فرهنگ و هنر

ماجرای تعرفه پست کتاب همچنان ادامه دارد/ پُست: فعلا هیچ قراردادی با خانه کتاب نداریم!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات برگزیده های ایران، رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت پست جمهوری‌ اسلامی ایران در برنامه «تقاطع فرهنگ» رادیو گفت‌وگو به برخی سوالات درباره پست کتاب و نمایشگاه مجازی پاسخ گفت.

* برای اولین نمایشگاه مجازی کتاب، بیش از ۲ میلیارد  تومان هزینه کردیم تا کتاب‌های فروخته شده به دست خریدار برسد

وی با اشاره به حضور فعال شرکت پست در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اظهار داشت: سال گذشته اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برپا شد که در هیچ کجای دنیا خاصه در دوران کرونا اتفاق نیفتاده بود.

مدیرعامل شرکت پست جمهوری‌اسلامی ایران، تازگی این رخداد را ناظر بر نمایش و فروشِ همزمان کتاب دانست و افزود: در بازه زمانی ۱۰ روزه، حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار جلد کتاب به ۸۵۰ هزار آدرس ارسال شد. همکاران شرکت پست در شرایطی بسیار سخت کار کردند و بیش از ۲ میلیارد  تومان هزینه کردیم تا کتاب‌های فروخته شده به دست خریداران رهسپار شود.

* برای ارسال کتاب‌های نمایشگاه مجازی رقم بالایی از جیب هزینه کردیم 

سبحانی‌فر افزود: کتابخوان‌ها و ناشران باید بدانند شرکت ملی پست از بودجه دولت استفاده نمی‌کند و کار این شرکت ناظر بر درآمد ـ هزینه است. با این وجود رقم بالایی از جیب هزینه کردیم تا در سال گذشته کتاب‌های خریداری شده از سوی مردم، به دستشان برسد. 

وی ادامه داد: خدمات رسانان این شرکت در پشت باجه، سعی دارند به حمایت از ناشران بپردازند ولی وقتی کار اضافی از شرکت پست خواسته و هزینه‌های سنگین به ما تحمیل می‌شود، باید از سوی مسئولان مورد نظر قرار گیرد؛ ولی چندی پیش مصاحبه‌ای صورت گرفته بود که کار مثبت شرکت پست را به گونه‌ای دیگر وانمود می‌کرد.

* قرارداد سالانه خانه کتاب با شرکت پست تمام شده؛ چه پاسخی باید به دستگاه‌های نظارتی بدهم؟

سبحانی‌فر با تاکید بر اینکه کارهای شرکت پست در طول سال و قراردادی که با خانه کتاب دارد، در حقیقت سرویسی است که به ناشران ارائه می‌شود، گفت: در طول سال هم تخفیف‌هایی ویژه برای ناشران داریم و خدمات را با بهترین و ارزان‌ترین سرویس ارائه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت پست جمهوری ‌اسلامی ایران با اعلام اینکه قرارداد سالانه خانه کتاب با شرکت پست در شهریور ماه ۱۴۰۰ به پایان رسیده است، گفت: بنده چه پاسخی باید به دستگاه‌های نظارتی بدهم؛ در حالی که با این مجموعه بدون قرارداد کار می‌کنم؟! چندین بار هم مکاتبه کردیم و در نهایت دو ماه فرصت خواستند تا قرارداد جدید را طی تفاهمی منعقد کنیم ولی هنوز قرارداد جدیدی بسته نشده و دستگاه‌های نظارتی نسبت به فعالیت شرکت پست بدون قرارداد، ما را بازخواست می‌کنند.

بر اساس این گزارش، اواخر هفته گذشته بود که علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب به برگزیده های ایران گفته بود: شرایط جدید اینگونه اعمال می‌شود که شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تخفیف را در سرویس سفارشی از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد و در سرویس پیشتاز از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش داده است. همچنین مطابق اظهار مسئولان شرکت پست، سرویس سفارشی عملا از خدمات حذف شده بود و تنها برای سامانه «پست کتاب» ارائه می‌شود.

رمضانی با اشاره به انتخابی شدن هزینه جمع‌آوری مرسولات در قرارداد جدید بیان کرد: به این معنی که اگر بسته تحویل دفاتر پستی شود، مبلغی دریافت نمی‌شود و اگر درخواست جمع‌آوری اعلام شود، هزینه مربوطه به دو صورت محاسبه می‌شود؛ ابتدا در قالب اشتراک ماهانه به مبلغ ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و دیگری به صورت جمع‌آوری تکی و با مبلغ ۸۰.۰۰۰ ریال. 

وی در ادامه مطرح کرد: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران اعلام داشت که اخیرا برای ارسال کالا در سفارش‌ها، ۲۵ درصد اضافه مبلغ بابت بسته‌بندی «پاکت» دریافت می‌کند که این اضافه مبلغ از کتاب و بسته‌های سامانه پست کتاب دریافت نخواهد شد.

علی رمضانی در پایان گفت: در شرایط جدید، قیمت تمام شده سرویس سفارشی یک بسته کتاب «دو کیلویی» برای مشتری عادی ۱۱۳ هزار ریال و قیمت تمام شده پست پیشتاز برای مشتری عادی ۱۶۱ هزار ریال خواهد بود. در حالی که مبلغ پرداختی ناشران در پست کتاب با شرایط قرارداد جدید ۷۰ هزار ریال است. بر این اساس خانه کتاب و ادبیات ایران حدود ۴۰ درصد از مبلغ پست سفارشی تا دو کیلو را پرداخت می‌کند.

با سخنان اخیر مدیرعامل شرکت پست مشخص می‌شود هنوز توافق قطعی میان ارشاد و پست برای ارسال کتاب نهایی نشده است! (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا