کرمانشاه

فرسودگی ناوگان حمل و نقل ‌شهری عامل ٣٠ درصد از آلودگی هوای کرمانشاه 

فرسودگی ناوگان حمل و نقل ‌شهری عامل ٣٠ درصد از آلودگی هوای کرمانشاه 

به گزارش خبرنگار برگزیده کرمانشاه، احد جلیلیان با حضور در دفتر خبرگزاری برگزیده کرمانشاه، اظهار کرد: هر ساله ۲۹ دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک نام گذاری شده و شعار امسال هم تحت عنوان «هوای پاک مسئول پاسخگو و شهروند مسئول» است یعنی مسئولین در قبال هوای پاک و حفظ محیط زیست مسئول هستند.

وی افزود: شهروندان نیز طبق اصل ۵۹ قانون اساسی در راستای حفظ محیط زیست مسئول هستند و امسال هم روز شمار تحت عنوان هفته پاک نام گذاری شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: هفته هوای پاک از ۲۶ دی ماه آغاز شده و تا دوم بهمن ماه ادامه دارد.

جلیلیان عنوان کرد: ۲۶ دی ماه تحت عنوان هوای پاک و حقوق عامه، ۲۷ دی ماه تحت عنوان هوای پاک و توسعه نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل، ۲۸ دی ماه تحت عنوان هوای پاک و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است.

وی افزود: ۲۹ دی ماه تحت عنوان هوای پاک و آموزش و مشارکت‌های عمومی، ۳۰ دی ماه تحت عنوان هوای پاک و خودروهای فرسوده، یکم بهمن ماه تحت عنوان هوای پاک و کیفیت سوخت و روز آخر تحت عنوان هوای پاک و سلامت نام گذاری شده است.

این مقام مسئول گفت: به مناسبت هفته پاک از ۲۶ دی ماه تخفیف ۳۰ درصدی مراکز معاینه فنی در هفته پاک را داریم و از مراکز معاینه فنی که در استان هستند خواستیم برای عموم مردم در این هفته ۳۰ درصد تخفیف داشته باشند.

وی تشریح کرد: برگزاری کارگاه آموزشی آلودگی هوای محیط زیست و چالش‌ها و راهکارهایی در طول این هفته داریم، افتتاح خانه‌های محیط زیست که ۲۶ دی‌ماه افتتاح خانه محیط زیست را در سرپل ذهاب داشته‌ایم و ۲۸ دی‌ ماه افتتاح ۲ خانه محیط زیست در سنقر انجام شد.

جلیلیان گفت: بازدید رایگان عموم مردم از موزه تاریخ طبیعی در اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه، کارگاه آموزشی گردشگری سبز، برگزاری نشست با مسئولین شهرداری، بازدید از واحدهای صنعتی، تقدیر از واحدهای صنعتی از برنامه‌های هفته هوای پاک امسال است.

وی ادامه داد: امسال پنج واحد صنعتی سبز و ۲ واحد صنعتی خدماتی سبز داشته‌ایم که از آن‌ها تقدیر می‌کنیم چون در راستای بهسازی محیط زیست و اهداف آن اقدامات شایسته‌ای انجام داده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: همایش هوای سالم نیز برگزار ‌شد و نشست با سمن‌ها، پاکسازی کوهستان و محیط زیست را خواهیم داشت.

این مقام مسئول بیان کرد: مسابقه دوچرخه سواری، سومین جلسه کارگروه اضطراری آلودگی هوا به مناسبت هفته هوای پاک از دیگر برنامه‌ها است.

جلیلیان با اشاره به برگزاری جلسه با صنایع‌ بزرگ در این هفته ابراز کرد: از دستگاه‌ها خواسته‌ایم بر اساس قانون هوای پاک که ۲۳ دستگاه مسئولیت‌ها و وظایفی برایشان تعریف شده و سازمان محیط زیست به عنوان ناظر بر حسن اجرای این دستگاه‌ها در راستای محیط زیست نظارت می‌کند، تکالیفشان را انجام دهند.

وی اذعان کرد: در بحث صنایع آلاینده بر اساس ماده ۲۷ قانون ارزش افزوده واحدهایی که در طول هر فصل بر اساس پایش‌هایی که همکاران محیط زیست از واحدها بازدید دارند و اگر پارامترهای زیست محیطی رعایت نشود آن‌ها در لیست صنایع آلاینده قرار می‌گیرند.

٩٠ واحد در کرمانشاه جزء صنایع آلاینده هستند

جلیلیان گفت: از لحاظ انجام وظایفی که به ما ابلاغ شده است و به عنوان نظارت بر دستگاه‌های مرتبط در حال حاضر حدود ۹۰ واحد صنعتی، خدماتی، معدنی و تولیدی در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته‌اند.

وی افزود: خاطر ناترازی سوخت از طریق شورای ملی به هر استانی ۲۷ نیروگاه اعلام شده است که در فصول سرد سال اجازه استفاده از سوخت مازوت را دارند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه بیان کرد: بر اساس برخی مصوبات پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، و کارخانجات سیمان تا ۳۰ درصد اجازه استفاده از سوخت مازوت را دارند و ۶۶ درصد از گاز در صنایع استفاده می‌شود و حدود ۳۳ درصد خانگی و سایر مصارف است.

وی تشریح کرد: هر سال از طریق شورای امنیت ملی اعلام می‌شود که مازوت سازی در فصول سرد سال برای نیروگاه‌ها مجاز است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها ناوگان حمل و نقل شهری در شهر کرمانشاه یکی از عواملی است که آلایندگی را تشدید می‌کند، موتورخانه‌ها، دستگاه‌ها، منازل مسکونی و حاشیه شهر کرمانشاه به نوعی باعث هاله‌ای از آلودگی‌ها می‌شود.

جلیلیان گفت: کارخانه سیمان غرب تحت عنوان انرژی برای تولید از لحاظ بهسازی باید از پسماندهایی که از سیمان باقی می‌ماند استفاده کند.

وی ادامه داد: شهر کرمانشاه حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد آلودگی هوایی که دارد ناشی از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری است.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا