Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
فارس من| هزینه بازسازی قلعه اسفندیارخان فرخشهر از توان دولت خارج است/ احتمال واگذاری طرح به شهرداری - خبرگزاری برگزیده های ایران
چهارمحال و بختیاری

فارس من| هزینه بازسازی قلعه اسفندیارخان فرخشهر از توان دولت خارج است/ احتمال واگذاری طرح به شهرداری

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، بنای تاریخی قلعه اسفندیارخان شهر فرخشهر متاسفانه مورد بی‌مهری واقع شده و روز به روز به سوی نابودی پیش می‌رود تاکنون نیز پیگیری‌های زیادی انجام شده که متاسفانه فاقد نتیجه بوده است.

این قلعه متعلق به اسفندیارخان صمصام فرزند ارشد حسین قلی خان ایلخانی است، حسین قلی خان پدر نجف‌قلی‌خان صمصام صدراعظم ایران، علی قلی خان سردار اسعد(دوم) و سردار بی‌بی مریم است.

سردار بی‌بی مریم مادر شهید شیرعلی مردان خان بختیاری است که قهرمان مبارزه با رضاشاه و استعمار در زمان خود بود و از همین قلعه بود که نبرد بختیاری با رضاشاه موسوم به جنگ سفیددشت شکل گرفت. 

اما هم اکنون این قلعه با همه سوابق تاریخی در حال تخریب بوده و هیچ کس به داد آن نمی‌رسد و در سال‌های اخیر نیز درب آن با دیوار آجری جایگزین و مسدود شده است.

جمعی از مردم هنردوست شهر فرخشهر با ثبت سوژه «قلعه اسفندیاری فرخشهر در حال نابودی» در سامانه فارس من از این رسانه خواسته‌اند تا پیگیر این موضوع باشد.

هزینه مرمت بنای اسفندیارخان در توان دولت نیست

کارشناس دفتر فنی میراث‌فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قلعه اسفندیار خان فرخشهر در تملک این اداره‌کل است، گفت: تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بنای تاریخی هزینه شده است.

علی مولوی ادامه داد: امسال با به‌روزرسانی‌های انجام شده ۱۰ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه نیاز است و این مبلغ در توان دولت نیست.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که بخش خصوصی وارد شود و نه تنها در قلعه اسفندیارخان بلکه در مابقی آثار تاریخی استان سرمایه‌گذاری و به دنبال آن ۱۵ تا ۲۰ سال از پروژه بهره‌برداری کند.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی مرمت قلعه اسفندیارخان فرخشهر، اضافه کرد: ما تا بهره‌برداری کامل راه زیادی داریم.

کارشناس دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان توضیح داد: بوروکراسی اداری و قوانین سخت‌گیرانه برای بخش خصوصی دست و پای ورود سرمایه‌گذار را در پروژه‌های ما بسته است.

وی گفت: در سال ۹۴ سرمایه‌گذاری با پنج میلیارد سرمایه خواستار مرمت قلعه بود اما با طولانی شدن روند بررسی و تصویب طرح پشیمان شد.

مولوی عنوان کرد: طولانی بودن روند صدور مجوزها، عدم همکاری دستگاه‌های مرتبط و ایجاد معارضاتی در این خصوص و عدم پرداخت تسهیلات آسان بانکی سبب فرار بخش خصوصی از استان می‌شود.

پیشنهاد واگذاری مرمت قلعه به شهرداری

وی افزود: هم‌اکنون به شهرداری فرخشهر پیشنهاد داده‌ایم که برای مرمت قلعه طرحی ارائه دهد تا بازسازی این بنای تاریخی به شهرداری واگذار شود.

کارشناس دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان ادامه داد: بعد از بازسازی بنا درآمد حاصل از آن متعلق به شهرداری خواهد بود.

انتهای پیام/۶۸۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا