سلامت

متخصص عفونی: رفع محدودیت‌ها پله به پله باشد

دکتر مسعود ضیایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران افزود: ما معتقدیم که بازگشایی‌ها پس از خیز پنجم کرونا باید با تاخیر بیشتری صورت می‌گرفت و ساده‌انگاری، کاهش استفاده از ماسک، حضور در مراسم‌ جشن و مجالس عزا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مهمترین عوامل ورود به خیز ششم است.

وی گفت: امیدواریم با ایجاد تلنگری در نحوه رعایت‌ دستورالعمل‌های بهداشتی و گسترش واکسیناسیون، خیز خفیف‌تری را نسبت به گذشته شاهد باشیم.

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: با این وجود ساده‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای گذشته و عبور از روند نزولی آمار مبتلایان، ما را ناگزیر به پذیرش خیز ششم کرونا در خراسان جنوبی کرده است.

وی افزود: احتمالا در آبان ماه شاهد خیز ششم کرونا خواهیم بود اما هنوز دیر نشده و با رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توان شاهد ابتلای تعداد کمتری از افراد به این ویروس باشیم که در کاهش موارد بستری و فوت هم اثرگذار است.

ضیایی گفت: یکی دیگر از دلایل خارج شدن از شیب نزولی هفته‌های اخیر فاصله داشتن از سطح مطلوب واکسیناسیون و رسیدن به ایمنی ۸۰ درصدی است.

وی بیان کرد: طبق آمار هنوز ۳۰ درصد جامعه هدف از ایمنی مورد نظر برخوردار هستند و ۷۰ درصد فقط یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند افزود: سرعت واکسیناسیون در کشور و به تبع آن استان در حال حاضر راضی‌کننده است اما تاخیر در ابتدا مقداری عقب‌ماندگی ایجاد کرده و باید با همکاری مردم هرچه زودتر به سطح ایمنی مطلوب برسیم.

وی با اشاره به پایین آمدن سطح ایمنی برخی گروه‌های شغلی و سنی که در ماه‌های قبل واکسن زدند گفت: خوشبختانه تزریق دز تقویتی (دُز سوم واکسن کرونا) برای گروه‌های خاص و کادر درمان آغاز شده و به سایر اقشار جامعه هم خواهد رسید که امیدواریم سطح ایمنی را افزایش دهد.

حدود ۴۵ روز پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا در خراسان جنوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش تدریجی موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: اگر این روند تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت.

محمد دهقانی ۲۵ مهر ماه جاری اظهار داشت: هفته گذشته شاهد افزایش تدریجی و مختصر مراجعه‌کنندگان هم سرپایی و هم بستری به بیمارستان‌های سطح استان بودیم که باعث شد استان خراسان جنوبی در زمره هفت استانی در کشور قرار بگیرد که افزایشی را در میزان بستری‌ها نشان می‌دهند.

وی افزود: امیدواریم این روند تداوم پیدا نکند ولی اگر تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی بیماری قرار خواهیم گرفت که پیامدهای سختی را برای همه ما به دنبال خواهد داشت.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان اوایل تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت و شهریور ماه از قله موج پنجم عبور کرد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

براساس رنگ‌بندی کرونایی جدید کشور از روز شنبه ۲۴ مهر ماه، سه شهرستان زرد خراسان جنوبی به رنگ نارنجی درآمدند و با احتساب مرکز استان اکنون چهار شهرستان بیرجند، قاینات، طبس و نهبندان در وضعیت پرخطر قرار دارند.

همچنین ۶ شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و شهرستان خوسف هم در وضعیت آبی (کم‌خطر) است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا