اقتصادی

ماجرای بنزین از آبانِ روحانی تا آبانِ رئیسی/ واکنش فضای مجازی به عملکرد دولت در مواجهه با بحران بنزین

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، طبق آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت نفت ظهر روز گذشته (یکشنبه) بیش از ۸۵ درصد جایگاه‌های سوخت کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند و به نظر می‌رسد، ماجرای بنزین آبان‌ماه در دولت سیزدهم تا ظهر امروز یا نهایتا پایان امروز کاملا ختم به خیر شود.

سه‌شنبه هفته گذشته (۴ آبان‌ماه) بود که ساعت ۱۱ ظهر طی یک حمله سایبری توسط دشمن، سامانه سوخت پمپ‌بنزین‌ها دچار اختلال شد و بدین صورت سوخت‌رسانی به خودروها در سراسر کشور برای ساعاتی متوقف شد. اما با اقدام سریع و هوشمندانه وزارت نفت در کمتر از نیم‌روز و تا پایان روز سه‌شنبه ۵۰ درصد جایگاه‌ها در سراسر کشور به صورت آفلاین وارد مدار شدند تا حداقل امکان عرضه بنزین به خودروها وجود داشته باشد.

سپس تا ظهر روز چهاشنبه ۵ آبان‌ماه در کمتر از ۲۴ ساعت از وقوع حادثه، بیش از ۸۰ درصد جایگاه‌های سوخت وارد مدار عرضه بنزین آزاد شدند و فرآیند اتصال جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت نیز به طور موازی پیگیری شد.

البته این موضوع تنها مختص ایران نبوده و در کشورهای دیگر نیز حوادث مشابه اتفاق افتاده است. برگزیده های ایران در گزارشی با عنوان «بازخوانی اختلال یک هفته‌ای سامانه سوخت آمریکا/ مقایسه عملکرد بنزینی ایران و آمریکا در مواجهه با هکرها» به حمله هکری به سامانه هوشمند خطوط انتقال سوخت آمریکا و بحران‌های مشابه پیش آمده اشاره کرده است.

*عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در مواجهه با حمله سایبری دشمن

جدول ۱ مربوط به عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در مواجهه با حمله هکری دشمن به سامانه هوشمند سوخت است (تعداد کل جایگاه‌های سوخت کشور ۳۸۰۰ عدد است). همان طور که مشخص است با برنامه‌ریزی وزارت نفت، بحران بنزین ایجاد شده در کمتر از یک هفته به پایان رسید.

جدول ۱

نکته جالب توجه اینکه دولت سیزدهم ضمن اتصال سریع جایگاه‌ها، جهت جبران چند روز عرضه بنزین آزاد به مردم برای آنها سهمیه جبرانی نیز در نظر گرفته است. همچنین جواد اوجی وزیر نفت نیز از معطلی مردم در صف پمپ‌بنزین‌ها در روزهای ابتدایی حمله سایبری عذرخواهی کرد.

*ماجرای بنزین از آبانِ روحانی تا آبانِ رئیسی

عملکرد دولت سیزدهم در ماجرای بنزین آبان‌ماه ۱۴۰۰ مبنی بر ۱- اتصال جایگاه‌های سوخت آفلاین در کمتر از ۲۴ ساعت، ۲- اتصال تمامی پمپ‌بنزین‌ها به سامانه هوشمند در کمتر از یک هفته ۳- در نظر گرفتن سهمیه‌ جبرانی ویژه برای مردم ۴- حضور میدانی و نظارت فعالانه رئیس جهمهور و وزیر نفت برای حل سریع‌تر بحران ۵- عذرخواهی وزیر نفت بابت مشکل پیش‌آمده و … باعث شد که در فضای مجازی مقایسه‌ای بین این اتفاق با ماجرای آبان‌ماه ۹۸ صورت بگیرد.

بدین صورت تعداد زیادی از فعالان توئیتری به مقایسه ماجرای بنزین در آبان‌ ۱۴۰۰ و آبان ۹۸ پرداختند. در ادامه تعدادی از توئیت‌ها آورده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا