اصفهان

ماجرای اختلاف مالکیت آب چشمه‌‌های منطقه باباحاجی چیست؟/ محیط زیست در حال بررسی موضوع است+ عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از نطنز، جمعی از مردم شهر مهاباد روز جمعه با حضور در منطقه باباحاجی نسبت به انحراف آب قنوات این منطقه اعتراض کردند، مردم مهاباد با نصب بنرهایی با عنوان «چاه‌های غیرمجاز پلمب باید گردد» و «کشاورز مهاباد آب می‌خواهد» در پایان بیانیه‌ای قرائت کردند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است که احداث کارخانه فولاد نطنز، که هر چند گره از مشکل اشتغال جمع کثیری باز کرد، اما گره‌ای محکم‌تر بر شریان حیاتی و نبض حیات هزاران سکنه شهر مهاباد زد که روزگاری دراز توصیف باغ‌های پر کشت و کار و مزارع آبادشان زبانزد همگان بود و محصولات کشت‌شده‌شان رونق بازارها بود و امروزه از آن شکوه و جلال چیزی جز هکتارها شاخسار خشکیده و زمین‌های بایر باقی نمانده است.

حفر چاه‌های غیرمجاز در محدوده حریم قنات با احداث مجتمع فولادی ضمن تخریب شش حلقه از چاه‌های قنات، آب چشمه باباحاجی که مهم‌ترین منبع تأمین آب قنات بوده را به داخل کارخانه منتقل کرده و نفس‌های بی‌جان قنات را به شماره انداخته است؛ از طرف دیگر احداث بزرگراه کاشان-اصفهان بدون در نظر گرفتن حریم قنات با تخریب سه حلقه چاه، خنجر دیگری شد که بر پشت مظهر نجابت و غیرت کویر نشست.

یکی از فعالان محیط‌زیست کشور در ویدئویی نسبت به انحراف آب چشمه‌ای در منطقه باباحاجی در صفحه اینستاگرام خود اعتراض کرد.

وی گفته است: «اینجا یکی از اصلی‌ترین منابع تغذیه آبخوان در قلمرو حوضه آبخیز کرکس‌کوه است. نگاه کنید که چه اتفاقی افتاده؟ واقعاً آدم حیرت می‌کند!»

درخواست اهالی مهاباد چیست؟

تخلیه و عقب‌نشینی لازم جهت خروج چاه‌های قنات مهاباد از حصار کارخانه فولاد نطنز، تعمیر و بازسازی دو حلقه چاه که توسط شرکت سان‌آرا طی طراحی اتوبان کاشان- اصفهان آسیب‌دیده‌اند و پرداخت خسارت آن از طریق وزارت راه و شهرسازی، پلمب چاه‌های غیرمجاز خانگی و صنعتی در حوزه آبریز قنوات مهاباد و برخورد قانونی با تخریب‌کنندگان چاه‌های قنات بزرگ مهاباد از جمله مطالبات مردم مهاباد است.

محیط زیست: در حال بررسی دقیق موضوع هستیم

اکبر عسگریان‌زاده مهابادی، سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست نطنز در این خصوص به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: به‌ صورت دقیق در حال بررسی موضوع هستیم، یک جا مردم مهاباد مدعی هستند که برای آب این چشمه حکم دادگاه دارند و جای دیگر هم فولاد نطنز مدعی است که مزرعه طاهرآباد و آب آن را خریداری کرده و سند ثبتی دارد.

خبرنگار برگزیده های ایران به سراغ شرکت فولاد نطنز رفت و کم و کیف ماجرا را از شرکت فولاد پرس‌وجو کرد.

فولاد نطنز: مالک قنات هستیم

روابط عمومی شرکت فولاد نطنز در این زمینه اعلام کرد: مطابق با سوابق ثبتی و اسناد و مدارک موجود قنات طاهرآباد از سال ۱۳۱۱ دارای سوابق ثبتی مسجل بوده و وجود قنات و جوی آب طاهرآباد به‌ صورت رسمی و قانونی محرز و مسلم و قطعی است و آب آن به مزرعه طاهرآباد منتقل می‌شده است.

این آب سال‌ها نیز توسط مالک قانونی آن مورد استفاده قرار می‌گرفته و با توجه به انتقال رسمی و قطعی آن به شرکت فولاد نطنز، مالکیت رسمی و قانونی و تصرفات شرکت نسبت به قنات و چشمه و جوی آب مسلم و قطعی است.

روابط عمومی شرکت فولاد نطنز تصریح کرده است: مبدأ قنات و چشمه آن در اراضی باباحاجی واقع‌ شده و از قدیم‌الایام با تمهیداتی از قبیل احداث کانال، جوی، شترگلو و زیرگذر پل راه‌آهن و پل هوایی احداث‌شده بر روی خط راه‌آهن آب مذکور جهت مصرف به مزرعه طاهرآباد منتقل می‌شده است.

روابط عمومی شرکت فولاد نطنز گفت: در پایان ذکر این نکته ضروری است که سفره آبخوان دشت مذکور هیچ‌گونه ارتباطی با آبخوان مناطق مجاور از جمله مهاباد نداشته و قنوات آن مناطق در مسیرهای مجزا و آبخوان‌های دیگر بوده که بنا بر خشک‌سالی‌های مکرر و برداشت‌های بی‌رویه کشاورزان محلی آن مناطق در سنوات قبل حسب اظهار و ادعای راوی خبر کم آب و یا خشک شده است.

آب منطقه‌ای: آماده اعزام بهترین کارشناسان برای بررسی موضوع هستیم

حسن ساسانی، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان هم در این خصوص اظهار کرد: از نظر فنی همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای این قنات را با قنات مهاباد مرتبط نمی‌دانند، چون هم فاصله زیاد است و هم سازه‌هایی در این مسیر وجود دارد.

وی افزود: با این تفاسیر این شرکت آمادگی دارد بهترین کارشناسان را برای بررسی ادعای مردم مهاباد اعزام و موضوع را کارشناسان آب‌های زیرزمینی به‌ صورت دقیق بررسی کنند.

مشاهدات خبرنگار برگزیده های ایران+فیلم

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار برگزیده های ایران، آب چشمه از قدیم از طریق جوی گلی که بعدها به خاطر عدم هدررفت آب به سیمانی تبدیل‌ شده عبور می‌کرده که آثار این جوی قبل از کشیدن راه‌آهن نیز موجود است که راه‌آهن به خاطر عبور جوی آب در آن زمان مجبور به ساخت پل در چند قسمت کرده و این ۴ لوله‌ای که در ویدئوی فعال محیط زیست وجود دارد تنها ۱۵ متر است و آب از لوله به کارخانه نمی‌رود و آن‌هم به خاطر تخریب آن قسمت جوی بوده است و بعد از ۱۵ متر آب از جوی سیمانی عبور می‌کند.

انتهای پیام/۶۳۰۲۵/آ/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا