اقتصادی

لوازم خانگی ایرانی|‌رکود در بازار لوازم خانگی به دلیل شوک‌های قیمتی/‌تولیدکننده قیمت را در سامانه ۱۲۴ ثبت نمی‌کند‌

اکبر پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، درباره وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی و تاثیر افزایش قیمت لوازم خانگی بر بازار، اظهار داشت: با توجه به تورم و کاهش شدید قدرت خرید، بازار لوازم خانگی در رکود شدیدی به سر می‌برد و خریداران لوازم خانگی در صورتی اقدام به خرید می‌کنند که کالای قبلی آن اصلا قابلیت استفاده نداشته و مجبور به خرید باشند. 

* طی ۴ سال گذشته لوازم خانگی ۱۰ تا ۴۰ برابر گران‌تر شده است

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی طی چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است، افزود: در گذشته برخی از اقشار بعد از چند سال استفاده از کالای لوازم خانگی خود برای تنوع در مصرف آن را  عوض می‌کردند اما با توجه به اینکه طی ۴ سال گذشته کالای لوازم خانگی بین ۱۰ تا ۴۰ برابر گران‌تر شده است دیگر هیچ کس برای ایجاد تنوع لوازم خانگی خود را تغییر نمی‌دهد. 

وی درباره افزایش قیمت برخی برندهای لوازم خانگی در روزهای گذشته، گفت: اگرچه برخی افزایش دهندگان قیمت لوازم خانگی از بین برندهای مطرح هستند اما اغلب آنها در بازار تاثیرگذار نیستند. 

* افزایش قیمت لوازم خانگی رکود بازار را افزایش می‌دهد

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: به عقیده من افزایش قیمت لوازم خانگی توسط تولید کنندگان در شرایط رکود حاکم بر بازار خودزنی است و ۱۰۰ درصد رکود در بازار را افزایش می‌دهد. 

پازوکی گفت: برخی تولید‌کنندگان تصور می‌کنند که با این کار می‌توانند به بازار شوک وارد کنند و بازار را از رکود خارج کنند در حالی که وقتی مردم قدرت خرید ندارند با افزایش قیمت‌ها رکود بیشتری بر بازار حاکم می‌شود. 

* انتقاد از عدم نظارت بر قیمت لوازم خانگی

وی با بیان اینکه رکود ۸۰ درصدی بر صنف فروشندگان لوازم خانگی حاکم است، گفت: نمی‌دانم چرا هیچ نظارتی بر قیمت‌ها نمی‌شود. 

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه فروشندگان هیچ نقشی در قیمت‌گذاری کالا ندارند، گفت: قانون سود فروشندگان لوازم خانگی را مشخص کرده است و برای لوازم خانگی درشت سود تعیین شده ۵ درصد است بنابراین فروشندگان حتی یک درصد گران تر از سود تعیین شده نمی‌توانند کالای خود را بفروش برسانند. 

پازوکی با بیان اینکه قیمت کالای لوازم خانگی را کارخانه تعیین می‌کند، گفت: براساس قانون فروشنده مکلف است براساس سود مشخص کالا را بفروش برساند که با توجه به رکود حاکم بربازار فروشندگان کالا را با کمتر از ۵ درصد سود می‌فروشند. 

* عدم ثبت قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴

وی با تاکید بر اینکه مصوبه ستاد تنظیم بازار، تولید‌کنندگان لوازم خانگی را مکلف کرده که قیمت عرضه لوازم خانگی را در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان ثبت کنند، گفت: قبل از سال ۹۶ این کار انجام می‌شد و بنابراین مردم برای اطلاع از قیمت انواع کالاهای لوازم خانگی به این سامانه مراجعه می‌کردند و در صورت مغایرت قیمت کالای خریداری شده در فاکتور  با سامانه و یا مغایرت ضمانت می‌توانستند شکایت خود را به سازمان حمایت، سازمان صمت استان‌ها و یا اتحادیه مطرح و اتحادیه نیز موظف به پیگیری موضوع بود. 

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی افزود: در آن زمان قیمت‌های انواع کالاهای لوازم خانگی داخلی و خارجی در سامانه به راحتی قابل رصد بود اما طی ۴ سال اخیر هیچ تولید‌کننده‌ای اقدام به ثبت قیمت فروش کالاهای خود در سامانه ۱۲۴ نکرده است. 

وی با بیان اینکه سازمان حمایت مرجع رسیدگی کننده به قیمت‌گذاری کالای لوازم خانگی است، گفت: اگرچه قیمت‌گذاری توسط تولید کننده انجام می‌شود و سود مشخصی برای فروشنده در نظر گرفته شده است اما هر گونه افزایش قیمت در لوازم خانگی را به فروشندگان نسبت می‌دهند در حالی فروشنده هیچ‌گونه نقشی در این مساله ندارند. 

پازوکی اظهار داشت: تولید‌کنندگان لوازم خانگی قیمتی را برای کالاهای خود تعیین می‌کنند و سازمان حمایت نیز با بررسی آن مجوز افزایش قیمت را صادر می‌کند و براساس آن قیمت عرضه لوازم خانگی با سود مشخص در بازار تعیین می‌شود.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا