.

همه ساله در مهر ماه به مناسبت روز غار پاک، با همکاری گروه‌های مردم نهاد پاکسازی غار انجام می‌شود.

سال‌های گذشته نیز به همت گروه‌های مردم‌نهاد حرکات نمادینی در این روز جهت پاکیزگی و معرفی غار صورت گرفته است که بازتاب و تأثیرات بسیار مثبتی داشت.

یکی از خطراتی که شدیداً حیات غار را تهدید می‌کند وجود زباله‌هاست که می‌تواند منجر به رشد انواع کپک و… شود. غار نخجیر جزو داشته‌های استان مرکزی است و برای حفظ و ارتقا و ماندگاری آن باید همه کوشش کنیم.

 

غار نخجیر یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای دنیا است که در شهرستان دلیجان در استان مرکزی وجود دارد، این غار به لحاظ ویژگی‌های منحصری که دارا است به عنوان پایلوت برگزاری همایش ملی روز غار پاک انتخاب شده است. 

غار نخجیر با بیش از ۷۰ میلیون سال قدمت جزء عجایب خلقت الهی است که در سال ۶۸ هجری شمسی شناسایی و کشف شد و در سال ۸۱ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نخجیر یکی از غارهای شگفت‌انگیز جهان محسوب می‌شود منشورها و اسفنج‌های بلورین کلسیت، باغ‌های مرجانی، دالان‌ها، دهلیزها، تراس‌ها و حوضچه‌های متعدد جلوه‌ای انحصاری به این غار داده‌ است.

بافت های کلسیتی قندیل های مخروطی، بلورهای شیشه‌ای و توده‌های گل کلمی شکل که در اثر رسوبات کربنات کلسیم ایجاد شده موجب شده است تا این غار به عنوان یکی از زیباترین غارهای جهان مطرح شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا