علمی و فناوری

غرش موشک اسپانیایی در آسمان/ عکس

غرش موشک اسپانیایی در آسمان/ عکس

شرکت PLD Space بامداد شنبه ساعت ۰۲:۱۹ به وقت محلی راکت MIURA۱ را از یک پایگاه نظامی در جنوب اندلس در اسپانیا پرتاب کرد. این شرکت می‌گوید مأموریت آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده و تمام اهداف فنی آن به‌دست آمده است.

این راکت پس از جداشدن از زمین تا ارتفاع ۴۶ کیلومتری بر فراز خلیج کادیز پرواز کرد. آن‌گاه پس از ۵ دقیقه در اقیانوس اطلس فرود آمد تا تیم بازیابی PLD به سراغ آن برود.

غرش موشک اسپانیایی در آسمان/ عکس

اظهارنظر نخست وزیر اسپانیا درباره پرتاب اولین راکت خصوصی فضایی این کشور

«پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا این عملیات را دستاوردی مهم برای این کشور معرفی کرد. او در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پرتاب Miura ۱، نخستین راکتی که ۱۰۰ درصد آن با فناوری‌های اسپانیایی ساخته شده، موفق بود؛ دستاوردی که تحقیق، توسعه و نوآوری‌های اسپانیا را در خط مقدم صنعت حمل‌ونقل فضایی قرار می‌دهد.»

این راکت ۱۲ متری ابتدا قرار بود در ماه مه پرتاب شود، اما به دلیل بادهای شدید لغو شد. سپس یک‌بار دیگر قرار بود در ماه ژوئن شاهد پرتاب این موشک باشیم که بروز مشکل در برخی از کابل‌ها باعث شد شرایط برای پرتاب مهیا نشود.

شرکت PLD در نهایت می‌خواهد به تولید راکت MIURA۵ برسد که ۳۵ متر ارتفاع خواهد داشت و از دو بخش ساخته می‌شود. این راکت قرار است از سال ۲۰۲۵ ماهواره‌هایی با وزن کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم را به مدار ببرد. طبق اعلام PLD، حدود ۷۰ درصد قطعاتی که برای MIURA۱ توسعه پیدا کرده‌اند، در MIURA۵ استفاده خواهند شد.

این شرکت اسپانیایی در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و یکی از معدود استارتاپ‌های اروپایی است که در زمینه توسعه راکت‌های حامل ماهواره‌های کوچک فعالیت می‌کند.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا