سیاسی

ماجرای برآشفته شدن حدادعادل در جلسه شورای ائتلاف به روایت متکی /«شورای وحدت» لیست ۳۰ نفره برای تهران دارد /بحثی درباره سرلیستی نداشته ایم

ماجرای برآشفته شدن حدادعادل در جلسه شورای ائتلاف به روایت متکی /«شورای وحدت» لیست ۳۰ نفره برای تهران دارد /بحثی درباره سرلیستی نداشته ایم

بخش هایی از گفتگو با منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت را در ادامه می‌خوانید:

تا نیمه بهمن قرار است که در رابطه با لیست تهران تعیین تکلیف کنید یا اینکه سایر حوزه‌های انتخابیه هم در همان زمان مشخص می شود؟

حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور از نظر ما خودشان تصمیم‌ می‌گیرند. شورای وحدت شاخه استان‌های ما که پارلمانی با شورای مرکزی ۲۱ نفره تشکیل داده‌اند، این اختیار را دارند که بررسی کنند و اگر در مورد نامزدها به اجماع نظر رسیدند همان افراد به عنوان نامزد نهایی شورای وحدت در آن استان‌ها معرفی شوند. البته اگر به هر دلیلی نتوانستند در رابطه با انتخاب نامزدها به اتفاق نظر برسند، شورای وحدت مرکزی به این مسئله ورود خواهد کرد. اما در خصوص شهر تهران ما بنای الان‌مان این است که فهرست مستقل خودمان را داشته باشیم.

اصولگرایان اصرار می کنند، اصلاح طلبان انکار /نورمحمدی: آمار اصولگرایان از اصلاح طلبانِ تایید صلاحیت شده، کذب است

رجایی: حرف آخر را سیدمحمد خاتمی می زند /رقیب اصلی اصلاح طلبان، شورای نگهبان است نه اصولگرایان

روزنامه جوان: اصلاح طلبان همیشه رفتار انتخاباتی دوگانه دارند/ می گویند در انتخابات شرکت نمی کنیم اما لیست می دهند

این به آن معنی است که در حال حاضر فضای انتخاباتی را به گونه‌ای می‌بینید که جریان رقیب بروز و ظهور خاصی در عرصه انتخابات نداشته باشد؟

ما در هر حال نیازمند این هستیم که فهرست نهایی خودمان را داشته باشیم که این برنامه هم‌اکنون در دستور کار است و در نهایت فهرست ۳۰ نفره خود را تکمیل خواهیم کرد اما اگر شرایط جدیدی پیش آمد یا در تحلیل و رصدی که می‌کنیم اوضاع و احوال به گونه‌ای شد که ما در این موضوع تجدید نظر کنیم آن زمان مشکلی نداریم. ضمن اینکه فهرست نهایی خود را داریم و می‌توانیم با سایر طیف‌های جریان ارزشی درباره لیست واحد مذاکره کنیم.

اما در مورد انتخابات ۱۴۰۰ که فرمودید و بحث شورای شهر، خب شورای وحدت در شهریور ۱۳۹۹ تشکیل شد و همزمان با تشکیل، مواجه با انتخابات ۱۴۰۰ شد. ما در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی زود به نامزد مورد نظر رسیدیم. ما از دو ماه قبل از ثبت‌نام گفتیم که نامزد نهایی ما آقای رئیسی است.

من دو ماه پیش با آقای رئیسی یک جلسه‌ای داشتم و به ایشان گفتم که ما در دوران انتخابات نگفتیم که بین فلانی و آقای رئیسی ترجیح‌مان آقای رئیسی است.

دو روز بعد از ثبت‌نام‌ها آقای حدادعادل به من تلفن زد و گفت که آقای متکی، بدون دخالت دست نامزد ریاست‌جمهوری ما و شما یکی شد. من هم به ایشان گفتم، بله بدون چشم مسلح هم قابل رویت است! (باخنده) بعد ایشان گفت که ولی ما برای شورای شهر تهران نگرانیم. من هم به ایشان گفتم ما هم نگرانیم و در نهایت بنا بر این شد که برای انتخابات شورای شهر مذاکره کنیم.

آقای حدادعادل گفت که آقای سروری و چمران را تعیین می‌کند تا با شورای وحدت مذاکره کند. شورای وحدت نیز آقای موسی‌پور و بنده را به عنوان نماینده خود در مذاکره معرفی کرد. حدود دو هفته مانده به انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری آقایان آمدند جامعه روحانیت مبارز و جلسه را برگزار کردیم. در جلسه گفتیم که ما فرآیند انتخاب ۲۱ نفرمان را انجام دادیم و نفرات ما مشخص است و شما هم احتمالا تا الان به لیست ۲۱ خود رسیده‌اید. بنابراین موضوع جلسه تفاهم در مورد داشتن یک لیست مشترک باشد.

اما دوستان به ما گفتند که پروسه انتخاب ۲۱ نفره لیست شورای شهر آنها هنوز به پایان نرسیده و ادامه دارد. در این جلسه آقای چمران منطق ما را پذیرفت ولی آقای سروری گفت که ما برای انتخاب ۲۱ نفر نهایی، فرآیندی را داریم و آن این است که اسامی را در یک سامانه قرار می‌دهیم و اعضای شورای ائتلاف در سطح تهران به افراد معرفی شده در سامانه رای می‌دهند. بر همین مبنا پیشنهاد داد که ما هم اسامی نامزدهای خودمان را به شورای ائتلاف بدهیم تا اسامی نامزدهای ما نیز در سامانه آنها قرار گیرد.

خب، ما هم بالاخره ۳۰، ۴۰ سال سابقه مذاکره را در دستگاه دیپلماسی داشتیم و به آنها گفتیم که این سازوکار ما را به نتیجه نمی‌رساند و به آنها تاکید کردیم که ما کاری به افرادی که قرار است از سوی شورای ائتلاف در لیست واحد قرار گیرند نداریم اما کسانی که باید از طرف ما در لیست مشترک قرار گیرند باید توسط خودمان معرفی شوند. بعد از آن آقایان جلسه را ترک کردند.

چند روز بعد ما اعلام کردیم که می‌خواهیم لیست بدهیم ولی این تمایل را داریم که افرادی از لیست آنها را در فهرست خودمان قرار دهیم و در عین حال از آنها نخواستیم که این دوستان نیز متقابلاً چنین کاری را در قبال ما انجام دهند. اما دوستان شورای ائتلاف در نهایت تصویب کردند که مشارکت صفر و صد باشد؛ یعنی به افرادشان گفتند هرکس بخواهد در لیست شورای وحدت باشد از لیست شورای ائتلاف خط می‌خورد. از نظر ما این اقدام شورای ائتلاف کار قشنگی نبود.

اما درباره انتخابات پیش رو هم به ما خبر دادند که دوستان ما در شورای ائتلاف گویا در همین دوره هم در جلسات خود موضوع مشارکت صفر و صد را مطرح کرده‌اند که البته گویا آقای حداد از این مسئله برآشفته و گفته است که چنین چیزی نباید برای نهایی کردن فهرست تهران مطرح باشد.

البته در انتخابات شورای شهر به واسطه‌ اینکه شورای وحدت تازه تاسیس شده بود، طبیعی بود که ما آمادگی نداشتیم و فقط ۱۰ روز فرصت داشتیم. در حالی که دوستان ما در شورای ائتلاف پیش از این افرادشان بعضاً سابقه حضور در شورای شهر را داشتند و چهره‌های شناخته شده‌ای نیز به شمار می‌رفتند. بنابراین قابل پیش‌بینی بود که در انتخابات پیروز شوند و ما هم در نهایت به آنها تبریک گفتیم.

در انتخابات ۹۸ شخصیت شناخته شده‌ در جریان اصولگرایی نهایتًا آقای قالیباف بود ولی در انتخابات پیش رو با وجود آقای باهنر، شما و خود آقای قالیباف علاوه بر اینکه با تکثر کاندیدا مواجه هستید، چالش سرلیستی نیز به هر حال وجود دارد. درباره این موضوع بحثی در شورای وحدت صورت گرفته است؟

ما در شورای وحدت برایمان موضوع سرلیستی خیلی موضوعیت ندارد به طوری که در جلسات متعددی که داشتیم حتی یکبار هم مسئله سرلیستی مطرح نشده است. ما در جلساتی که برگزار کردیم تاکنون به دنبال این بودیم که بررسی‌ها درباره نامزدها را چطور آغاز کنیم؛ به‌طور مثال ۳۰۰ اسم داریم که آمدند و گفتند که “می‌خواهیم شورای وحدت از ما حمایت کند”.

۳۰۰ نفر از بین داوطلبان تأییدصلاحیت‌شده؟

خیر، از آنجا که دو ماه است که افراد برای قرار گرفتن در لیست شورای وحدت به ما رجوع پیدا می‌کنند، طبیعتاً برخی از این افراد در مرحله بررسی صلاحیت‌ها، رد شده‌اند.

یعنی هنوز به این جمع‌بندی نرسیدید که چه‌تعداد از افراد رجوع‌کرده به شما تأیید صلاحیت شده‌اند؟

در حال جمع‌بندی و پیگیری این موضوع هستیم و پس از این کار فرآیند بررسی فهرست نامزدها برای رسیدن به لیست ۳۰نفره را از اواخر دی آغاز می‌کنیم و حداکثر تا نیمه بهمن ماه فهرست شورای وحدت برای تهران را نهایی کنیم. آن زمان اگر ضرورت داشت درباره سرلیست هم بحث می‌کنیم. برای ما برخلاف آنچه که در فضای عمومی وجود دارد و برخی‌ها برای ما سرلیست تعیین می‌کنند، این مسئله برای ما در اولویت نیست.

بحث‌هایی در رسانه‌ مطرح می‌شود مبنی بر اینکه شورای ائتلاف به‌شکل ضمنی اعلام کرده که تاکنون از ۳۰‌نفره لیست خود به ۲۰ نفر نهایی رسیده و ۱۰ نفر را برای احتمال بسته شدن لیست مشترک با سایر گروه‌های اصولگرا باقی گذاشته است، شما چنین مسئله‌ای را شنیده‌اید؟

این‌که دوستان ما در شورای ائتلاف چه کردند و نگاه‌شان چیست را ما نمی‌دانیم. بنابراین هنوز صحنه قابل تولید شرایط جدید است و ما فکر می‌کنیم که تا ۱۵ روز دیگر آرایش صحنه انتخابات تفاوت‌هایی خواهد کرد. ما در شورای وحدت آمادگی گفتگو داریم و به خودِ دوستان هم اعلام کردیم و تاکنون با شورای ائتلاف و جبهه پایداری در طی یک ماه گذشته گفتگوهای اولیه را آغاز کردیم و احتمالاً در روزهای آینده با شریان هم جلسه خواهیم داشت. بنابراین ما از جلسات و گفتگوها استقبال می‌کنیم اما معتقدیم که ذیل این تعاملات، منطقی باید حاکم باشد.

۲۷۲۱۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا