کرمانشاه

لزوم انجام ٢ نوبت واکسیناسیون طیور در مقابل «آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان» 

لزوم انجام ٢ نوبت واکسیناسیون طیور در مقابل «آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان» 

علیرضا حیدری در گفتگو با خبرنگار برگزیده کرمانشاه، اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ویروسی حاد است و صنعت طیور را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی افزود: این بیماری ممکن است سبب کمبود مواد غذایی شود و به لحاظ اقتصادی محدودیت تجاری و گردشگری برای کشور آلوده ایجاد کند.

رئیس اداره بهداشت مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی کرمانشاه تصریح کرد: این بیماری از بعد بهداشتی هم ایجاد مشکل می‌کند چرا که بین انسان و پرندگان مشترک است.

وی گفت: در نیمه دوم سال عمدتا به دلیل مهاجرت پرندگان وحشی مهاجر کانون‌هایی برای این بیماری ایجاد می‌شود و از پرندگان محلی و بومی به صنعت طیور راه می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای این بیماری درمانی وجود ندارد اما می‌توان با برخی راهکارها مانع بروز و پیشروی آن شد از جمله اینکه روستاییان طیور خود را در محیط روستا رها نکنند.

وی اذعان کرد: در صورتی که نیاز داشتند جمعیت طیور خود را افزایش دهند از وانت های دوره‌گرد پرنده خریداری نکنند بلکه از همسایگان مطمئن خود در روستا پرنده بخرند.

حیدری ادامه داد: در واحدهای صنعتی نیز برخی راهکارها مانع بروز و پیشروی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌شود از جمله اینکه اطراف محیط مزرعه را کاملا پوشانده و مانع ورود سگ و گربه شوند.

وی بیان کرد: ایجاد حوضچه‌های ضدعفونی و حمام تونلی برای ورود ماشین‌ها و افراد به داخل مزرعه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که در صورت آلودگی این بیماری را به داخل مزرعه منتقل نکنند.

حیدری تشریح کرد: همچنین در مزارع صنعتی باید از ورود پرندگان وحشی مهاجر جلوگیری کرد تا در صورت ابتلا به این بیماری آن را به طیور صنعتی منتقل نکنند.

وی افزود: واکسیناسیون واحدهای صنعتی طیور استان کرمانشاه در مقابل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و در سامانه نیز به ثبت می‌رسد.

این مسئول ابراز کرد: این طیور ۵٠ الی ۶٠ هفته نگهداری می‌شوند و در این مدت باید ٢ بار در مقابل بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان واکسینه شوند.

به گفته وی ٩ واحد پرورش مرغ مادر با ۴٠٠ هزار مرغ و ١٩ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار فعال با یک میلیون پرنده در استان کرمانشاه وجود دارد که باید در مقابل این بیماری واکسینه شوند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا