فرهنگ و هنر

فارس من| اطلاعات جدید درباره نشت آب به آرشیو سازمان اوقاف/ آیا اسناد در استخر نگهداری می‌شد؟+عکس و فیلم

برگزیده های ایران- گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: حدود دو هفته پیش خبری مبنی بر ترکیدن لوله در آرشیو سازمان اوقاف و از بین رفتن اسناد و وقف‌نامه‌های این سازمان در فضای مجازی منتشر شد.

انتشار خبر آبگرفتگی آرشیو اوقاف در فضای مجازی و تکذیب آن توسط اوقاف

این خبر همان زمان توسط مدیر‌کل روابط‌عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه تکذیب و بیان شد که این اتفاق مربوط به یک انباری در کنار آرشیو است و آسیبی به آرشیو اسناد سازمان اوقاف نرسیده است.

تکرار خبر این‌بار توسط یک روزنامه

اما این پایان ماجرا نبود و چند روز قبل سایت یکی از روزنامه‌های کشور در گزارشی به تکرار این موضوع پرداخت و مدعی شد مشکل ترکیدگی لوله در آرشیو سازمان اوقاف جدی است و حتی این آرشیو در استخری در زیر‌زمین اوقاف ساخته شده و با نشت آب بسیاری از اسناد و وقف‌نامه‌های این سازمان کاملاً از بین رفته است.


وضع کنونی آرشیو اسناد سازمان اوقاف

حضور در اوقاف برای کسب اطلاع از چند و چون موضوع

با بیان این ادعا‌ها در فضای مجازی و یک روزنامه رسمی بر آن شدیم تا با حضور در سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن بازدید نزدیک از مخزن آرشیو این سازمان از صحت و سقم این اخبار کسب اطلاع کنیم و به صورت مستند در جریان اتفاق رخ داده در آرشیو این سازمان و وضعیت اسناد موقوفات قرار بگیریم.

ساعت حدود ۱۰ صبح روز سه‌شنبه با حضور در این سازمان به همراه حجت‌الاسلام امر‌الله حسنی‌نیا معاون اوقافی، ثبتی و حقوقی سازمان اوقاف راهی آرشیو این سازمان شدیم.

این فیلم را ببینید…

 

 

آرشیو در طبقه منفی سه ساختمان شهید سلیمانی واقع در خیابان نوفل لوشاتو تهران واقع شده و در بدو ورود ابتدا حجت‌الاسلام حسنی‌نیا توضیحاتی مختصر درباره آرشیو ارائه کرد و در ادامه به همراه عکاس و تصویر‌بردار برگزیده های ایران وارد این بخش از سازمان اوقاف شدیم.


مخازن آرشیو اسناد سازمان اوقاف

نشت آب در یک انبار در کنار آرشیو سازمان اوقاف/ آرشیو آسیب ندیده است

مخازن، گنجینه‌ها و فایل‌های نگه‌داری اسناد و وقف‌نامه‌ها منظم و بدون اثری از رطوبت و آب‌گرفتگی قرار داشتند و سیستم‌های تهویه، اعلام و اطفای حریق، و دو نوع سیستم رطوبت‌سنج در مجموعه فعال بود. درباره خبر پخش مبنی بر ترکیدگی لوله و محل دقیق این اتفاق از حجت‌الاسلام حسنی‌نیا جویا شدیم که وی ما را با خود همراه کرد و گفت: این اتفاق در یک انبار در مجاورت آرشیو سازمان رخ داد که این انبار با یک راهرو و دو درب فاصله در آرشیو قرار دارد و رطوبت حاصل از ترکیدگی لوله نبوده بلکه نشت آب از یک لوله بوده که از این انبار خارج نشده و حتی راهرو هم خیس نشده است.

در ادامه وارد انبار مدنظر شده و حسنی‌نیا محل دقیق ترکیدگی لوله را به ما نشان داد، البته حسنی‌نیا از آسیب رسیدن به برخی اوراق اداری موجود در این انبار خبر داد و گفت که این اوراق نامه‌های اداری عادی است که البته این اوراق هم از بین نرفته و فقط مرطوب شده بود که توسط کارشناسان این نامه‌های اداری هم مرمت شدند.


معاون سازمان اوقاف در حال نشان دادن محل نشت آب واقع در انباری کنار آرشیو اسناد

وجود ۵۰ هزار سند در سازمان اوقاف

حسنی‌نیا در ادامه یکی از مجازن اسناد را در آرشیو باز کرد و تعدادی از وقف‌نامه‌ها را به ما نشان داد، او درباره تعداد اسناد سازمان اوقاف گفت: حدود ۵۰ هزار سند در سازمان اوقاف موجود است که همه این اسناد در سامانه جامع بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات کشور بارگزاری کرد. اصل اسناد هم در این محل نگه‌داری می‌شود که مجهز به سیستم اعلام حریق، اطفاء حریق، رطوبت‌سنج، حرارت سنج به همراه تعدادی دوربین مدار‌ است و به محض وقوع حادثه سیستم‌های هشدار‌دهنده با پخش صدای آژیر اعلام خطر می‌کنند. این محل با همه استاندارد‌های سازمان اسناد ملی و کتابخانه‌های کشور و با نظارت کارشناسان این سازمان در ۲۳۰ متر احداث شده است. حتی با انتشار شایعات مبنی بر از بین رفتن اسناد، کارشناسان سازمان اسناد به اوقاف آمده و ضمن بازدید از آرشیو در جریان اصل ماجرا قرار گرفتند.


نامه‌های اداری که در نشت آب انبار آسیب دیده‌اند

ثبت همه اسناد، اجاره‌نامه‌ها و… در سامانه ثبت اسناد موقوفات

در ادامه از حسنی‌نیا خواستیم تا درباره سامانه ثبت اسناد و موقوفات توضیحاتی ارائه دهد که وی ما را به دفتر کارش در طبقه سوم ساختمان دعوت کرد تا ضمن مشاهده سامانه، از نزدیک درباره ثبت اسناد آشنا شویم، او درباره سامانه گفت: همه وقف‌نامه‌ها، اسناد مالکیت، اجاره‌نامه‌ها و… تصویر آن اسکن شده و متن وقف‌نامه‌ها و اسناد قدیمی هم توسط کارشناسان باز‌نویسی شده و همه اطلاعات در سامانه به ثبت رسیده است.


نمونه‌ای از وقف‌نامه‌‌هایی که در مخازن آرشیو اوقاف نگه‌داری می‌شود

اسناد تاریخی در اوقاف نیست و در موزه نگه‌داری می‌شود

همه موقوفات کشور مدارک اثبات مالکیتشان از وقف‌نامه، سند و… در سامانه ثبت شده، البته پیش از آن هم اسناد را در دفتر اسناد رسمی هم به ثبت رسانده‌ایم تا اسناد به روز و طبق قوانین روز درآید، همچنین اسناد اصلی و قدیمی که ارزش تاریخی و فرهنگی دارند را به سازمان اسناد و کتابخانه داده‌ایم تا در موزه و به صورت تخصصی نگه‌داری شود و اسنادی که اینجا نگه‌داری می‌شود اسناد تاریخی نیست.


ثبت وقف‌نامه‌ها و اسناد در سامانه موقوفات

ثبت و نگه‌داری اسناد بر اساس استاندار‌های سازمان اسناد ملی انجام می‌شود

از حسنی‌نیا درباره فرایند ثبت اسناد و موقوفات پرسیدیم که وی گفت: سازمان از قدیم آرشیو اسناد داشته و اسناد به صورت دستی ثبت شده است، اما سامانه ثبت اسناد از سال ۱۳۹۰ کارش آغاز شد و با استاندارد سازمان اسناد بالا آمد و حدود ۵۰ هزار سند وقف‌نامه داریم که کل اسناد کشور است. همچنین محققان و دانشجویان هم بخواهند از این اسناد استفاده کنند، فضایی به عنوان فضای مطالعه در کنار آرشیو آماده شده که اسناد در اختیارشان قرار گرفته و می‌توانند از آنها استفاده کنند.

اسناد ما ارزش حقوقی دارد و محرمانه نیست و حتی اسناد تاریخی را هم اینجا نگه‌داری نمی‌کنیم، از این رو این اسناد در اختیار همه محققان قرار دارد.


نمایی دیگر از آرشیو اسناد سازمان اوقاف


حجت‌الاسلام حسنی‌نیا معاون حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف


انباری که در آن آب نشت کرده است

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا