سمنان

محورهای شریانی کشور؛ نیازمند ایمن‌سازی/ برای رفع نقاط حادثه‌خیر چه کرده‌اید؟

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان، جاده‌های استان سمنان با میزبانی از ۲۰ میلیون مسافر عبوری در سال و قرارگیری در مسیر زائران امام رضا (ع) سالانه شاهد تصادف‌های دلخراشی است و همین امر، ضرورت توجه مسؤولان امر برای رفع نقص جاده‌های استان سمنان را دوچندان می‌کند.

استاندار سمنان هم اخیراً گفته است که بالاترین میزان تصادفات کشور با ۱۲ هزار مورد در سال در جاده‌های این استان رقم می‌خورد که باید برای آن فکری شود؛ اما بالأخره مسؤول ایمن‌سازی راه‌ها کیست؟

طرح جامع نظارت بر ایمنی راه‌ها تدوین شود

علی‌رضا شریفی‌نژاد، سرپرست سابق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در این زمینه می‌گوید: به منظور افزایش ضریب ایمنی راه‌ها و کاهش تلفات جاده‌ای، طرح جامع نظارت بر ایمنی راه‌ها و محورهای مواصلاتی درون استان تدوین و اجرایی شود.

وی بیان کرد: با اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی راه‌ها، حائز رتبه‌های برتر در این خصوص در کشور شدیم که برآیند همه اقدامات دستگاه‌های متولی امر است.

سرپرست سابق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان با بیان اینکه ماهیت جلسات کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی راه‌های استان باید تغییر یافته و به سمت اقدامات ملموس و کاربردی سوق داده شود، افزود: ۴۶ درصد تصادفات منجر به فوت استان بر اثر واژگونی و خروج از جاده است.

شریفی‌نژاد عنوان کرد: با به‌کارگیری اقدامات مؤثر و کاربردی در مورد ارتقای خدمات استراحتگاهی و خدماتی در راه‌های استان، نزدیک به ۵۰ درصد تصادفات در استان کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه مواصلاتی در استان سمنان داریم، اظهار داشت: تدبیر استاندار سمنان در خصوص پیگیری و ساماندهی مجتمع‌های خدماتی بین راهی استان می‌تواند در راستای خدمات‌رسانی بهتر و کاهش تصادفات بسیار مؤثر باشد.

شریفی‌نژاد بیان کرد: با آمادگی ایجاد شده در تیم‌های عملیاتی استان و زیرساخت‌ها و ماشین‌آلات لازم و موجود، به جهت اینکه در تمامی راه‌های استان به ویژه گردنه‌ها شاهد روان بودن ترافیک حتی در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی باشیم، برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز صورت گرفته است.

در سفر ریاست جمهوری به استان، اعتبارات خوبی برای راه‌های مواصلاتی در نظر گرفته شده است

سرپرست سابق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: تلفات در تصادفات جاده‌های استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش دارد.‌

شریفی‌نژاد بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان، اعتبارات خوبی برای راه‌های مواصلاتی در نظر گرفته شده و رویکرد استان نیز بدین گونه است که بتوانیم نقاط حادثه‌خیز را در سراسر پهنه استان شناسایی و ایمن‌سازی کنیم تا شاهد کاهش سالیانه تلفات بوده و ضریب ایمنی راه‌های استان را ارتقا ببخشیم.

وی بیان کرد: ما در باب الرضا (ع) و خدمت‌رسانی به زائران امام هشتم (ع) در استان هستیم؛ بنابراین همه ما و دستگاه‌های مسؤول باید در راستای ارتقای خدمات و همچنین حفظ سلامت و جان مسافران در راه‌های استان گام برداریم.

فرمانداران و شهرداران؛ رکن اصلی و اساسی

سرپرست سابق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان اظهار کرد: اقدامات و تصمیم‌گیری‌های ما در کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی راه‌ها، با جان، مال و سلامت مردم ارتباط دارد.

شریفی‌نژاد خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از اقدامات و نظارت‌ها در محورهای مواصلاتی، باید به صورت شهرستانی صورت گیرد؛ بنابراین از آنجایی که فرمانداران و شهرداران رکن اصلی و اساسی جلسات کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی راه‌ها هستند، باید به صورت فعال در جلسات شرکت کرده و نسبت به انجام اقدامات مؤثر اهتمام داشته باشند.

وی تأکید کرد: جلسات شورای ترافیک استان با خروجی و مصوبات کاربردی و اقدامات مؤثر و ملموس در سطح استان پیگیری شود.

سرپرست سابق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: شهرهایی که تلفات معابر درون‌شهری بیشتری دارند در اولویت اقدامات ترافیکی قرار گیرند و جلسات با حضور این شهرداران با توجه به اولویت‌بندی به صورت حضوری برگزار شود.

شریفی‌نژاد با تأکید بر اینکه شهرداران در جلسه شورای هماهنگی ترافیک، اقداماتی که منجر به کاهش تلفات شده را تشریح کنند، گفت: اقدامات باید در حوزه رفع نقاط حادثه‌خیز و دوربین‌های پلاک خوان در سطح شهرهای استان ملموس باشد.

بخش عمده‌ای از اقدامات و نظارت‌ها در محورهای مواصلاتی، باید به صورت شهرستانی صورت گیرد

سرپرست سابق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: سه هزار و ۴۰۹ مورد اعمال قانون امری است که منجر به کاهش تصادفات خواهد بود.

شریفی‌نژاد افزود: شهرداری‌ها به صورت جدی در بحث نقاط حادثه‌خیز و آشکارسازی و رفع مشکلات این نقاط ورود کنند و همچنین در محورهای پر تصادف نیز توسط دستگاه‌های مرتبط آرام بخشی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: موارد ذکر شده در خصوص خیابان امام (ره) سمنان توسط شهرداری برطرف و ساماندهی پیاده‌رو در دستور کار قرار گیرد.

کاهش ۶۷ درصدی تصادفات فوتی درون‌شهری سمنان

سرهنگ موسی بزرگی، رئیس پلیس راهور استان سمنان هم اظهار کرد: در خصوص تصادفات فوتی شهری در کل استان، ۱۲ فقره تصادف فوتی در هفت‌ماهه سال ۱۳۹۹ به ثبت رسید که این میزان به ۱۶ مورد در هفت‌ماهه نخست سال جاری افزایش یافت که با افزایش ۳۳ درصدی همراه بود.

وی افزود: در مجموع ۶۷ درصد کاهش تعداد تصادفات فوتی درون‌شهری را از سال شروع برنامه (سال ۱۳۹۶) تا امروز داشتیم.

رئیس پلیس راهور استان سمنان بیان کرد: میزان مصدومان جرحی تصادفات معابر درون‌شهری ما در استان در هفت ماهه نخست سال جاری، تعداد یک هزار و ۴۲۰ مورد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، دو درصد افزایش داشته است.

بزرگی با اشاره به اینکه در کل تصادفات معابر درون‌شهری استان طی هفت ماهه سال جاری، در مجموع هفت درصد افزایش داشتیم، گفت: ۳۴ نقطه حادثه‌خیز در مجموع معابر شهری استان در سال ۱۴۰۰ احصا شده که تاکنون ۶ نقطه آشکارسازی و چهار نقطه نیز ایمن‌سازی شده و چهار نقطه نیز در حال اقدام است.

وی تصریح کرد: تاکنون اقدام مؤثری برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز درون‌شهری استان صورت نگرفته که نیاز است این مهم به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس پلیس راهور استان سمنان اظهار کرد: نصب و فعال‌سازی دوربین‌های پلاک‌خوان در معابر درون‌شهری در استان نیازمند توجه است.

نصب و فعال‌سازی دوربین‌های پلاک خوان در معابر درون‌شهری در استان نیازمند توجه است

بزرگی بیان کرد: عدم نصب پوشش فیزیکی جوی‌ها و کاهش عرض خیابان از ۱۰ متر به ۶ متر، از مواردی است که معضلاتی را در این خیابان به وجود آورده و نیاز است تا طرح به صورت کامل اجرا شود تا نارضایتی در این منطقه را شاهد نباشیم.

وی افزود: با توجه به آغاز طرح کنترل هوشمند محدودیت تردد مقابله با شیوع کرونا، نیاز است تا نسبت به نصب و راه‌اندازی دوربین‌های پلاک‌خوان و ثبت تخلف در معابر درون‌شهرهای استان اقدام شود.

رئیس پلیس راهور استان سمنان گفت: اجرای طرح‌های ترافیکی توسط شهرداری‌ها پس از صدور مجوزهای لازم در دستور کار قرار گیرد.

بزرگی بیان کرد: با توجه به شروع فصل سرما و یخبندان، سازمان‌های مرتبط تمهیدات و اقدامات لازم را در خصوص جلوگیری از یخ‌زدگی و لغزندگی معابر درون‌شهری به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز حضور دانش‌آموزان در مدارس، شهرداری‌ها نسبت به ترمیم و خط‌کشی گذرگاه‌های عابر پیاده و نصب تابلو و موردنیاز مقابل مدارس اقدام کنند.

عدم توجه به جلو؛ علت تصادفات در راه‌های استان سمنان

 سرهنگ تقی کبیری، رئیس پلیس‌ راه استان سمنان هم اظهار کرد: با توجه به اقدامات مطلوب صورت گرفته، در هفت ماهه نخست سال جاری، شاهد کاهش ۶ درصدی فوتی‌های تصادفات در راه‌های استان بودیم.

وی افزود: در مجموع در هفت ماهه سال جاری، ۱۴۷ نفر در راه‌های استان فوت شدند که ۹۳ نفر از این افراد در دَم و در صحنه، فوت شدند.

رئیس پلیس‌راه استان سمنان بیان کرد: در بحث جرحی‌های تصادفات نیز در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۹۱ نفر به میزان ۱۳ درصد افزایش داشتیم.

کبیری گفت: عدم توجه به جلو با ۶۴ درصد، بیشترین فراوانی را از نظر علت تصادفات در راه‌های استان در هفت ماهه سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است.

در طرح زمستانه، اقدامات در چهار گردنه موجود در راه‌های استان انجام می‌شود

وی افزود: نوع کاربری سواری با ۷۳ درصد، بیشترین فراوانی در تصادفات در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را در معابر برون شهری به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس‌ راه استان سمنان گفت: ۴۶ درصد تصادفات با ۶۰ نفر فوتی در راه‌های برون شهری استان در هفت ماهه سال ۱۴۰۰، به دلیل واژگونی اتفاق افتاده است که عمده علت آن نیز خستگی و خواب آلودگی است.

کبیری بیان کرد: در طرح زمستانه، اقدامات در چهار گردنه موجود در راه‌های استان انجام می‌شود و چهار تیم به صورت شبانه‌روزی استقرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۰ مرحله بارش برف سنگین در راه‌های استان داشتیم که ۱۴ مرحله مجموعاً منجر به انسداد ۱۲۸ ساعته راه‌ها شد و به ۶۷۰ خودروی در راه مانده امدادرسانی صورت گرفت.

راه‌های مواصلاتی سمنان ایمن‌سازی شود

مسیر طولانی سه هزار و ۹۰۰ کیلومتری راه‌های مواصلاتی در استان سمنان مستلزم اتخاذ تصمیمات اصولی و عملی برای جلوگیری از کاهش میزان تصادفات جاده‌ای نظیر ارتقای خدمات استراحت‌گاهی و خدماتی در راه‌های استان است.

از طرفی باید نسبت به شناسایی نقاط حادثه‌خیز در گام نخست و سپس در راستای ایمن‌سازی و رفع اشکالات و نواقص موجود اقدامی عاجل شود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا