اقتصادی

لوازم خانگی ایرانی| «ثبات ارزی» از ارکان‌‌ حمایت از تولید داخل/ نظام بانکی به توسعه تولید ورود کند

‌آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران با اشاره به موضوع حمایت ‌از تولید داخلی به خصوص در بخش لوازم خانگی با توجه به ممنوعیت ورود لوازم خانگی دو شرکت کره‌ای در بازار ایران، اظهار داشت: این موضوع یک مبحث پیچیده و طولانی است که باید برخی شرایط و متغیرها را کنار بگذاریم، رویکرد مسئولان همیشه در جهت حمایت از تولید داخلی بوده است، سوال این است که آیا می‌توانیم تولید داشته باشیم و اینکه ممنوعیت یا افزایش تعرفه روی کالاهای وارداتی می‌تواند شرایط بهتری پیش روی تولید داخل بگذارد یا خیر؟

این اقتصاددان افزود:‌ یکی از سوالات این است که چرا تولیدات داخل مشتری کمتری نسبت به مشابه خارجی دارد؟ پاسخ می تواند این باشد که قیمت مناسب و کیفیت مد نظر مردم است، مشتری خدمات پس از فروش، تکنولوژی، کیفیت و هزینه خرید کالا را می‌بیند، در این سال‌ها مردم از این مسئله ضربه خوردند و برخی برندهای داخلی مشکلاتی را برای آنها آفریده‌اند.

وی تاکید کرد: در تجارت خارجی دنیا برای محدود کردن واردات برخی از کالاها، از نظام تعرفه‌ای بهره می‌گیرند که به واسطه آن محدودیت ایجاد می‌شود تا مشتری به سمت کالاهای داخلی سوق پیدا کند. بسیاری از لوازم خانگی موجود مونتاژ و بخشی نیز تولید داخل هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه کیفیت کالاهای ایرانی در این سال‌ها نسبت به گذشته بالا رفته است، افزود: دولت نباید وارد فاز اجرایی و دستوری شود بلکه وظیفه دولت‌ها ایجاد بستر و قاعده گذاری و ثبات اقتصادی در کنار کاهش تورم است.

وی یکی از مسائل مهم را موضوع نظارت بر تولید و فروش دانست و یادآور شد: تولید داخلی نباید از ممنوعیت واردات سو استفاده کند و قیمت را بالا ببرد که در عمل انحصار ایجاد شود،‌ از زمانی که ممنوعیت واردات مطرح شد تاکنون قیمت‌های لوازم خانگی تولید داخل بالا رفته است، معتقدم اگر به درستی عمل نکنیم این کار مثل شرایط خودروسازی کشور خواهد شد.

بغزیان عنوان کرد: دولت باید بتواند از طریق ثبات اقتصادی، تولید‌کننده را در شرایط خوبی قرار دهد تا آنها نیز بتوانند با کاهش هزینه تمام شده به داخلی‌سازی کالاها و قطعات بپردازند و یک قدم رو به جلو حرکت کنند، از طرفی نظارت روی قیمت‌ لوازم خانگی ضروری است‌.

این اقتصاددان با بیان اینکه سوابق و تجربه کشورهای پیشرو در صنعت لوازم خانگی باید مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: وقتی این برنامه‌ها را می‌بینیم بیشتر چارچوب و قواعد تعیین شده است‌، وزارت صمت نباید به دنبال فاز اجرایی در بحث لوازم خانگی باشد.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، نظارت دستوری و آقا‌بالا سری جواب نمی‌دهد، تولیدکننده نیز باید در چارچوبی که تعیین شده بتواند فضای مستحکمی برای تولید بر اساس شرایط روز و قیمت ایجاد کند، از طرفی بانک‌ها نیز به تولیدکنندگان در توسعه تولید و سرمایه گذاری کمک کنند‌ و در کنار آن ثبات ارزی در نظر گرفته شود، اگر قرار باشد هر روز قیمت ها جابه‌جا شود حمایت از تولید داخلی بی‌معنا است.

وی‌ یکی از مشکلات صنعت لوازم خانگی را سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه این بخش دانست و گفت: این مشکل اساسی موجب می‌شود که نتوان نیاز جدید را تامین و روی لبه تکنولوژی حرکت کرد، اگر می‌خواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در این بخش اقدامات موثری صورت بگیرد.

به گزارش فارس‌ مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «چرا بعد از توقف واردات، لوازم خانگی ایرانی گران شد» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا