چهارمحال و بختیاری

غلظت نیترات سیب زمینی تولیدی در چهارمحال و بختیاری پایین تر از حد استاندارد است

غلظت نیترات سیب زمینی تولیدی در چهارمحال و بختیاری پایین تر از حد استاندارد است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران استان چهارمحال وبختیاری به نقل ازروابط عمومی جهادکشاورزی استان، برخی شنیده ها در فضای عمومی چهارمحال و بختیاری حاکی از آن بود که نیترات موجود در سیب زمینی تولیدی استان بیشتر از حد استاندارد است و همین موضوع موجب نگرانی های ش روندان شده بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص، گفت: از سال ۹۹ تا سال‌جاری ۴۱ مورد نمونه برداری از سیب زمینی تولیدی از استان انجام گرفته شد که بر اساس آن غلظت باقیمانده نیترات در این محصول بر اساس روش استاندارد بین المللی iso ۶۶۳۵ آنالیز شد و نتایج نشان داده که غلظت نیترات در ۱۰۰ درصد نمونه های دریافتی پایین تر از حد مجاز استاندارد ملی ایران است.

سیروس بیک بکان افزود: این استان همواره در تولید محصولات سالم پیشتاز بوده است بصورتی که در نمونه گیری های کشوری در سال‌جاری از یک هزار و ۶۸۸ نمونه شامل ۷۹۱ نمونه سیب زمینی، ۳۹۷ نمونه پیاز، ۳۲۱ خیار و ۱۷۹ نمونه هندوانه انجام گرفت که بر اساس آن میزان غلظت نیترات در این محصولات رصد شد و نتایج نشان داده که غلظت نیترات در ۱۰۰ درصد نمونه های دریافتی محصول سیب زمینی استان پایین تر از حد مجاز استاندارد ملی ایران است.

وی تصریح کرد: تمامی اراضی زیر کشت سیب زمینی مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین است و در سال‌جاری چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از راضی استان زیر کشت سیب‌زمینی رفت.

قابل ذکر است: نیترات در گیاهان به طور طبیعی در ساقه، و برگ ذخیره می‌شود و در صورتی که کود نیترات در زمان مناسب استفاده شود نیترات بیش از حد استاندارد در غده گیاه تجمع پیدا نمی‌کند و عواملی مانند محیط، دوره نوری، حرارت، شدت نور، مقدار آب محیط و مقدار آب محیط، مقدار و نوع کود مصرفی بر میزان تجمع نیترات در گیاهان اثرگذار است.

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا