فرهنگ و هنر

غلام‌نژاد: ظرفیت کاروان قرآنی اربعین حسینی بیشتر مورد توجه قرار گیرد

غلام‌نژاد: ظرفیت کاروان قرآنی اربعین حسینی بیشتر مورد توجه قرار گیرد

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، مراسم اربعین مهم‌ترین ظرفیت‌ دینی برای قرارگیری در مسیر لقای الهی آن هم در کشتی نجات حسین علیه‌السلام است. از دیگر سو با توجه به گستره‌ای که دارد، از بهترین موقعیت‌های برای انجام امور فرهنگی و تبلیغی است، هرچند کار فرهنگی امری تربیتی است که باید با تکرار و برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت صورت گیرد، اما می‌توان از این فرصت به عنوان نقطه‌ی اولیه دعوت به ارزش‌ها بهره برد؛ مثل فردی که نماز نمی‌خواند، اما پای در میدان زیارت اباعبدالله علیه‌السلام می‌گذارد، زمینه این امر را دارد که دعوت به نماز شود و مبدأ کربلا را نقطه آغاز این عمل واجب قرار دهد. یا کسانی که با قرآن میانه خوبی ندارند و به زیارت امام مشرف می‌شوند، می‌توان با برنامه‌هایی فرهنگی این اشتیاق را درون آنها ایجاد کرد. 

مهدی غلام‌نژاد از قاریان بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با برگزیده های ایران گفت: اربعین ظرفیتی مناسب برای گسترش فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی است؛ به این علت نیاز است مسئولان امر نسبت به اعزام کاروانیان قرآنی اهتمام بیشتری داشته باشند. با توجه به اینکه بستر فعالیت‌های مذهبی و قرآنی در ایام اربعین فراهم است، می‌طلبد که برای هر مسیری چندین کاروان قرآنی شکل گیرد. اگر فعالیت‌های قرآنی را صرفاً به یکسری موکب‌های خاص اختصاص دهیم، حق مطلب ادا نمی‌شود. به نظرم باید از تمامی ظرفیت‌های قرآنی کشور استفاده شود؛ همان‌ها که در جذابیت‌های تلاوت قرآنی می‌توانند کمک کنند.

وی افزود: در مسیرهای پیاده‌روی حتماً از بنرها و پلاکارت‌های قرآنی بیش از همیشه باید استفاده شود. شعارهای قرآنی نیز رنگ و بوی استکبارستیزی دهد. شعارهایی که مردم را تشویق کند به اینکه همه با هم منسجم شوند و حول محور امام حسین علیه‌السلام، وحدت و همدلی را به گونه‌ای نمایش دهند که کسی جرأت نکند نسبت به مقدسات و قرآن کوچک‌ترین اهانتی کند. در بهترین جاهای عتبات زیاد قرآن خوانده شود. فیلم‌های این حرکت‌های قرآنی منتشر شود. با برپایی موکب‌های مخصوص تلاوت قرآن جهت تصحیح حمد و سوره و یا برنامه «قرآن بخوان و جایزه بگیر»  می‌توان حال و هوای قرآنی خوبی رقم زد.

گفت‌وگو با یک قاری قرآن که تلاوتش افراد بسیاری را متحول کرد + فیلم

غلام‌نژاد درباره یکی از خاطرات اربعینی خود گفت: شب اربعین جلوی درب حرم حضرت عباس علیه‌السلام نشسته بودیم و عزاداران را تماشا می‌کردیم. یکی از مسئولان حرم عراق بنده را شناخت و به ما پیشنهاد داد بالای حرم قرآن بخوانم. این تلاوت از شبکه حرم هم به صورت مستقیم پخش می‌شد. ما هم پشت بام حرم رفتیم و قرآن خواندیم. من این موضوع را یک دعوت خاص دانستم.

انتهای‌پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا