سلامت

فواید شگفت‌انگیز «روغن پسته» برای سلامت بدن

فواید شگفت‌انگیز «روغن پسته» برای سلامت بدن

از نظر علمی پسته نوعی میوه است اما مردم ترجیح می دهند به آن آجیل بگویند، خصوصا کسانی که از آن برای پخت و پز استفاده می کنند. این دانه های خوراکی متعلق به خانواده Anacardiaceae هستند که از جنس Pistacia منشا می گیرند. گفتنی است که ۱۲ سال طول می کشد تا درخت پسته اولین میوه خود را تولید کند.

در حالی که مغز پسته دارای فواید غیر قابل انکار برای سلامتی انسان است، به نظر می رسد که روغن استخراج شده از آن نیز ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد. اما این ماده چگونه به دست می آید و حاوی چه ترکیباتی است؟ نکاتی که در ادامه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرند با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی هستند. همچنین لازم به ذکر است که روغن پسته را می توان از عطاری های سراسر کشور تهیه کرد.

روغن پسته چگونه تهیه می شود؟

پیش از آن که بتوان به روغن پسته سالم و طبیعی دست یافت، مغز پسته باید فرآیندی دقیق را طی کند. در بیشتر موارد، روغن با استفاده از سیستم های فشار مختلف استخراج می شود مانند پرس هیدرولیک. پس از فرآیند استخراج، عصاره ها به سانتریفیوژ منتقل می شوند تا روغن از ناخالصی های جامد جدا شود. روغن به دست آمده از این فرآیند، روغن پسته تازه است.

محتوای تغذیه ای روغن مغز پسته

پسته ترکیبی متعادل از مواد مغذی است. به عنوان مثال، یک وعده شامل ۲۸‌ گرم پسته حاوی مواد زیر است:

– چربی (۹۰٪ سالم هستند)

– کالری (۱۵۶)

– کربوهیدرات (۸ گرم)

– فسفر (۱۴ درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه یا به اختصار RDI)

– ویتامین B۶(۲۴ درصد از RDI)

– تیامین (۱۶ درصد از RDI)

– منگنز (۱۷ درصد از RDI)

– پتاسیم

محتوای چربی و کالری پسته بسیار کم و از این نظر کاملا سالم است.

فواید روغن پسته برای سلامتی چیست؟

– تنظیم قند خون

در صورت مصرف خوراکی روغن پسته، پانکراس به تولید انسولین بیشتر تحریک می شود. در ادامه هنگامی که انسولین راه خود را به جریان خون باز کند، به تنظیم قند خون و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می کند.

– کمک به رشد سلول های قرمز خون

یکی از مواد مغذی مهم روغن پسته ویتامین B۶ است و به دلیل نقش مهمی که در توزیع اکسیژن طی گردش خون دارد بسیار شناخته شده است. این ترکیب رشد سلول های جدید را تسهیل و تعادل میان گلبول های قرمز و سفید خون را حفظ می کند. این تعادل متابولیسم بدن را افزایش می دهد و به مبارزه با بیماری ها یاری می رساند.

– مدیریت وزن

روغن پسته انتخابی عالی برای افرادی است که رژیم لاغری دارند. در واقع پسته با پروتئین بالا، کالری کم، چربی اشباع محدود و چربی غیراشباع بالا برای مدیریت وزن سالم بسیار مناسب است. مرکز تغذیه انسان در کالیفرنیا اخیرا مقالاتی را منتشر کرده است که خواص کاهش وزن ذاتی مغز و روغن پسته را تایید می کنند.

– محتوای آنتی اکسیدانی قوی

آنتی اکسیدان ها نقش کلیدی در حفظ سلامت بدن دارند. آنها فرآیندهای آسیب‌ رسان سلولی را در بدن کند می کنند و برای جلوگیری از امراض خطرناک مانند سرطان نیز مفید هستند. گفتنی است که پسته حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به اکثر آجیل ها و دانه ها به جز گردو و پیکن است. لوتئین و زآگزانتین نمونه هایی از آنتی اکسیدان هایی هستند که بیشتر در پسته یافت می شوند.

– خواص افرودیزیاک

اعتقاد بر این است که روغن پسته دارای خواص تقویت کننده جنسی است. این روغن را می توان برای رایحه درمانی استفاده کرد که باعث آرامش بدن و ایجاد حس خوشایند می شود. در نتیجه، نشاط جنسی مردان و زنان را افزایش می دهد و خون بیشتری را به اندام های تناسلی آنها می رساند.

– تقویت سیستم ایمنی

وجود ویتامین B۶ در روغن پسته به این معنی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. ویتامین B۶ ساخت یک سیستم ایمنی قوی را تسهیل می کند که اصلی ترین وظیه آن مبارزه با عفونت های مختلف است.

– مراقبت از سلامت پوست

پسته و روغن آن پادزهر مناسبی برای پوست خشک هستند. در واقع با توجه به یافته های مطالعات معتبر مشخص شده که اسیدهای چرب موجود در روغن پسته برای حفظ سلامت پوست مفید هستند. این روغن همچنین به عنوان روغن پایه یا حامل نیز عمل می کند. به همین دلیل است که روغن پسته در برخی از روتین های ماساژ درمانی سنتی و رایحه درمانی استفاده می شود. همچنین می توان از این روغن به صورت منظم برای افزایش کیفیت پوست بهره برد. تنها کافیست آن را روی قسمت های مختلف صورت یا حتی بذن ماساژ دهیم. این ترکیب با محتوای آنتی اکسیدانی و عناصر مفید خود می تواند بافت پوست را از داخل بازسازی کند.

– تقویت هضم غذا

پسته حاوی مقدار مناسبی فیبر غذایی است که به هضم راحت غذا کمک می کند. یک وعده ۳۰ گرمی پسته حاوی حداقل ۳ گرم فیبر رژیمی است که برای عملکرد سیستم گوارش در سطوح بهینه کافی است.

– حفظ سلامت مو

روغن پسته حاوی اسیدهای چرب امگا و یک پایه غنی از ویتامین E است که هر دو برای حفظ سلامت مو عالی هستند. علاقه مندان اغلب از این روغن برای ترمیم مو استفاده می‌ کنند. این روغن همچنین به دلیل محتوای غنی ویتامین E می تواند برای باز کردن گره مو مفید واقع شود. هنگامی که این ترکیب روی موهای مرطوب تازه شسته شده با شامپو استفاده می شود، با قفل کردن رطوبت موها را براق و حجیم نگه می دارد.

مضرات روغن پسته

برای مصرف این روغن توصیه هایی وجود دارد:

در صورت استفاده از روغن در طول دوره بارداری با پزشک مربوطه مشورت کنید. شواهد دیگری در مورد بی خطر بودن یا نبودن آن برای استفاده در دوران بارداری وجود ندارد. بنابراین، بهتر است از روغن طبق دستورالعمل های توصیه شده پزشکی استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است در دوران بارداری در مصرف آن احتیاط کنید.

افرادی که دارای واکنش های آلرژیک، به خصوص کسانی که حساسیت به مغزها دارند باید از مصرف این روغن خودداری کنند زیرا که می تواند اثرات منفی مانند تورم، بثورات پوستی، خارش، حالت تهوع و سرگیجه به همراه داشته باشد.

بهتر است از روغن با توجه به دوز متناسب برای بدن استفاده شود. در غیر این صورت، می تواند تهوع یا سرگیجه ایجاد کند. شواهد بیش تری در رابطه با مصرف دوز بالا وجود ندارد اما، توصیه می شود بیش از حد مصرف نکنید. استفاده از این روغن ممکن است در تجویز دارو تداخل ایجاد کند. بنابراین بهتر است هنگام استفاده از این روغن با درمان دارویی با پزشک مشورت کنید.زیرا این روغن، اثر دارو های نسخه پزشکی را کاهش می دهد.

مصرف بیش از حد پسته خطرات و عوارض جانبی دارد و ممکن است باعث افزایش وزن و فشار خون بالا شود. ممکن است مشکلاتی در دستگاه گوارش ایجاد کند. در نتیجه مصرف خوراکی بیش از حد روغن پسته نیز می تواند این عوارض را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

شیر کم‌چرب برای کودکان بهتر است یا پرچرب؟

بو کردن و خوردن این میوه فشار خون و قند خون را کاهش می‌دهد

۲۳۳۲۳۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا