گلستان

فرودگاه کلاله؛ سرمایه‌ای که در گلستان هدر می‌رود/ ضرب‌الاجل یک هفته‌ای رئیس جمهور برای استقرار جایگاه سوخت در فرودگاه

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از گرگان، بیش از چهار دهه از قدمت فرودگاه کلاله می‌گذرد، فرودگاهی که در سال ۱۳۵۰ در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار و به منظور سمپاشی اراضی زراعی تأسیس شد البته این فرودگاه بعد از پیروزی انقلاب همچنان کاربری سمپاشی برای مزارع را حفظ کرده بود اما از دهه ۷۰ به بعد راه‌اندازی فرودگاه کلاله با کاربری مسافری به یکی از مطالبات اصلی مردم‌گلستان خاصه در شرق استان تبدیل شد تا این که در سال ۱۳۷۴برای اولین بار با کاربری مسافری در مسیر تهران کلاله آغاز به کار کرد.

از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۶ فرودگاه کلاله هفت بار آغاز به فعالیت کرده اما بعد از یک وقفه کوتاه به دلایلی همچون استقبال کم مردم از پروازها تعطیل شده است.

فرودگاه‌ها به عنوان بدیهی‌ترین نشانه‌های سطع توسعه در رویکرد گردشگری در منطقه به شمار می‌روند در واقع فرودگاه‌ها یکی از با ارزش‌ترین زیرساخت‌ها در جوامع بشری محسوب می‌شوند و نقش مهمی در توسعه و اشتغال پایدار یک منطقه ایفا می‌کنند.

گلستان با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند در واقع حمل و نقل هوایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و گردشگری دارد از سویی صادرات محصولات کشاورزی از این فرودگاه می‌تواند موجب رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال پایدار شود.

علاوه بر این با اجرایی شدن طرح منطقه آزاد «اینچه‌برون» و با توجه به ظرفیت‌هایی که شرق گلستان در حوزه گردشگری دارد پایداری پرواز در فرودگاه کلاله یک نیاز اساسی محسوب می‌شود.

*کمبود مسافر و عدم تأمین سوخت، پروازهای فرودگاه کلاله را از رونق انداخت/ تعلل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تأمین سوخت فرودگاه کلاله
در حالی که به گفته کارشناسان فرودگاه کلاله ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه مناطق شرقی گلستان دارد همچنان برنامه جدی در خصوص راه اندازی این فرودگاه در دستور کار مسوولان نیست.

اما چرا به رغم وجود تمام زیرساخت‌ها در فرودگاه کلاله، بعد از گذشت چهار دهه هنوز پرواز پایداری در این‌فرودگاه را شاهد نیستیم؟

فرودگاه کلاله که در سال ۱۳۵۰ برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی در سه کیلومتری شمال غربی این شهر در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود، پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاشی را حفظ کرد تا اینکه با صرف هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد زیرساخت‌های پروازی آن، بار نخست در سال ۱۳۷۴ و برای دومین بار در سال ۱۳۹۱ با حضور رئیس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران – کلاله (هفته‌ای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد اما به دلیل استقبال کم‌رنگ مسافران، پس از مدتی کوتاه تعطیل شد.

به اعتقاد کارشناسان، مسوولان محلی و مردم شرق گلستان تعطیلی چند باره فرودگاه کلاله بیشتر به سبب نامناسب بودن زمان پروازها (کلاله به تهران) و نیز کم بودن مقاصد پروازی آن بوده و همین عوامل دلیلی بر استقبال کم حدود یک میلیون نفر از اهالی ساکن هفت شهرستان واقع در شرق گلستان یعنی رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه از این فرودگاه است.

کارشناسان معتقدند که پیش بینی پروازهایی از فرودگاه کلاله به مشهد و مناطق جنوبی کشور از جمله زابل، زاهدان و هرمزگان، باتوجه به بافت جمعیتی و قومیتی شرق استان گلستان می‌تواند به رونق این فرودگاه کمک کند و لازمه آن نیز برخورداری فرودگاه کلاله از جایگاه سوخت است.

به گفته معاون عملیات هوانوردی فرودگاه گرگان، فرودگاه کلاله از استانداردهای لازم کشوری برخوردار است اما به دلیل آنکه این فرودگاه  در هر پرواز با کمبود مسافر مواجه بود همواره بعد از بازگشایی و از سر گیری پروازها شاهد تعطیلی آن بودیم.

عبدالخلیل صادقی تصریح کرد: کمبود مسافر و تعطیلی‌های مداوم فرودگاه باعث شد هزینه سوخت هوایی تأمین نشود و پروازهای کلاله از رونق افتاد.

وی بیان کرد: به دلیل آنکه در شرق گلستان بیشتر هموطنان اهل سیستان و بلوچستان سکونت دارند پرواز تهران به کلاله و بالعکس چندان رونقی نداشت  اما به نظر می‌رسد از پروازهای کلاله به زاهدان استقبال بیشتری شود.

معاون عملیات هوانوردی فرودگاه گرگان، دلیل توقف پرواز از فرودگاه کلاله را عدم استقرار جایگاه سوخت عنوان کرد و افزود: در طراحی فرودگاه مطالق طرح جامع فرودگاهی فضا و زمین مناسب برای اسقرار جایگاه سوخت اختصاص داده شده است و باید بقیه اقدامات در تأمین سوخت از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام شود که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

صادقی خاطرنشان کرد: با احداث جایگاه سوخت پروازهای مسافری کلاله به تهران و زابل و همچنین آموزش خلبانی در این‌ محل خواهیم داشت.

*پایداری پروازها از فرودگاه کلاله نقش مهمی در توسعه شرق گلستان دارد/ مهلت یک هفته‌ای رئیس جمهور برای تعیین تکلیف سوخت‌رسانی در فرودگاه کلاله
فرماندار کلاله نیز در آخرین اظهارات خود در رابطه با وضعیت فرودگاه کلاله در گفتگو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار کرد: در فرودگاه کلاله تمام زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های مورد نیاز برای برقراری پروازها فراهم است حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه در کل فرودگاه و برای ایجاد پروازها داشتیم اما نبود جایگاه سوخت موجب شده تا پروازی از فرودگاه کلاله صورت نگیرد.

محمد ابراهیمی‌تودرواری تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی نماینده کلاله،گالیکش،مینودشت و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته ریاست جمهوری مهلت یک هفته‌ای را به مسوولان امر برای تعیین تکلیف جایگاه سوخت فرودگاه کلاله داده‌اند.

وی بیان کرد: تا یک هفته دیگر برقراری جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله مشخص خواهد شد با این وجود پایداری پرواز از فرودگاه کلاله تأثیر زیادی در حوزه اقتصادی شهرستان خواهد داشت از سویی کلاله ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری دارد و راه‌اندازی پروازها می‌تواند به رونق گردشگری در شرق استان کمک بسزایی داشته باشد.
انتهای پیام/۸۳۰۱۷


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا