کهگیلویه و بویراحمد

متولیان نان کهگیلویه و بویراحمد از کدام نانوایی «نان» می‌خرند؟/مسافران ترمینال قرنی بیشتر چه کسانی هستند؟

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تا حال کیفیت بسیار پایین نان بوده که موجب شده سالانه تعداد زیادی از مردم برای معالجه به خصوص امراض گوارشی به استان‌های همجوار از جمله به شهر شیراز مراجعه کنند.

اگر در یک نیم روز به ترمینال شهر یاسوج سری بزنیم و دلیل سفر مردم به شیراز را از آنها جویا شویم یقیناً تعداد قابل توجهی از مسافران یاسوج به شیراز آنهایی هستند که برای مراجعه به متخصصین گوارش از استان خارج می‌شوند و طبق آنچه که تاکنون پزشکان و متخصصان اعلام کرده‌اند یکی از دلایل مشکلات گوارشی مردم استان ما همین کیفیت بسیار پایین نان است.

کیفیت نان در تمامی نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد طبق گزارشهای مردمی پایین است و تقریباً هیچ نقطه‌ای از استان نیست که نان با کیفیت داشته باشند و سر جمع شاید تعداد نانوایی های با پخت خوب و با کیفیت در استان به عدد انگشتان دو دست هم نرسد.

متاسفانه در سالیان اخیر افرادی به نام نانوا مجوز طبخ نان گرفتند که الفبای خبازی را نمی دانند و اصولا هیچ گونه قرابت و تطابقی با این حرفه ندارند در برخی از نقاط شهر یاسوج نیز که از گذشته خبازی های با کیفیت نان به دست مردم می دادند اکنون دیگر فعالیتی ندارند و به هر دلیل نانوایی های با کیفیت جای خود را به خدمات موبایلی، کافی نتی و سایر مشاغل دست چندم دیگر داده‌اند در حالی که نان در زندگی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و روی سفره آنها از گذشته تا به حال جایگاه مهمی داشته است.

یی از مشتریان نانوایی‌ها در منطقه دولت آباد یاسوج می‌گوید: نانوایی‌ها در سطح شهر ما وضعیت خوبی از لحاظ کیفیت ندارند و نانوایی ها به دلخواه خود خمیر تهیه کرده و چیزی شبیه به نان تحویل مردم می‌دهند.

محرابی می‌گوید: مسئولان نظارتی بر تهیه نان در شهر یاسوج و کل استان ندارند مشکل تنها مربوط به شهر ما نیست بلکه چند روز پیش در گچساران به عنوان شهر دوم استان هر چه گشتیم نانوایی که نان با کیفیت داشته باشد به چشم خود ندیدیم.

این ساکن دولت آباد شهر یاسوج افزود: در سطح در کشور و استان مشکلات اقتصادی و معیشتی وجود دارد اما آیا پختن نان هم به بالا رفتن و پایین آمدن دلار وابسته است نظارت و بازرسی از واحدهای تولیدی و کسب و کار در استان ما تقریباً عددی نزدیک به صفر است اگر نظارتی وجود می داشت تاکنون باید چند گام از محرومیت خارج می‌شدیم و جایگاه استان ما فقط در جا زدن نبود.

به گزارش فارس اوضاع و احوال نانوایی‌ها در هیچ نقطه‌ای از شهر یاسوج خوب نیست از شرف آباد در پایین‌ترین  تا معصوم‌آباد در شمالی‌ترین نقطه شهر یاسوج نانوایی‌ها تعریفی ندارد.

قائدی شهروندی در معصوم‌آباد یاسوج است که باید هر روزه نان خود را از نانوایی‌های معصوم آباد تهیه کند او می‌گوید حرف زدن از وضعیت نانوایی‌ها و کیفیت آنها فقط وقت تلف کردن است چرا که این مشکل مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه سال‌های سال مردم استان و شهر یاسوج نان بی‌کیفیت می‌خورند و از قدیم تا کنون دل درد و دل پیچه و زخم معده زخم اثنا عشر و ورم معده و روده دارند.

در بلوار بویراحمد هم مردم از چنین وضعیتی خون به دل شده‌اند علیزاده از ساکنین قدیمی بلوار که جزء مالکین منطقه است در گفت‌وگو با خبرنگار ما از کیفیت پایین نان می نالد دستگاه‌های نظارتی مثل صمت و تعزیرات را خطاب قرار داده و می‌گوید مدیرکل تعزیرات و رئیس صمت استان آیا خودشان از این نان در خانه هایشان مصرف می‌کنند.

او می‌گوید: اگر آنها نیز از چنین نان بی‌کیفیتی استفاده می‌کنند باید به حال خودمان گریست حداقل به فکر سلامتی خودتان و خانواده هایتان باشید مسئولانی که با چشم خود شاهد چنین وضعیتی هستند چرا به هوش نمی‌آیند و اول برای سلامتی خودشان و بعد برای رفاه حال مردم فکری نمی‌کنند.

در بلوار ارم هم به جز یک نانوایی مردم از بقیه نانوایی ها و کیفیت نان رضایتی ندارند و خواستار بازرسی و نظارت بیشتری بر پخت و کیفیت نان هستند.

به گزارش فارس به نظر می‌رسد که یکی از اولویت های مهم و دغدغه های مردم از رئیس آینده سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد به عنوان متولی اصلی نانوایی‌ها بازرسی و نظارت ویژه و عملی از نانوایی‌های کهگیلویه و بویراحمد است تا در آینده شاهد بروز هر چه بیشتر امراض گوارشی در میان هم استانی ها به دلیل استفاده از نان بی کیفیت نباشیم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا