لرستان

لزوم برنامه‌ریزی برای نظارت بر بازار/برای کنترل قیمت‌ها جز سخنرانی اقدام موثری دیده نمی‌شود

سعید میر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران از خرم‌آباد با اشاره به ضرورت نظارت بر بازار اظهار کرد: امروزه استفاده از شیوه‌ها و روش‌های غیرمتعارف و فریبنده در ارائه کالا و خدمات مانند گران‌فروشی، تقلب، کم‌فروشی و فضای دلالی و واسطه‌گری بلای جان بازار شده است.

وی با بیان اینکه در استانی مانند لرستان که به لحاظ زیرساخت‌های اقتصادی شرایط مناسبی ندارد از این مسئله بیش‌تر آسیب می‌بیند، افزود: بالا رفتن نرخ کالاها موضوعی بوده که کل اقتصاد کشور را درگیر کرده است. هر چند که دلایلی برای افزایش تورم در بازار ارائه می‌شود اما عمده‌ترین علت، ضعف نظارت بر قیمت‌هاست به طوری‌که در چندوقت اخیر ضعف نظارتی بر بازار به یک مشکل ساختاری تبدیل شده و البته در استان لرستان بیشتر حس می‌شود.

میر با یادآوری اینکه تعلل و بلاتکلیفی در نرخ‌گذاری کالا و خدمات در اغلب صنوف باعث شده که افراد، اجناس خود را به هر قیمتی که می‌خواهند در بازار عرضه کنند، گفت: قیمت‌ها لحظه‌ای شده و ضعف مدیریت اقتصادی به وضوح دیده می‌شود و این عدم توانایی در کنترل تورم عمدتا ربطی به تحریم‌ها ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان خاطرنشان کرد: همین وضعیت باعث ایجاد نگرانی در سطح جامعه شده و برخی اجناس روزانه کمیاب می‌شوند که این موضوع، التهاب در بازار را به وجود آورده است.

به گفته وی برآیند معضلاتی همچون چند نرخی بودن عرضه و کمبود کالا و خدمات، افزایش بی‌قاعده قیمت‌ها و در ادامه توجیه مسوولان تنها سبب آشفتگی مدیریتی در بازار و به خطر افتادن امنیت روانی جامعه می‌شوند.

میر با بیان اینکه ضرورت دارد نهایت دقت بر قیمت‌‌گذاری‌ها و عرضه کالاها اِعمال شود تا مردم دغدغه‌ای در این راستا نداشته باشند، بر لزوم نظارت بر بازار تاکید کرد و افزود: متاسفانه در شرایط کنونی هیچ دستگاهی پاسخگو نیست و با ابراز بی‌اطلاعی بر آشفتگی بیشتر فضا می‌افزایند.

این دکترای مدیریت بازرگانی تنها راه ممکن جهت کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار را اِعمال نظارتی قوی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در دو سال اخیر به واسطه شیوع بیماری کرونا مردم با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو شدند و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها هیچ گونه توجیهی ندارد. بزرگترین آسیب از جو حاکم را مردم عادی می‌بینند و با اینکه انتظار می‌رفت دستگاه‌های مربوطه برای حل این معضل بکوشند؛ طی این مدت جز جلسات مکرر و سخنرانی‌، اقدام موثری دیده نشد.

وی عنوان کرد: نابسامانی‌ها پایان نیافت و سفره مردم هر روز کوچک‌تر از قبل شد به طوری‌که کالاهای استراتژیک حتی با قیمت بالا نیز نایاب شده‌اند.

میر تصریح کرد: باید هر چه سریع‌تر با برنامه‌ریزی اصولی شرایط را ساماندهی کرد تا تاثیرات ملموسی بر شرایط اقتصادی و اجتماعی کل جامعه احساس شود چراکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تجاری کشور در حوزه خدمات متمرکز شده و متاسفانه بیش‌ترین تخلفات نیز در این حوزه بوده بنابراین حضور یک تشکل قدرت‌مند نرخ‌گذاری، کنترلی و نظارتی دولتی ضروری است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان بیان کرد: ضرورت دارد هر چه سریع‌تر با برنامه‌ریزی اصولی شرایط را ساماندهی کرد تا نتایج مثبت و موثری بر شرایط اقتصادی و اجتماعی کل جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا