سلامت

غفلت از دستورالعمل‌های بهداشتی، بازگشت به روزهای تلخ کرونایی

به گزارش برگزیده های ایران، از ابتدای شیوع ویروس کرونا، همه صاحبنظران، در کنار واکسیناسیون حداکثری، رعایت پروتکل های بهداشتی و بهداشت فردی را موثرترین عامل برای مهار کرونا عنوان کرده اند.

در حال حاضر میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی به زیر ۵۰ و حدود ۴۸ درصد و میزان استفاده از ماسک ۴۹ درصد رسیده که تداوم این روند می تواند، خطر آفرین باشد و عرصه فراخی برای جولان مرگبار ویروس شاخدار مهیا سازد.   

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، بیشترین میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی مربوط به استان آذربایجان غربی و کمترین میزان مربوط به استان بوشهر است.

دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار، مهار کرونا را با واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری در دستور کار قرار داد که منتج به این شد که تا این لحظه ۵۷ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۵۳ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۳۳۷ نفر دُز دوم و ۹۴۸ هزار و ۱۶۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۳۵۸ دُز رسیده است.

نتیجه دیگر رویکرد دولت سیزدهم در واکسیناسیون حداکثری، کاهش شدید تلفات کرونا بود که اکنون دو رقمی شده و روز گذشته(شنبه) با ۸۶ فوتی کمترین تعداد تلفات کرونا را پس از عبور از خیر پنجم به ثبت رساند.    

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون، کرونا پنج خیز داشته که خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.        

اکنون در پی روند کاهشی تلفات کرونا، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد، ۱۰ استان در روز شنبه فوت صفر یا یک کرونایی داشته اند.

براساس اعلام وزارت بهداشت، طی روز گذشته در استان های هرمزگان، بوشهر و زنجان هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشده است، همچنین استان های لرستان، کرمانشاه، گلستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام و اردبیل، فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی را گزارش کردند.  

وزارت بهداشت همچنین روز گذشته اعلام کرد در حال حاضر هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز کرونایی نیست اما ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

با وجود این توفیقات، نباید از هشدار احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» غافل شد و گزارش ها از ابتلای چند مورد در برخی کشورها به نگرانی ها دامن زده است.

از همین رو وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته با حضور در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از نحوه رعایت پروتکل‌ها و از همین غربالگری مسافران در بدو ورود به کشور بازدید کرد و از نزدیک چالش‌های موجود را بررسی و ضمن پیگیری دغدغه های موجود، دستوراتی را در راستای تشدید نظارت‌ها و بهبود فرآیندهای غربالگری مسافران در بدو ورود به کشور صادر کرد.

رییس جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر ادامه واکسیناسیون تا رسیدن به شرایط مطلوب و اطمینان بخش تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی همچنین ضمن تاکید بر رعایت اصول و شیوه نامه‌های بهداشتی تصریح کرد: براساس توصیه دانشمندان و متخصصین،  مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها و عادی انگاری همچنان ضروری است، از این رو نباید از آن غفلت شود.

به هر روی باید از کرونا و سویه های جدید و مرگبار آن هراس داشت و نباید با بی اعتنایی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی، پای در مسیری بی بازگشت گذاشت که فرجامی جز تلخی مرگ ندارد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا