علمی و فناوری

لنست: احتمال فلج بل صورت پس از واکسیناسیون با سینوواک

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، طبق مطالعه‌ای جدید که در نشریه پزشکی لنست منتشر شده، از ۴۵۱ هزار فردی که اولین دز واکسن کرونا کروناواک، ساخت شرکت سینوواک چین را دریافت کرده‌اند، ۲۸ نفر دچار فلج بل شده‌اند.

در این مطالعه آمده است: اثرات مفید و محافظتی واکسن غیر فعال شده کووید ۱۹ سینوواک بسیار بیشتر از خطر این عارضه جانبی است.فلج بل در اثر فلج عصب زوج هفتم مغزی یا عصب صورتی رخ می‌دهد. در این حالت عضلات صورت به صورت ناگهانی و به‌طور موقت فلج می‌شوند، اغلب تنها یک طرف صورت را گرفتار می‌کند. 

این مطالعه که در هنگ‌کنگ صورت گرفته، آثار منفی واکسن کرونا در ۴۲ روز اول را مورد بررسی قرار داده و شامل ۲۸ مورد فلج بل تایید شده پس از دریافت واکسن سینوواک در بین تقریبا ۴۵۲ هزار فرد دریافت کننده اولین دز واکسن و ۱۶ مورد تایید شده پس از نخستین دز واکسن فایزر در ۵۳۷ هزار نفر است.

لنست نوشته است: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که خطر کلی فلج بل بعد از واکسیناسیون با کروناواک افزایش می‌یابد».

این مطالعه اذعان داشت که مکانیسم فلج بل در بیماران پس از واکسیناسیون مشخص نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. لیو پیچنگ، ​​نماینده سینوواک در این راستا اظهار داشته: فلج بل بعد از واکسیناسیون نادر است و اکثر علائم خفیف بوده و خود به خود بهبود می‌یابد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا