قم

فرهنگ نذر به کمک طبیعت قم آمد/ انجام ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری در محمودآباد

محمد شعاعی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با انجمن نذر طبیعت اظهار کرد: حراست از منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود و کمک کردن به منابع طبیعی با توجه به اینکه نفع آن به عموم مردم می‌رسد اهمیت بسیاری دارد.

وی ضمن تقدیر از حرکت‌های انجام شده در راستای احیای فرهنگ نذر طبیعت عنوان کرد: امیدواریم همه نسبت به اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست آگاه شوند تا از تخریب جلوگیری کنند و در راستای حفظ گام بردارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: شروع  جریان نذر طبیعت از قم می‌تواند موجب تاثیرگذاری بیشتر آن در سطح ملی و حتی بین‌المللی باشد چرا که قم یک جایگاه فرااستانی و فراملی دارد.

وی از آمادگی کامل اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برای مشارکت با انجمن نذر طبیعت خبرداد و گفت: امیدواریم با بهره‌مندی از این انجمن بتوانیم خیرین استان را به سمت مشارکت در حفظ منابع طبیعی سوق دهیم.

شعاعی ادامه داد: مشارکت در احیا و توسعه پوشش جنگلی و  بیابانی از طریق نهال کاری و بوته کاری در راستای ایفای مسؤولیت اجتماعی در قالب مدیریت مشارکتی منابع طبیعی در محدوده‌های اراضی منابع طبیعی پیشنهادی اداره‌کل موضوع اصلی این تفاهم‌نامه است و عرصه‌های منابع طبیعی معرفی شده بر اساس نظر اداره‌کل با اولویت عرصه‌های جنگلی تخریب شده و کانون‌های گرد و غبار است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تاکید رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر انجام کارهای مشارکتی  است و ما هم تلاش کرده‌ایم تا این موضوع را به صورت جدی دنبال کنیم؛ در سنوات گذشته هم ، مشابه این اقدام صورت گرفته است مانند سال ۹۸ که در منطقه پلنگ دره با مشارکت مردم حرکت‌های قابل توجهی رقم زده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم هدف از اقدامات بیولوژیکی با مشارکت مردم را غنی‌سازی، افزایش تاج پوشش  و توسعه ذخیره‌گاه‌های جنگلی در استان قم دانست و تصریح کرد: در گام نخست شناسایی و تحویل عرصه به مسئولان انجمن نذر طبیعت انجام شده است که این عرصه به وسعت ۲۰۰ هکتار در حوزه آبخیز محمودآباد قرار دارد و اکنون انجمن درحال تامین اعتبارات مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه انجمن نذر طبیعت از سه سال گذشته کار خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: این انجمن هفت هزار عضو دارد و تا به امروز بیش از دو میلیارد برای طبیعت هزینه کرده است.

شعاعی با اشاره به اینکه دیدگاه افراد نسبت به نذر باید تغییر کند، عنوان کرد: نذر نباید فقط به مباحث دینی اختصاص پیدا کند بلکه باید در همه حوزه‌ها از ظرفیت نذر استفاده کرد، برای رفع مشکلات مردمی و خدمت به مردم هم می‌توان از ظرفیت نذر استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: افراد عضو این انجمن با نیت‌های مختلف از جمله سلامتی امام زمان(عج)، سلامتی خانواده خود، هدیه تولد و غیره اقدام به مشارکت در فعالیت‌های انجمن می‌کنند.

شعاعی ادامه داد: کاشت درخت اقدام بسیار خوبی است اما به دلیل شرایط آب و هوایی به سمت درختان جنگلی و کم آب بر در استان قم رفتیم تا هم پوشش گیاهان حفظ شود و هم ریزگردها کنترل و حیات وحش منطقه حفظ و احیا شود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال حفاظت و احیای خاک در مناطق کویری هستیم، گفت: هزینه هر نهال به همراه هزینه کاشت آن ۱۵۰۰۰ تومان است که افراد می‌توانند به میزان توان برای طبیعت، به واسطه انجمن نذر طبیعت نهال نذر کنند.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا