مازندران

مازندران عاری از بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد است

مازندران عاری از بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد است

به گزارش برگزیده از مازندران، حمزه آقاپورکاظمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد؛ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف اداره‌کل، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک، صنعتی و غیر صنعتی دام است که با برنامه‌ریزی دقیق این مهم محقق می‌شود. واکسیناسیون، پایش، شناسایی کانون‌ها و مدیریت کانون‌های بیماری از جمله این اقدامات است.

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: در حوزه نگهداری فرآورده‌های خام دامی نیز از مقوله‌های مهم به‌ویژه در استان مازندران است که کار نظارت را سنگین‌تر می‌کند و در قالب طرح‌های تشدید نظارت از کشتارگاه تا مراکز عرضه اجرا می‌شود. بازرسان و ناظران دامپزشکی در مراکز مورد نظر مستقر هستند و نظارت‌های مستمر بنا بر دستورالعمل‌های سازمان انجام می‌گیرد.

آقاپورکاظمی، بیان کرد: در طول ۶ ماه ۱۸ مورد پلمب، ۱۹۴ معرفی به مراجع قضایی، ۱۵۶ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی ضبط، بیش از ۱۴۲ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی معدوم و یک‌هزار و ۲۹۸ مورد نمونه‌برداری از مراکز انجام شد. در حوزه طیور نیز بیش از ۵۱ میلیون قطعه کشتار صورت گرفت که بیش از ۴۴۸ هزار قطعه طیور، ضبط شد و از چرخه مصرف خارج شد.

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران، گفت: در حوزه صادرات نیز بدنبال صادرات پایدار هستیم و مشکلات و موانع موجود در جلسات متعدد، احصا و پیگیری برای رفع موانع و تسهیل صادرات به ویژه به کشور روسیه انجام گرفت. در نیمه نخست امسال میزان صادرات ماهی تازه، آلایش مرغ، خوراک دام و آبزیان به رقم قابل توجهی رسید.

آقاپورکاظمی، تاکید کرد: در حوزه واردات نیز با توجه به استقرار سه بندر در استان، آزمایشات متعددی بر روی محموله‌های جو، ذرت دامی و کنجاله صورت می‌گیرد و حتی از ورود برخی محموله‌ها جلوگیری و بخشی نیز جهت تبدیل الکل انتقال یافت. در نیمه نخست امسال میزان واکسیناسیون دام به رقم قابل توجهی رسید و واکسیناسیون ۴ میلیون و ۳۰۸ راس دام بز و گوسفند و نیز ۳۸۱ هزار واکسیناسیون گاو و گوساله انجام گرفت.

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران، اشاره کرد: نظارت مراکز پرورشی از اجداد مادر گرفته تا پرورش ماهی به‌صورت مستمر در حال انجام است که در این راستا، ۹۸۵ نمونه‌برداری از تکثیر سردابی و ۸۷۳ نمونه‌برداری از مراکز گرمابی بخشی از این نمونه‌ها است. نمونه‌برداری در خصوص بیماری آنفلوانزای حاد انجام گرفته و با حساسیت بیشتر در مناطق خطر دنبال می‌شود.

آقاپورکاظمی تصریح کرد: تاکنون بروز آنفلوانزای فوق‌حاد را نداشتیم و استان عاری از این بیماری است. بیش از ۸۰ میلیون جوجه‌ریزی در نیمه نخست امسال انجام گرفت.

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران، افزود: ساماندهی توزیع و عرضه داروها و مکمل‌ها یکی دیگر از رسالت‌های مهم دامپزشکی است که جلوگیری از توزیع داروهای قاچاق و منقضی در زنجیره در الویت است.
در یکی از برخوردها حدود ۱۰ هزار قلم دارو، واکسن و مکمل، شناسایی و منجر به صدور رای قضایی و جریمه نقدی ۱۰۵ میلیارد ریالی برای واحد متخلف شد.

آقاپورکاظمی اضافه کرد: در میان مکشوفات متاسفانه مقادیری داروهای انسانی جهت مصرف دام، کشف شد. با جدیت بدنبال پاکسازی گلوگاه‌های تخلف در استان هستیم و نظارت‌ها با قاطعیت و مستمر در حال انجام است.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا