ایلام

فارس من| بیش از صد خانوار چشم انتظار آب/ دست دست کردن پروژه آبرسانی به روستا بین سازمان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، چندی پیش مخاطبان فارس سوژه‌ای را با عنوان «ضرورت آبرسانی به منطقه دول‌گل در شهرستان مهران» در سامانه فارس من به ثبت رساندند از این خبرنگاران فارس بر آن شدند تا آن را پیگیری کنند.

مناطق روستایی استان ایلام نمایی از بهشت کوچک است که بر این سرزمین جای گرفته و سیر مسافران را به سمت این روستاها بیشتر کرده با این حال برخی از روستاهای استان از کمترین امکانات اولیه برخوردار هستند یکی از روستاهای شهرستان مرزی مهران روستای دول‌گل است که علی‌رغم اینکه ۲۰۰ خانواده در این منطقه زندگی می‌کنند این روزها از آب شرب محروم هستند.

گلایه به حقی است که مردم این روستا برای فرار از این معضلات به سمت شهرنشینی و حاشیه نشینی روی می‌آورند اگر این مسائل برطرف شود شرایط معکوس به سمت روستاها به وجود می‌آید.

مسوولین وضعیت این روستا را دریابند

 یکی از اهالی این روستا به خبرنگار فارس گفت: امروز برای دوری از زندگی خسته کننده شهری به روستا پناه آورده‌ایم و تمام زندگی و درآمد ما به روستا معطوف شده است؛ روستایی که تمام آرامشش در کار و تلاش مردمان آن است اما امروز مشکل آب شرب در این منطقه آن چنان زیاد است که کسی حاضر به زندگی در این منطقه نیست از مسوولین می خواهیم فکری به حال این وضعیت کنند.

مهاجرت به سمت شهر به دلیل وضعیت نامناسب آب شرب در روستا

 یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: برخی از مردم این روستا برای فرار از مشکل کمبود آب و عدم آب شرب مناسب به ناچار اقدام به مهاجرت به سمت شهرها کرده‌اند مگر قرار نبود حمایت دولت از روستاها و روستانشینان بیشتر شود پس چرا با این مشکلات جزئی و عدم رفع آن از طرف مسوولین باعث مهاجرت روستاییان می‌شوند امیدواریم هر چه سریعتر این مشکلات برطرف شود.

روستای دول‌گل دارای کد روستایی است

علی اعتقادی بخشدار مرکزی شهرستان مهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در سال ۱۳۹۱ سایت عشایری روستای دول گل در شمال شرقی روستای چالاب احداث شد که این روستا تا الان دارای طرح هادی لوله کشی گاز و برق بوده و همچنین دارای شورای اسلامی روستا و دارای کد روستایی نیز هست.

وی افزود: طبق آمار رسمی نفوس و مسکن تعداد ۲۱ خانوار رسمی در این روستا زندگی می‌کنند که با توجه به افزایش جمعیت خانوار در این روستا اگر آمار نفوس و مسکن دوباره انجام شود بیش از ۱۰۰ خانوار وجود دارد.

آب و فاضلاب موضوع آبرسانی به این روستا را نادیده می‌گیرد!

بخشدار مرکزی شهرستان مهران گفت: آب این منطقه توسط امور عشایری و به صورت حجمی یعنی در ساعتی از روز بدون کنتور تا به امروز تامین شده است؛ چندین سال است که از طریق فرمانداری موضوع آب روستای دول گل را پیگیری می‌کنیم اما هنوز آب و فاضلاب استان علی‌رغم وظیفه سازمانی خود هنوز این روستا را تحویل نگرفته و فقط در حد انجام برآورد هزینه‌های مالی آبرسانی به این روستا است.

اعتقادی افزود: مشکل مالی وجود ندارد تنها مسئله عدم تحویل این روستا توسط آب و فاضلاب استان است اگر تقبل کند حتی اگر مشکل مالی وجود داشته باشد کمیته برنامه‌ریزی شهرستان که سالانه اعتبارات تخصیص داده می‌شود می‌توانیم این مسئله را تعریف کنیم حتی بنیاد مستضعفین تقبل کرده در این مسئله مشارکت داشته باشند باید کار اصلی اداره آب و فاضلاب انجام دهد که تمایل به این کار ندارد.

وی ادامه داد: طبق نظریه شبکه بهداشت وقت، آب مصرفی روستا برای آشامیدن انسان نیست چون باید طبق اصول و استانداردهای لازم رعایت شده باشد و این خواسته به حق مردم است که آب لوله کشی ثابت و از لحاظ بهداشتی سالم و به صورت قانونی دارای کنتور باشد.

اعتقادی در پایان گفت: وقتی روستای دول گل دارای زیر ساخت‌های کافی مدرسه، ساختمان‌های مسکونی ثابت و به عنوان روستا مطرح شده دیگر باید آب و فاضلاب وظیفه خدمات رسانی خودش را انجام دهد اما تنها با نامه نگاری‌های اداری فراوان باز هم از این امر امتناع می‌کند که قطعا این موضوع باید انجام شود.

تعهد تامین آب این روستا بر عهده امور عشایری است

رشیدی مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان ایلام به فارس گفت: اعتبارات تامین آب این روستا به امور عشایری پرداخت شده و آبرسانی، مخزن، خط انتقال و چاه آن زمان توسط امور عشایری انجام شده است پس تعهد تامین آب این روستا بر عهده امور عشایری است.

وی افزود: در چارت وزارت نیرو روستای دوگل به عنوان روستا تحت پوشش عنوان نشده است و بر اساس تعهد تامین آب امور عشایری کد روستایی گرفته شده نه بر اساس تعهدات آب و فاضلاب و اگر تحت عنوان روستا در وزارت نیرو تعریف شود و اعتبارات مشخص شود قطعا طبق اصول کار اجرایی و روال قانونی انجام می‌دهیم.

تمام کارهای مربوط به حوزه اجرایی و نظارتی روستا توسط امور عشایری انجام شده است

فرشاد یاسمی مدیر کل امور عشایری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: تمام کارهای مربوط به حوزه اجرایی و نظارتی آن از جمله ساخت و نصب، راه اندازی پروژه آب روستای دول گل از توابع شهرستان مهران بر عهده سازمان امور عشایری بوده که این پروژه در موعد مقرر تکمیل و به اتمام رسید.

آب و فاضلاب زیر بار مسوولیت تامین آب نمی‌رود!

وی افزود: با توجه به اینکه کد روستایی برای این منطقه اختصاص یافته و با اتمام این کار طی مکاتباتی با آب و فاضلاب استان که از این زمان به بعد مسوولیت تعمیر، مرمت و تامین آب این منطقه بر عهده بگیرد که با ادغام آبفای روستایی و شهری با هم قطعا به اختیارات آب و فاضلاب استان داده می‌شود ولی زیر بار این مسوولیت نمی‌روند و آن را تحویل نمی‌گیرند.

قابل توجه مسوولین استان با واگذاری پروژه آبرسانی روستای دول گل به آب و فاضلاب روستایی استان و ادغام این مجموعه با آب و فاضلاب شهری ایلام مسوولین این سازمان باید به تعهدات خود نسبت به تحویل گرفتن این پروژه و پیگیری، رفع مشکلات آب این منطقه اقدامات لازم را انجام دهند.

 معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری شهرستان مهران با هماهنگی سازمان آب و فاضلاب استان نسبت به رفع ابهامات مربوط به کد روستایی اقدامات لازم را انجام دهند تا دیگر شاهد این گونه مشکلات برای روستاییان نباشیم.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا