اجتماعی

“ماهواره خیام” برای رفع مشکلات مردم در پنجره مدیریت واحد زمین به‌کار گرفته شده است

“ماهواره خیام” برای رفع مشکلات مردم در پنجره مدیریت واحد زمین به‌کار گرفته شده است

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار فضایی خبرگزاری برگزیده های ایران، ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ بود که ماهواره «خیام» که به‌روی ماهواره‌بر «سایوز» نصب شده بود، از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد و در مدار ۵۰۰کیلومتری قرار گرفت.

ماهواره خیام به وسیله داده‌ها و تصاویر ارسالی خود، کشور را از اطلاعات جامع و به روز در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن، پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه بهره‌مند کرده است.

سخنگوی سازمان فضایی: تصویربرداری ماهواره خیام برای رصد تغییرات زمین و مقابله با زمین‌خواری آغاز شد

خیام یک ماهواره سنجش از دور است که تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

حال با گذشت یک سال از اتفاق، حسین دلیریان؛ مشاور رئیس و سخنگوی سازمان فضایی ایران توئیتی را به مناسبت یک سالگی پرتاب ماهواره خیام منتشر کرده است.

در این توئیت آمده است؛ “یک سال از پرتاب «ماهواره خیام» و حدوداً ۶ ماه از فرآیند تثبیت عملکرد آن گذشت؛ چند ماهی است که خیام برای رفع مشکلات مردم در پنجره مدیریت واحد زمین و سازمان نقشه‌برداری بکار گرفته شده است. البته در برنامه‌های «سازمان فضایی» رسیدن به دقت‌های بهتر از ماهواره خیام به کمک بخش خصوصی وجود دارد.”

دلیریان پیش از این درباره استفاده از ماهواره خیام برای پایش اراضی و زمین‌های کشور گفته بود: سازمان فضایی ایران و سازمان فناوری اطلاعات در مسیر فراهم‌سازی مقدمات قانونی جهت تحقق اهداف پیش‌بینی شده و ارائه اولین دسته از تصاویر ماهواره خیام برای کمک به حل پرونده‌های مختلف در حوزه‌های زمین‌خواری و همچنین رصد تغییرات اراضی هستند. سازمان فضایی به صورت مستمر تصاویر دقیقی از سطح زمین با استفاده از ماهواره خیام تهیه کرده و این تصاویر را جهت بکارگیری در پنجره مدیریت واحد زمین قرار دهد.

ماهواره خیام , اخبار فضایی ,

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا