کرمان

مؤسسه خیریه‌ای که کارآفرین شد/چتر حمایت کوثری‌ها بر سر زنان نیازمند رفسنجان

برگزیده های ایران_کرمان؛ زهرا بمی: سال ۱۳۹۰، محوطه گلستان امین و نخستین بازارچه خیریه در رفسنجان، بازارچه‌ای که در اولین غروب پاییزی فعالیت خود نخستین آجر موفقیت را روی زمین گذاشت تا بنایی ماندگار برای خود به جا بگذارد.

بازارچه سه روز دایر بود و هر روز استقبال مردم از آن بیشتر می‌شد چراکه عنوان کار خیر تأمین جهیزیه برای دختران نیازمند روی آن گذاشته شده بود، هنوز نه نامی از خیریه مطرح بود، نه گمان می‌رفت این خیریه با این کار به چشم کوچک، امروز به این اقیانوس عظیم تبدیل شود.

دوره اول، بازارچه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود کرد، سه دختر صاحب جهیزیه شدند که محسن اسماعیلی و اعضای خیریه آن را شبانه به درب منزل این دختران رساندند.

رفسنجان

مرداد ۹۱ بود که بازارچه دوم خیریه دایر شد و این بار دو برابر سود کرد و این سود هم خرج تأمین هزینه دختران دیگری شد که نگاه‌شان به دستان خیر خیران و بانیان خیر بود.

کارهای خیریه نمود کرد و به حدی بزرگ و ارزشمند و بدون ریا بود که مسؤولان شهرستان هم حمایت خود را از فعالیت‌های آن اعلام کردند و هرکدام گوشه‌ای از کار را گرفتند، آبان ۹۲ خیریه با نام مؤسسه خیریه کوثر به ثبت رسید که هدف اول آن تأمین جهیزیه بود.

این‌ها برداشتی از صحبت‌های محسن اسماعیلی مدیرعامل مؤسسه خیریه کوثر بود که امروز به آن اشاره کرد.

وقتی تحقیق برای جهیزیه به حل دیگر مشکلات خانواده‌ها هم انجامید

اسماعیلی می‌گوید: اگرچه خیریه با هدف جهیزیه تأسیس شد، اما زمانی که برای تحقیقات از خانواده‌های نیازمند به منزل‌شان می‌رفتیم با مشکلات دیگری که خانواده‌ها با آن مواجه بودند، آشنا می‌شدیم، خانواده‌هایی که در کنار داشتن دختران دم بخت که از یک تا ۹ سال در عقد بودند و توان خرید جهیزیه نداشتند، بیماران و یا فرزندان معلولی داشتند که در هزینه‌های درمانی آنها مانده بودند.زنی بود که از درد دندان به خود می‌پیچید و برای خلاصی از درد، به دندان خود چسب دوقلو چسبانده بود، کودکی که به‌دلیل نداشتن تلویزیون در منزل، مجبور بود به خانه همسایه برود و سرزنش‌های کودکان همسایه را بشنود و این تحقیقات خیریه موجب شده بود این گرفتاری‌ها برطرف شود.

مدیرعامل جوان مؤسسه خیریه کوثر از برگزاری همایش‌ها و دعوت از هنرمندانی که مردم به آنها علاقه‌مند بودند خبر داد و برگزاری مزایده‌ها و استقبال خیران از این همایش‌ها و ۱۷ دوره بازارچه خیریه را ذکر کرد که کمک بزرگی به مؤسسه کرده است.

اسماعیلی عنوان می‌کند: از زمان تأسیس خیریه تا کنون یک‌هزار و ۱۰۰ فقره جهیزیه از یک قلم تا جهیزیه کامل بین دختران دم بخت توزیع کردیم، اما ۹۰ درصد جهیزیه‌ها حداقل سه قلم کالا داشتند.

اما مؤسسه، فعالیت خود را به همین‌جا بسنده نکرد و در حوزه وام قرض‌الحسنه هم ورود کرد.همان سال اول صندوق مؤسسه با ۱۱ میلیون اعتبار راه‌اندازی شد و با وام‌های خرد کار نیازمندان را راه انداخت. خیریه که مورد شناخت خیران قرار گرفت، سرمایه‌های آن هم افزایش یافت.به‌طوری که اکنون ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه دارد و تا کنون ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده است.

اسماعیلی در همین رابطه عنوان کرد: سال ۱۳۹۹ مبلغ یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وام پراخت کردیم و طی امسال تا کنون نیز یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وام به نیازمندان پرداخت کردیم که این وام بدون یک ریال سود است.

راه‌اندازی مجتمع دندانپزشکی برای نیازمندان گام دیگر خیریه کوثر است، مجتمعی که فقط با یک جرقه شعله‌های مهربانی را برافروخته کرد و با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مجوز تأسیس آن اخذ و پزشکان خیّر پای کار آمدند و روزانه ۲ تا ۳ بیمار در  ایام کرونا، پذیرش می‌کنند و پزشکان خیر هم یک ریال دریافت نمی‌کنند.

اما خیریه کوثر از رگال مهربانی و وسایل منزل که مردم به آن نیاز ندارند و به خیریه اهدا می‌کنند تا به‌دست نیازمندان برسد، دارد، تا غذای گرم که هر پنج‌شنبه بین کارتن‌خواب‌ها و ۶۵ خانواده پخت و توزیع می‌شود.

کار اهالی خیریه «دلی» است

اسماعیلی معتقد است کار اهالی خیریه، «دلی» است و ۱۸۰ نفر داوطلب زن و مرد در این خیریه برای انجام کارهای خیر همکاری دارند.

بزرگترین کاری که خیریه در حال اجرا دارد، پروژه ۴۸ واحدی است که آن را هم بر اساس اعتمادی که خیران به این مؤسسه خیریه دارد، در حال اجراست.در این پروژه ۴ بلوک ۱۲ واحدی برای زوج‌های نیازمند ساخته  می‌شود که از یک تا سه سال در اختیارشان قرار می‌گیرد.

اسماعیلی در بازدید از این پروژه عنوان کرد: امیداوریم این خانه‌ها تا هشت ماه آینده آماده شود تا مورد استفاده زوج‌ها قرار گیرد.

اما این مجموعه مسکونی ۵ هزار متر مربع مساحت دارد که ۳ هزار و ۵۰۰ متر آن را خیران اهدا کردند و یک‌هزار و ۵۰۰ متر را خیریه خریداری کرده که بتواند نیازمندان بیشتری را دارای خانه و سرپناه کند و در چند فاز اجرا خواهد شد.

راه‌اندازی کارگاه تولید دستکش مورد نیاز صنایع

اشتغالزایی خیریه برای بانوان نیازمند و زنان سرپرست خانوار یکی دیگر از کارهای بزرگ خیریه است. با راه‌اندازی کارگاه تولیدی دستکش صنعتی که البته نیازمند یک ساختمان بزرگتر است، اکنون  ۳۷ خانم مشغول به کار هستند و اسماعیلی اظهار می‌کند: در صورتی که مکان بزرگتری ایجاد کنیم تا ۸۰ نفر اشتغالزایی خواهیم داشت.

اگرچه امروز بانیان تکیه حضرت رقیه (س) این مکان را در اختیار کارگاه قرار دادند، اما کفاف این حجم از تولید را نمی‌دهد؛ ۶۰ چرخ صنعتی در کارگاه خیاطی خیریه فعال است که در حال حاضر دستکش‌های مورد نیاز مس سرچشمه را تولید می‌کنند، دستکش‌هایی که دوخت‌شان بسیار سخت است و اسماعیلی، استادکار ماهر تولید این دستکش را از پایتخت به رفسنجان آورده تا چرخ این کارگاه بچرخد.

تولید دستکش صنعتی را تا روزانه ۱۰۰۰ جفت می‌رسانیم

اسماعیلی خاطرنشان می‌کند: روز اول با تولید۵۰ جفت دستکش شروع کردیم و در حال حاضر روزانه ۳۵۰ جفت تولید داریم که دستکش‌های مورد نیاز سایر صنایع، آتش‌نشانی، برق و…هم با توسعه کارگاه تولید خواهد شد که روزانه تا یک‌هزار جفت تولید خواهیم داشت.

خانم زهرا بازمانده یکی از بانوان خیاط این کارگاه به خبرنگار فارس می‌گوید: روز اول هیچ آشنایی با چرخ صنعتی نداشتم اما دست رد به سینه‌ام نزدند و با آموزش‌هایی که دادند امروز می‌توانم به‌راحتی از این چرخ‌ها استفاده کنم.

وی با ابراز رضایتمندی از مدیرعامل و مسؤولان مؤسسه خیریه کوثر که موجب شدند این کارگاه راه‌اندازی شود و بتوانند کسب درآمدی داشته باشند، گفت: حدود هفت ماه است که در این کارگاه کار می‌کنم و کمک‌خرج خانواده هستم.

راه‌اندازی یک شرکت خدماتی و فنی و مهندسی که برای ۱۳ نفر اشتغالزایی دارد برگ زرین دیگری از فعالیت‌های خیریه در حوزه تولید و اشتغالزایی است.

اما دوران شیوع کرونا هم کوثری‌ها به کمک مردم شتافتند و ۴ کیوسکی که مربوط به نان رضوی و متعلق به این مؤسسه خیریه است را کاملا به توزیع ماسک و الکل اختصاص دادند؛ همچنین خیاط‌خانه خیریه نیز به‌طور کامل در اختیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان قرار گرفت و به تولید گان اختصاص یافت.

حمایت از کودکان کار و کودکان بدسرپرست هم یکی دیگر از فعالیت‌های خیریه کوثر است که با اعتمادی که خیران به خیریه داشتند در این زمینه هم خوش درخشیده است.

این‌ها گوشه‌ای از خدمات خیریه کوثر رفسنجان بود که در در نقاط مختلف شهرستان رفسنجان انجام داده و مسؤولان خیریه هنوز هم به‌دنبال راهکارهای بیشتری برای خدمات بیشتر و جدیدتر برای نیازمندان هستند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا