اقتصادی

فارس من| افت و خیز قیمت‌ در بازار خودرو+جدیدترین نرخ‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد، هم اکنون قیمت پژو ۲۰۶ صندوق دار با افزایش ۵ میلیون تومانی نسبت به یک ماه پیش به ۳۰۵ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۷ میلیون تومانی به ۲۴۷ میلیون تومان رسیده است.

در همین حال، سمند LX با رشد یک میلیون تومانی به قیمت ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ مدل جی ال ایکس با رشد قیمت ۴ میلیون تومانی معادل ۲۳۴ میلیون تومان، پژو پارس با رشد ۱۰ میلیون تومانی معادل ۲۸۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

همچنین در بازار قیمت پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با افزایش ۱۴ میلیون تومانی نسبت به یک ماه پیش معادل ۴۳۷ میلیون تومان معامله می شود.

امروز در بازار قیمت تیبا با افزایش ۶ میلیون تومانی معادل ۱۴۸ میلیون تومان، تیبا ۲ با افزایش ۴ میلیون تومانی معادل ۱۶۰ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای با رشد ۲ میلیون تومانی به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان همراه شده است.

در مورد قیمت پراید در بازار نیز باید به رشد ۲ میلیون تومانی قیمت این خودرو طی یک ماه اخیر و عرضه آن به قیمت ۱۳۹ میلیون تومان اشاره کنیم.

همچنین در بازار قیمت سایپا ۱۱۱ با رشد ۲ میلیون تومانی به ۱۵۴ میلیون تومان رسیده است. قیمت سایپا ۱۳۲ مدل ۹۸ نیز ۳ میلیون تومان بالا رفته و به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده است.

* وعده وزیر صنعت برای کاهش قیمت ها در بازار خودرو

افزایش قیمت در بازار خودرو در حالی اتفاق افتاده که در حال حاضر ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ ایران خودرو و سایپا دپو شده است. در این شرایط اخیراً رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از کاهشی شدن روند قیمت خودرو در بازار تا پایان سال خبر داده بود.

وی گفت: تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیش بینی شده تولید خواهد شد، ضمن اینکه سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر قرعه کشی برای خودرو نخواهیم داشت و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: در قالب یک برنامه ویژه، ۹ طرح برای صنعت خودرو طراحی شده است که بخشی از اجرای این برنامه به عهده ما و بخشی دیگر به عهده خودروسازان است.

فاطمی امین، صنعت خودرو را با اجرای این برنامه‌ها، صنعتی رو به جلو توصیف کرد و گفت: روز‌های خوبی را برای این صنعت پیش‌رو داریم.

وزیر صمت افزود: خودروسازان برنامه منظم خود را در همه حوزه‌ها اعم از تولید مونتاژ و قدرت سازی صورت هفتگی به ما ارائه می‌دهند و مورد رصد قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: از مدیران خودروسازی خواسته‌ایم که در کوتاه‌ترین زمان، کیفیت خودرو‌های تولیدی خود را افزایش دهند تا رضایت مشتریان را به دست آورند.

وزیر صمت گفت: از زمان به عهده گرفتن مسئولیت در وزارت صمت، ۱۰ برنامه راهبردی را در دستور کار قرار دادیم که یکی از آنها صنعت خودرو بوده است. موانع، ظرفیت‌ها و چالش‌های این حوزه شناسایی شده است.

* افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودرو با اجرای طرح مجلس

یکی از برنامه‌هایی که مجلس برای کنترل قیمت خودرو در بازار پیگیری می کند، طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو است که واردات خودرو به عنوان یکی از محورهای آن مطرح شده است.

روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وضعیت طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس گفت: طرح ساماندهی واردات خودرو در دوره دهم مطرح شد، اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرد. در حال حاضر نیز شورای نگهبان واردات را خلاف سیاست کلی صنعت دانسته که ایراد به حقی بود و اکنون آن را در قالب یک تنظیم گری اصلاح کرده‌ایم. در برخی رسانه‌ها به غلط اعلام شد که قرار است موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح شود که در اصل طرح تنظیم واردات در جهت حمایت از تولید است.

وی ادامه داد: اکنون طرح تنظیم واردات بر این اساس اعلام شده است که واردات خودرو به اندازه کمبود تقاضای موثر هر ۶ ماه یکبار با سقف معینی انجام شود. شاخصی مشخص برای واردات گذاشته‌ایم، یعنی چه نوع خودرویی، با چه مصرف سوختی و با چه کیفیتی می‌تواند بدون فشار ارزی به کشور وارد شود. این موضوع را هم قید کرده‌ایم که از محل صادرات یا از محل ارز بدون منشا خارجی بدون فشار این واردات انجام شود.

ایزدخواه با تاکید بر اینکه بازار کشور به شدت ملتهب است، گفت: طبق آمارهایی که داریم، برخی خودرو‌های خارجی در کشور تا ۹ برابر قیمت جهانی خرید و فروش می‌شوند که این اجحاف به کشور است، چرا که بازار را بسته ایم و از طرفی خودروساز داخلی تعهدات را به خوبی انجام نداده و بازار ملتهب شده است.

وی معتقد است: برای کاهش التهابات نباید واردات انجام شود بلکه نیاز است در شرایط کنونی کشور، تنظیم واردات برای کاهش التهابات انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر این مصوبه در مجلس به تصویب برسد حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت‌ها افت می‌کند، چرا که نرخ ها اکنون کاذب است، اگر قیمت ها را با مقیاس جهانی بسنجیم این قیمت‌ها واقعی نیست و می‌توان آن را محدود کرد. این طرح را اکنون به عنوان اصلاحیه طرح مجلس دهم داریم.

در هر حال بخش های مختلف اقتصاد کشور نیازمند آرامش و ثبات است و دور بودن نرخ ارز از نوسانات شدید می‌تواند این ثبات را تقویت کند. باید دید سیاست های وزارت اقتصاد و صمت برای رام کردن بازار ارز و در نتیجه بازار خودرو چیست و مردم چه زمانی می‌توانند نیاز خود را در بازار خودرو به راحتی تامین کنند.

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «هر خانواده ایرانی یک خودرو ایرانی داشته‌ باشد» خواستار مقابله با دلالان و رفع مشکل گرانی خودرو شدند.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا