اخبار روز

لاوروف: غرب به دنبال بهانه‌ای برای تسلط بر روسیه است/ فرصتی برای مذاکره با اوکراین نیست

لاوروف: غرب به دنبال بهانه‌ای برای تسلط بر روسیه است/ فرصتی برای مذاکره با اوکراین نیست

به گزارش تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با برنامه «Bolshaya Igra» («بازی بزرگ») در تلویزیون کانال یک گفت: زمانی که ایالات متحده و متحدانش در ناتو در مورد آنچه در اوکراین می گذرد و عملیات نظامی ویژه ما اظهار نظر می‌کنند، خواهان تحمیل شکست استراتژیک به روسیه در میدان نبرد هستند و آشکارا اعتراف می کنند که این یک درگیری وجودی است که نتیجه آن برای منافع امنیتی جهانی غرب تعیین کننده است. به بیان ساده، این همان چیزی است که آینده هژمونی و سلطه غرب به رهبری آمریکا در امور جهانی به آن بستگی دارد.»

وی افزود: ما گفته‌ایم که از مذاکره طفره نمی‌رویم نه به این دلیل که از آنها تقاضای مذاکره کرده‌ایم. در حال حاضر، هیچ شانسی برای مذاکره نمی‌بینیم، اما در میان موج بی‌وقفه بیانیه‌ها به سادگی بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که«چقدر بد است که روسیه تمایلی به تعامل ندارد».

دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به امتناع زلنسکی از مذاکره با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه گفت: “آیا کسی گفته های زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را به یاد دارد؟ آیا کسی فرمانی را که او در ماه سپتامبر امضا کرد مبنی بر ممنوعیت هرگونه گفتگو را به خاطر می‌آورد؟” حتما آخرین اظهارات رئیس سیا را شنیده‌اید. برنز به دلایلی گفت که روسیه هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی نشان نمی دهد. خوب، آیا زلنسکی نشانه‌هایی از عقب نشینی را نشان می دهد؟”

وزیر امور خارجه روسیه افزود: زلنسکی همزمان با برنز اعلام کرد که هرگز پای میز مذاکره با پوتین نخواهد نشست، اوکراین هر چه باشد پیروز خواهد شد، و متحدانی در جاهای دیگر و مکان‌های دیگری دارد که در آنجا در باره آینده کشورش تصمیم می‌گیرد

سرگئی لاوروف تاکید کرد: پس از اینکه مسکو به عنوان یک بازیگر بیش از حد مستقل در عرصه بین المللی شناخته شد، غرب به دنبال نوعی بهانه برای “کنترل روسیه” بود. “[غرب] منتظر بهانه ای بود تا چنگال‌های خود را به روسیه وارد کند. آنها منتظر فرصتی برای انجام این کار بودند، زیرا آنها روسیه را به عنوان یک بازیگر بیش از حد مستقل می‌دیدند، که اگر شاید قدرت اقتصادی زیادی همچون چین یا هند نداشت، با این حال جزو اقتصادهای پیشرو جهان بوده و مواضع اخلاقی و سیاسی نسبتاً سنگینی در عرصه بین‌المللی دارد و از موضع عدالت در مورد موضوعاتی که برای کشورهای در حال توسعه اهمیت حیاتی دارند دفاع می‌کند.

به گفته این دیپلمات ارشد روسی، غرب از شنیدن انتقاد روسیه از تلاش‌های آنها برای «زندگی به قیمت دیگران» در دوران پسااستعماری بیزار است.

لاوروف افزود: وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در جریان سفر به مسکو در فوریه ۲۰۲۳، تداوم روند همکاری پکن با روسیه را تایید کرد. وانگ یی در جریان گفتگوهای مسکو با من و نیکولای پاتروشوف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به وضوح بر تداوم حمایت رهبران چین – پس از آخرین کنگره حزب کمونیست چین – برای هماهنگی، همکاری با روسیه، اجرای پروژه‌های دوجانبه آینده‌نگر و رفتار مشترک مسئولانه در صحنه بین‌المللی، جایی که ما درک می‌کنیم که چقدر به نقش روسیه و چین در تضمین ثبات اوضاع بستگی دارد، تایید کرد.

لاوروف همچنین با اشاره به اوضاع در گرجستان گفت: اعتراضات گسترده‌ای که گرجستان در هفته گذشته با آن روبرو بوده است، بسیار شبیه به کودتای میدان ۲۰۱۴ در اوکراین است. این اعتراضات با حمایت‌های خارجی فقط یک تلاش برای توطئه‌ای دیگر است.

وزیر خارجه روسیه افزود: «[این] شباهت زیادی به «میدان» [کودتا] کی‌یف دارد، و شکی نیست که … این لایحه چیزی جز بهانه‌ای برای انجام یک کودتا نبود.

به گفته او لایحه ارائه شده توسط قانونگذاران گرجستان در مقایسه با نحوه تنظیم سازمان‌های غیرتجاری در ایالات متحده، فرانسه یا اسرائیل “بسیار ملایم‌تر” است.

این وزیر روسیه معتقد است که تظاهرات در گرجستان از خارج سازماندهی شده است و هدف واقعی آنها ایجاد “آشفتگی” دیگری در مرزهای روسیه است.

وی افزود: غرب در پیگیری اهداف خود تلاش می کند منافع ملی گرجستان و روابط اقتصادی نزدیک با روسیه را قربانی کند.

لاوروف همچنین اتحادیه اروپا را به دلیل آنچه که او موضع «دوگانه» در مورد این موضوع خواند، مورد انتقاد قرار داد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: «تعدادی از کشورهای اروپایی مقررات بسیار سخت‌گیرانه‌تری در این زمینه دارند. نفاق آشکار است.

او همچنین به تفاوت‌های چشمگیر در نحوه برخورد اتحادیه اروپا و آمریکا با اعتراضات در گرجستان و مولداوی اشاره کرد و گفت در حالی که واشنگتن و متحدانش از تظاهرات در تفلیس حمایت می کنند، همچنان اقدامات مشابه در مولداوی را محکوم می کنند، که شاهد ماه ها اعتراضات به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت انرژی بود.

لاوروف گفت، غرب رویکرد متفاوتی را در قبال اعتراضات در گرجستان و مولداوی اتخاذ می کند، زیرا مخالفان در مولداوی با منافع غرب سازگار نیستند. اپوزیسیون گرجستان نه تنها مجاز است، بلکه موظف است هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، اما در مولداوی، اعتراضات علیه دولت فعلی محکوم است، زیرا در حالی که اپوزیسیون گرجستان منعکس کننده منافع غرب است، اپوزیسیون در مولداوی منعکس کننده منافع متفاوت است و منافع غرب توسط دولت و رئیس‌جمهور نمایندگی می‌شود.

به گفته لاوروف، کشورهای همسایه روسیه باید خودشان تصمیم بگیرند که نفوذ به “حوزه نفوذ” آمریکا چقدر خطرناک است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا