اخبار روز

قطعنامه ضدروسی در دستورکار مجمع عمومی سازمان ملل

قطعنامه ضدروسی در دستورکار مجمع عمومی سازمان ملل

منابع آگاه در سازمان ملل روز شنبه به خبرگزاری تاس گفتند که یک قطعنامه پیشنهادی در آستانه یک سالگی شروع عملیات ویژه نظامی روسیه با هدف محکومیت مسکو و همچنین رسیدن به یک توافق صلح برای رای گیری به سازمان ملل ارائه شده است.

این پیشنهاد مبتنی بر فرمول صلح ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین است و روز ۲۳ فوریه (۴ اسفند) برای مشورت اعضای مجمع درمورد آن در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش، انتظار می‌رود آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی دیگر از وزیران خارجه اروپا در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل که در مورد اوکراین است، شرکت کنند.

علاوه بر این، شورای امنیت سازمان ملل نیز قصد دارد نشست وزیران را در مورد وضعیت اوکراین در روز ۲۴ فوریه (۵ اسفند) برگزار کند که در این نشست بلینکن، بورل، کولبا و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا معاونین آنها شرکت خواهند کرد.

همچنین برنامه ریزی شده است که زلنسکی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند اما این اقدام در حال حاضر به علت برنامه سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به اروپا محتمل نیست.

منابع آگاه به خبرگزاری تاس گفتند که این برنامه‌ها برای رویدادهای ۲۳ و ۲۴ فوریه می‌تواند تغییر کند و برخی جزئیات آن به علت دلایل امنیتی طبقه بندی شده است.

رئیس جمهوری اوکراین در نشست ماه نوامبر گروه ۲۰ در بالی اندونزی، یک طرح صلح ۱۰ بندی را ارائه کرد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده است مسکو اطلاع ندارد که اوکراین آماده یک طرح صلح است و اینکه زلنسکی در اظهاراتش واقعیت امروز را در نظر نگرفته است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز بر این باور است که پیشنهاد کی‌یف برای برگزاری نشست صلح در سازمان ملل یک ایده بیهوده است.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل هم در سخنانی تاکید کرده که ابتکارهای صلح زلنسکی به استهزا گرفتن مفهوم طرح صلح است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا