علمی و فناوری

ماهواره چینی بلای جان ماهواره‌های نظامی آمریکا شد / عکس

ماهواره چینی بلای جان ماهواره‌های نظامی آمریکا شد / عکس

یک ماهواره چینی که در سال ۲۰۱۸ پرتاب شد، ماهواره‌های کشورهای دیگر را در ارتفاعات بالای زمین در مدار زمین‌ایستا بازرسی می‌کند.

ماهواره «TJS-۳» که به عنوان یک ماهواره آزمایش ارتباطات در نظر گرفته می‌شود، در اواخر سال ۲۰۱۸ به مدار زمین‌ایستا فرستاده شد. سپس یک ماهواره کوچک برای کمک کردن به آزمایش قابلیت‌های TJS-۳ فرستاده شد.

داده‌های مداری نشان می‌دهند که TJS-۳ در ماه‌های اخیر، نزدیکی زیادی به ماهواره‌های آمریکایی داشته است. به عنوان مثال، حساب توییتری «اُربیتال فوکس»(Orbital Focus) خاطرنشان کرد که ماهواره در امتداد کمربند زمین‌ایستا حرکت می‌کند اما برای نگاهی دقیق‌تر به ماهواره‌های «USA ۲۳۳» و «USA ۲۹۸» مکث کرده است که تصور می‌شود هر دو ماهواره‌های ارتباطی نظامی آمریکا باشند.

ماهواره‌ها در مدار زمین‌ایستا در فاصله ۳۵ هزار و ۷۸۶ کیلومتری بالای زمین کار می‌کنند؛ جایی که سرعت آنها با چرخش سیاره مطابقت دارد. بنابراین، این مدار به دلیل استفاده آن برای ارتباطات و اهداف دیگر بسیار ارزشمند است.

در عین حال، فضاپیمایی که مدار خود را چند ۱۰ مایل بالا می‌برد یا پایین می‌آورد، می‌تواند به ترتیب به سمت غرب یا شرق و به سوی ماهواره‌های دیگر حرکت کند و به مرور زمان به یک ماهواره امکان می‌دهد تا از کنار ماهواره‌های دیگر عبور کند و نگاهی به آنها بیندازد.

سیستم موسوم به «داشبورد ماهواره‌ای»(Satellite Dashboard) که داده‌های مربوط به آگاهی از موقعیت فضایی را گردآوری و تجزیه و تحلیل می‌کند، نشان می‌دهد که TJS-۳ در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ به فاصله ۶.۲ کیلومتری USA ۲۳۳ نزدیک شده است.

ماهواره‌های آمریکا، روسیه و چین در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای ماهواره‌های یکدیگر را در مدار زمین‌ایستا جستجو می‌کنند و روش‌های نزدیک شدن را برای دستیابی به تصاویر و داده‌های دیگر به کار می‌برند. این کار منجر به یک بازی شده است که در آن، کشورها قصد دارند در مورد فضاپیمای یکدیگر بیاموزند و قابلیت‌های ضدفضا و آگاهی از موقعیت فضایی خود را آزمایش کنند.

اطلاعات کمی در مورد ماهواره TJS-۳ وجود دارد اما آمریکا و سایر کشورها بدون شک حرکات آن را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا