آذربایجان غربی

غفلت از ظرفیت بزرگ اقتصادی بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی/ توان دروازه اروپا برای توسعه شمال غرب کشور

برگزیده های ایران از ارومیه؛ رقیه وکیلی: استان آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های با ظرفیت و ارزشمند صادراتی است که با وجود هزارکیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و آذربایجان از ۹ گمرک و پنج بازارچه بهره‌مند است این ظرفیت می‌تواند تاثیر بسزایی در عرصه واردات و صادرات داشته باشد و در این میان، مناطق آزاد،گمرک‌ها و بازارچه‌های مرزی نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند همچنین ارتباط اقتصادی میان کشورهای همسایه به توسعه اقتصادی روابط سیاسی و امنیت پایدار استان کمک می‌کند.

کشورمان ایران نیز از ظرفیت‌های قابل توجه صادراتی به کشورهای همسایه و سایر کشورها برخوردار است و نیز تمام توان خود را در بخش‌های مختلف اقتصادی در استان‌ها را به کار گرفته تا از کشورهای مختلف دنیا عقب نمانده و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان‌های مختلف به ویژه استان‌های مرزی در این خصوص بسیار مورد توجه مسوولان حوزه اقتصادی و صادراتی است تا بیشترین بهره‌مندی را انجام و روند توسعه صادرات همواره با شتاب دنبال شود.

در این میان بازارچه‌های مرزی که در پایانه‌های مواصلاتی کشور با کشورهای همسایه تشکیل شده است یکی از درگاه‌های تجاری کشور و ابزاری برای توسعه تجارت منطقه‌ای است و با توجه به وضعیت اقتصادی و جمعیتی مناطق مرزنشین و عدم بهره‌برداری از شرایط و موقعیت‌های ویژه‌ای که در مناطق مرزی در اختیار مردمان این مناطق قرار می‌دهد، می‌توان گفت از یک سوی مردمان در وضعیت نابسامان اقتصادی به سر می‌برند و از طرف دیگر شرایط و موقعیت مکانی مناسبی که در این مکان‌ها وجود دارد، این امکان را می‌تواند در اختیار مردمان این مناطق قرار دهد که از موقعیت مکانی مناسب در جهت زدودن فقر اقتصادی کمک بگیرند.

می‌توان بیان کرد ایجاد اشتغال و درآمد برای مردمان مستقر در نواحی مرزی، صادرات کالاها و محصولات تولید شده در مناطق مرزی به کشورهای همجوار و واردات و تامین کالاهای موردنیاز معیشتی برای مردم مرزنشین از کشورهای مقابل جنبه استراتژیک دارد در این میان ایجاد امنیت اجتماعی در مناطق مرزی، برقراری روابط حسنه و حسن همجواری با مردم مرزنشین کشورها یا کشورهای همجوار و ایجاد امنیت پایدار در مرزها، نشر و صدور ارزش‌ها و فرهنگ‌های اسلامی و ملی به ملل سایر کشورها از مهمترین اهداف راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی می‌باشد.

صادرات ۱۸۰۰ میلیون دلاری از بازارچه‌های مرزی آذربایجان‌غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر نقش ظرفیت‌های صادراتی استان در رشد اقتصادی استان اظهار داشت: برای دستیابی به رشد صادراتی مورد نظر دولت در بودجه سال آینده ضروری است مسائل و مشکلات پیش روی صادرات شناسایی و برنامه‌ریزی مناسب برای رفع این مشکلات انجام می‌شود.

نادر صادقی ادامه داد: در سال گذشته میزان صادرات آذربایجان‌غربی از گمرکات استان حدود سه میلیارد دلار بود که این  رقم نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی، ادامه داد: با توجه به اینکه ۱۸۰۰ میلیون دلار از مجموع صادرات استان به بازارچه‌های مرزی اختصاص دارد نقش بازارچه‌های مرزی در رشد صادرات استان بسیار مهم و موثر است و نیاز است تا ضمن فعال کردن ظرفیت‌های صادراتی بازارچه‌های مرزی، سرمایه‌گذاری مناسب نیز برای توسعه و تکمیل زیر ساخت‌های این بازارچه‌ها در استان انجام شود.

وی با تاکید بر نقش ظرفیت‌های صادراتی استان در رشد اقتصادی استان افزود: برای دستیابی به رشد صادراتی مورد نظر دولت در بودجه سال آینده ضروری است مسائل و مشکلات پیش روی صادرات شناسایی و برنامه‌ریزی مناسب برای رفع این مشکلات انجام دهد.

تعطیلی ۴ساله بازارچه مرزی “ساری سو”

فرماندار ماکو با اشاره به معضلات و مشکلات بازارچه مرزی در ماکو به خبرنگار فارس گفت: بازارچه مرزی “ساری سو”متاسفانه از سال ۱۳۹۷ طبق مصوبه هئیت وزیران بازارچه مرزی ساری سو با گمرک بازرگان ادغام شده است و از آن روز این بازارچه تعطیل شده است.

وی ادامه داد: طی سال ۹۷ بر اساس مصوبه هئیت وزیران مسوولیت بازارچه مرزی از فرمانداری سلب و به گمرکات داده شده است که گمرکات موظف به نظارت و ادامه فعالیت بازارچه در محل بازارچه شدند که این اقدام تاکنون میسر نشده است.

محمدی ایروانلو افزود: گمرکات استان تا به این لحظه هیچ گونه اقدامی در خصوص فعال کردن این بازارچه انجام نداده در این راستا طرف ترک طی چهار سال گذشته اقدام به نوسازی و بهسازی زیرساخت‌های خود کرده است.

وی یادآور شد: طرف ترک از فراهم نشدن زیرساخت‌های مناسب از سمت ایران گلایه مند است و در سال ۹۸ استاندار وقت دستورات لازم را در خصوص اقدامات بهسازی غرفه‌ها را ابلاغ کرده است.

فرماندار ماکو اضافه کرد: طبق ابلاغیه استاندار وقت هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان برای بازسازی غرفه انجام شده اما تاکنون دستور ویژه‌ای از سوی استانداری و ناظر گمرکات استان برای فعال کردن این بازارچه داده نشده است.

محمدی ایرانلو خاطرنشان کرد: تعطیلی بازارچه ساری سو در منطقه ماکو منجر به بیکاری ۵۰۰ نفر از افراد به طور مستقیم و ۲۰۰۰ نفر به طور غیر مستقیم شده است.

وی عنوان کرد: وجود این بازارچه مرزی در شهرستان ماکو تاثیر بسیار مثبتی در کاهش آمار بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، دزدی، خودکشی، قاچاق کالا و اعتیاد داشته اما با گذشت چهار سال از تعطیلی این بازارچه هیچ گونه اقدامی برای فعالیت این بازارچه مرزی انجام نشده است.

فرماندار ماکو یادآور شد: باتوجه به تاکید موکد استاندار آذربایجان‌غربی برای استفاده از ظرفیت مرزی در این راستا مکاتبات لازم برای احیای این بازارچه طی ماه اخیر انجام شده و  امیدواریم با رویکرد جدید استانداری فعالیت این بازارچه هرچه سریعتر آغاز شود.

از دروازه اروپا نباید غفلت کرد

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر با بیان اینکه نباید از دروازه اروپا غلفت کرد، در خصوص مزیت و وجود بازارچه‌های مرزی در استان آذربایجان‌غربی به خبرنگار فارس گفت: هم اکنون هفت تا هشت بازارچه مرزی در استان فعال است اما برخی مناطق مرزی با بن بست اقتصادی مواجه هستند احداث بازارچه‌های مرزی جدید به خصوص در سیلوانا می‌تواند موجب رونق اقتصادی استان  و مردم منطقه شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم شورای اسلامی تصریح کرد: از زمانی که بازارچه مرزی با گمرکات ادغام شده است مردم منطقه به طور مناسب از مزیت بازارچه‌های مرزی نتوانستند استفاده و بهره‌وری کنند.

وی گفت: بازارچه‌های مرزی فقط نیازمند یک نظارت اساسی برای ورود و خروج کالای قاچاق و ممنوعه بوده و ادغام آن با گمرکات اشتباه است در این راستا این امر آسیب اقتصادی جدی بر مردم منطقه وارد کرده است.

ذاکر با اشاره به ایجاد بازارچه مرزی “زینی” در بخش سیلوانا عنوان کرد: به دلیل نزدیک بودن این منطقه به مرز ترکیه بهترین موقعیت برای تجارت مردم بوده و بایستی زیر ساخت‌های لازم برای توسعه و رونق آن فراهم شود و با ایجاد بازارچه مرزی برای ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر شغل ایجاد کرد می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم شورای اسلامی یاد آور شد: سیاست‌های کلی نظام و ریاست جمهور بر این مبنا واقع شده است که وضعیت‌های بازارچه‌های مرزی بهبود یافته و اقتصاد مرزی و روستای و اقتصاد کشاورزی  و بازرچه مرزی بایستی فعال شود.

ذاکر با ابراز تاسف تصریح کرد:  همجواری با چند کشور در استان یک نعمت خدادادی است اما از این مهم در استان به نحو احسنت استفاده نمی‌شود و اخیرا از بازارچه‌های مرزی به عنوان اشتغال بدون هزینه قلمداد می‌شود در این راستا انتظار می‌رود زیر ساخت‌های مناسب باید فراهم شود تا مردم به‌راحتی بتوانند موارد صادرات و واردات محصول خود را انجام دهند.

این مقام مسوول اذعان کرد: امروزه از مزیت و پتانسیل بازارچه‌های مرزی در استان غفلت شده است و  نباید مرز هزار کیلومتری استان آذربایجان‌غربی که یک موقعیت استراژتیک بسیار مهم و بااهمیت است را فراموش کرد و اگر این غفلت انجام شود موضوع امنیتی خواهد شد.

ذاکر با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی سپاه پاسداران، هنگ مرزی، نیروهای انتظامی و نیروهای مسلح استان دارای امنیت است یادآور شد: بایستی نگاه ویژه‌ای به مناطق مرزی وجود داشته باشد و امنیت در تولید، اقتصاد و سرمایه‌گذاری ایجاد شود و در این راستا ضرورت دارد مردم استان یک تاجر باشند و از این موقعیت به نحو مناسب استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دروازه اروپا به دروازه اتباع خارجی تبدیل نشود که اتباع خارجی از این دروازه دستگیر و بعد از مدتی آزاد شوند بایستی این دروازه به دروازه اقتصاد تبدیل شود.

ذاکر با اشاره به مزیت بازارچه‌های مرزی ادامه داد: نباید از این مزیت غافل شد امروز چرا باید با وجود این پتانسیل آمار بیکاری در استان زیاد باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب ایجاد و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در سرو، عنوان کرد: با توجه به تلاش‌های استاندار آذربایجان‌غربی به استفاده از ظرفیت تبادل‌های تجاری مرزی ، منطقه ویژه اقتصادی در استان اجرایی می‌شود.

ذاکر افزود: زیر ساخت‌های لازم  برای ایجاد منطقه ویژه تجاری با خریداری چند هکتاری زمین فراهم می‌شود و این اقدام به خاطر وجود بازارچه‌های اقتصادی مرز است و می‌توان بیان کرد بازارچه‌های مرزی شکل‌دهنده منطقه ویژه اقتصادی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم شورای اسلامی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: ضروری است مسوولین مربوطه برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی به دلیل رونق و توسعه هرچه بیشتر و رفع معضلات بیکاری و آسیب‌های اجتماعی در استان اهتمام بیشتری داشته باشند و از دروازه اروپا غافل نشوند.

در این راستا رونق بازارچه‌های مرزی نقش اساسی در بهبود استانداردهای زندگی مردم و کاهش مهاجرت دارد؛ توجه به این بازارچه‌ها، خلاء اقتصادی موجود در محدوده مرزها را جبران کرده و از خالی شدن حاشیه مرزها جلوگیری و همچنین زمینه را برای تبدیل شهرهای مرزی به شهرهایی با هدف گردشگری فراهم می‌کند که این امر خود عاملی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است بنابراین توجه به این مناطق می‌تواند نقش بسزایی در توسعه و رونق اقتصادی منطقه و استان ایجاد کند.

این امر نیازمند اهتمام هرچه بیشتر مسوولین را می‌طلبد. خاطرنشان می‌شود امروزه توسعه بازارچه‌های مرزی از شناخته شده‌ترین روش‌های توسعه اقتصادی نواحی مرزی است و این مناطق ضمن تأمین سطح قابل توجهی از نیاز مردم مرزنشین از طریق مبادلات مرزی، به کاهش قاچاق کالا، کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی، تقویت معیشت مرزنشینان و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی این مناطق کمک کرده‌اند.

انتهای پیام/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا