اجتماعی

لزوم بازنگری در طرح توسعه دوچرخه در تهران/مصوبه شورای پنجم شکست خورده است

به گزارش خبنرگار شهری برگزیده های ایران، حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر درباره بند ۱۷ ماده ۵۵ مصوبه برنامه پنج‌ساله توسعه تهران درباره موضوع دوچرخه‌سواری اظهار داشت: در تاریخ دوم بهمن سال ۹۷ مصوبه‌ای در زمینه توسعه دوچرخه‌سواری در تهران در صحن شورا تصویب شد که بر اساس آن سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مکلف است بستر دوچرخه‌سواری را در تهران عملیاتی کد.

وی افزود: بر اساس بررسی‌هایی که من از این مصوبه داشته‌ام همچنین پژوهش‌ها و بررسی‌هایی که در ۲۰ شهر برتر دنیا که موفق در زمینه انجام سفرها از طریق دوچرخه‌ بوده‌اند مشخص شد که زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه‌سواری در تهران فراهم نیست.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: فاصله خانه تا محل کار و خرید برای شهروندان تهرانی زیاد است و فاصله شرق تا غرب پایتخت ۵۲ کیلومتر بوده و این مسأله سختی  استفاده از دوچرخه را برای این موضوع نشان می‌دهد.

وی گفت: همچنین شرایط اقلیمی و توپوگرافی شهر تهران به صورتی است که استفاده از دوچرخه را مشکل می‌کند همچنین به لحاظ پزشکی استفاده از دوچرخه نیاز به تنفس عمیق دارد و نوعی ورزش هوازی محسوب می‌شود و از آنجایی که ۲۵۰ روز از تهران متوسط آلودگی هوا در مرز هشدار است بنابراین استفاده از دوچرخه این روزها امری غیربهداشتی و غیراصولی محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از طرفی در ۲۰ کشور بررسی شده به لحاظ اقتصادی هزینه بنزین و سوخت و حمل و نقل عمومی بالا است بنابراین بسیاری از افراد به استفاده از دوچرخه سوق می‌یابند در حالی که در تهران استفاده از دوچرخه هم توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت:‌لذا با این دلایل مصوبه مربوطه طرحی شکست خورده است و حتی این موضوع یک هزارم هم در بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی نقش نداشته است.

آقامیری خاطرنشان کرد: بنابراین استفاده از دوچرخه در زمینه تأمین اوقات فراغت بسیار مؤثر است و مسیرهای اختصاص داده شده به دوچرخه تبدیل به محل حادثه و عبور موتورسیکلت شده است لذا بهتر است با قید فوریت این مصوبه با مشورت کمیسیون‌های مربوطه مورد بازبینی قرار گیرد.

انتهای پیام/

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا