اصفهان

محورهای نطق اعضای شورای شهر اصفهان/ اعلام اسامی متخلفان آلودگی هوا تا عدم توازن در حقوق و دستمزد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، محسن سلیمانی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان صبح امروز با حضور در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۲۹ هزار نفر در کشور مستقیماً بر اثر ذرات معلق در هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: یکی از عوامل مهم در چرخه کیفیت هوا این است که اطلاعات کافی درباره منابع آلودگی مشخص باشد تا برنامه‌ریزی برای کاهش آلاینده‌ها صورت گیرد.

سلیمانی با بیان اینکه دو روش کلی را در مدل‌سازی آلودگی هوا دنبال می‌کنیم، گفت: از طریق مدل‌سازی مشخص می‌کنیم که صنایع استان چه میزان از محیط اطراف خود را آلوده می‌کنند و در مدل دوم مشخص می‌شود که آلودگی از کدام منابع به منطقه می‌رسد.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه پروژه منشأیابی با هدف تعیین منبع ذرات معلق در هوای شهر اصفهان تعریف شد، مطرح کرد: انواع آلاینده‌های معدنی و آلی از جمله فلزات سنگین و ترکیبات آروماتیک که از دید بیماری‌زایی اهمیت دارند، نقش و سهم منابع آلاینده و اولویت‌بندی برای سیاست‌گذاری کاهش آلودگی هوا در این پروژه آمده است.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ نقطه در شهر اصفهان و پیرامون آن تعیین شده که در طول یک سال از این مناطق نمونه‌برداری صورت گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: تحقیقات نشان داد که در فصول سرد سال، فعالیت صنعتی و پس از آن حمل و نقل از مهمترین علل آلودگی هواست؛ در میان صنایع، واحدهای آجر و سیمان، ریخته‌گری و ذوب فلزات و پالایشگاه و پتروشیمی بیشترین سهم را در آلودگی داشته‌اند.

سلیمانی در پایان تصریح کرد: گاهی تصور می‌شود با احتراق گاز، مشکل آلودگی هوا حل می‌شود اما با توجه به حجم گاز مصرف شده شدت آلودگی افزایش پیدا می‌کند. 

اسامی متخلفان حوزه آلودگی هوا شفاف اعلام شود

علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه در بیان تذکرات خود با اشاره به وعده شهردار اصفهان مبنی بر پاییز و زمستان بدون کارتن‌خواب مطرح کرد: طی روزهای گذشته و به دنبال برودت هوا در یک مرحله، جمع‌آوری و اسکان کارتن‌خواب‌ها در سرپناه‌های تعیین شده انجام شد، اما وعده شهردار اصفهان مبنی بر پایان کارتن‌خوابی در پاییز و زمستان، به صورت رسمی و عملیاتی، با برنامه ویژ‌ه‌ای از سحرگاه امروز رنگ تحقق پیدا کرد.

وی افزود: بر این اساس، طی عملیاتی ویژه که از ساعت ۴ صبح امروز آغاز شد، با همکاری دستگاه‌های مختلف و همت معاونت‌های خدمات شهری مناطق، حدود ۱۰۰ نفر از کارتن‌خواب‌ها جمع‌آوری و به سرپناه‌ها منتقل شدند.

صالحی خاطرنشان کرد: در این میان غربالگری انجام شده و شهردار اصفهان تقبل کرده که هزینه این افراد به مدت ۵ ماه پرداخت شود، این وعده امروز کلید خورد که جای تشکر دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در تذکر به مدیرکل محیط زیست استان اصفهان نیز گفت: شورای ششم در ۴ ماه فعالیت خود ۶۵۰ میلیارد تومان وام و اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته است و این موضوع عزم شورا را برای حل مشکلات آلودگی نشان می‌دهد، پس اگر دیگر دستگاه‌ها نیز پای کار باشند مدیریت شهری وظایف خود را بیش از آنچه که هست دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد از مساحت استان را فضای سبز تشکیل می‌دهد و امروز در وضعیتی هستیم که این فضا، به عنوان تنها منبع تولید اکسیژن نیز در حال نابودی است؛ از اداره کل محیط زیست استان اصفهان توقع داریم که قبل از اینکه بحران از بین رفتن فضای سبز به بحران‌های موجود اضافه شود، اقدامی انجام دهد.

صالحی تصریح کرد: امروز در حل مشکلات استان نیازمند اولویت‌بندی هستیم و باید وارد اجرای برخی اقدامات شویم و صحبت درباره آن‌ها کافی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان تذکرات خود عنوان کرد: اینکه بگوییم دستگاه‌ها ترک فعل کرده‌اند کفاف نمی‌دهد؛ فعالان محیط زیست، مطالبه‌گران و مردم باید بدانند کدام دستگاه‌ها وظیفه‌ خود را در زمینه آلودگی هوا انجام نمی‌دهند تا ما به عنوان نمایندگان مردم پیگیری و دنبال کنیم. 

لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان‌دهنده خط ‌مشی و نوع نگاه شورای اسلامی شهر به اهدافش باشد

محمدرضا فلاح رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز امروز در نطق میان‌دستور خود عنوان کرد کرد: در آستانه تهیه بودجه شهرداری اصفهان برای سال ۱۴۰۱ هستیم، نخستین بودجه‌ای که در دوره ششم شورای شهر بررسی و تصویب می‌شود؛ در تدوین و تصویب این بودجه نوع نگرش اعضای شورای شهر نشان داده می‌شود.

وی افزود: این بودجه می‌تواند اعتماد از دست‌رفته شهروندان را در بی‌عدالتی سال‌های گذشته برگرداند؛ این بودجه ریل‌گذاری جدید و خشت اول سیاست گذاری این دوره شهری است که اگر اصولی نهاده شود می‌تواند شعار «اصفهان شهر زندگی» را محقق سازد و مبارزه با فساد، توجه به مناطق کم برخوردار، کاهش آسیب‌های اجتماعی، عدالت و هوشمندسازی و.. را نهادینه کند.

فلاح در ادامه گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان‌دهنده نوع نگاه شورا به اهدافش است، در لایحه‌ای که شهرداری تقدیم شورا می‌کند باید توسعه شهر با استفاده از ظرفیت و توان‌شهر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مشارکت هدفمند مردم در توسعه شهر و پاسخ‌های منطقی به مطالبات آنها در تدوین بودجه مورد توجه است و این مهم با سخنرانی و شعار محقق نمی‌شود و نیازمند آموزش و برنامه‌ریزی از سوی بخش‌های مختلف شهرداری به ویژه معاونت برنامه‌ریزی و مشارکت جدی رسانه‌ها و صدا و سیما است.

وی در ادامه بیان کرد: از شهردار اصفهان می‌خواهم در تدوین بودجه، ضمن توجه به منشور شورای شهر، شادابی و سلامت شهروندان، بهبود محیط زیست، نظارت بر ساختار درآمد شهرداری، عدالت‌محوری و توجه به اقشار کم درآمد، افزایش تاب‌آوری شهر در بحران‌ها و ارتقای ایمنی شهر، توجه به ترافیک شهری و حمل و نقل هوشمند و روان و توجه به معیشت کارکنان شهرداری را مدنظر قرار دهد و اعتبارات لازم در ردیف‌های بودجه سال آینده لحاظ شود. 

از رئیس‌جمهور می‌خواهیم با سفر به اصفهان، مشکلات را از نزدیک ببیند

ابوالفضل قربانی نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق میان‌دستور خود با بیان اینکه یکی از پدیده‌هایی که طی دو دهه گذشته به صورت ویژه با آن روبرو هستیم خشکسالی است، اظهار کرد: خشکسالی ناشی از تغییر در اقلیم، دخالت انسان در طبیعت، استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی، بارش کم، ایجاد کارخانجات صنعتی و .. است.

وی افزود: حق نداریم با پدیده‌هایی که در کشورمان اتفاق می‌افتد به صورت منطقه‌ای برخورد کنیم، چون انسان‌های آن منطقه دخالتی در آن پدیده ندارند.

قربانی گفت: خشکسالی پدیده‌ای ملی است و باید اشاره کرد که این اتفاق نامبارک بخش مرکزی کشور را به شدت مورد تأثیر قرار داده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین عنوان کرد: از نظر جغرافیایی در وضعیتی هستیم که تمدن‌های مرکز کشور به علت خشکسالی ممکن است از بین بروند، بنابراین مسؤولیتی ملی برای حفظ تمدن‌ها بر عهده مسؤولان است.

وی با بیان اینکه وظیفه شرعی، قانونی و اخلاقی ایجاب نمی‌کند که به این پدیده‌ها به صورت منطقه‌ای نگاه کنیم، اذعان کرد: یکی از مباحث اینچنینی، جنگ هشت ساله بود که همه اقشار کشور بسیج شدند و در این دفاع شرکت کردند تا گرفتاری جنگ را از کشور برطرف کنند.

قربانی ادامه داد: استان اصفهان در همان جنگ تحمیلی، ۲۳ هزار شهید و بیش از ۱۰ هزار جانباز و آزاده تقدیم کرد، اینجا اصفهانی‌ها مسؤولیت خود را با بذل جان انجام دادند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه موضوع آب، فرامنطقه‌ای است که دولتمردان باید به آن توجه ویژه داشته باشند، اظهار کرد: امروز، آب به یک مشکل و بحران اساسی تبدیل شده است، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر اجازه ندارند به این موضوع به صورت منطقه‌ای نگاه کنند.

وی ادامه داد: آب حق هر ایرانی است و همه باید از آن بهره ببرند، اگر این وضعیت چندین سال دیگر ادامه پیدا کند چه بسا بسیاری از شهرها خالی از سکنه شود، بنابراین دولت باید به طور عاجل برای فراهم کردن آب این مناطق اقدام کند.

قربانی تصریح کرد: ۳۰ درصد از جمعیت شهر اصفهان، غیراصفهانی هستند، این جمعیت از همه خدمات برخوردار هستند و هیچ تبعیضی از ناحیه مدیریت شهر دیده نمی‌شود؛ نکته مهم این است که زندگی همه این شهروندان باید به خوبی اداره شود، نباید نسبت به آب ادعای مالکیت داشت، ما هرچه داریم با هم داریم و برای همدیگر هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه گاهی مباحثی که مطرح می‌شود ناشی از هدفی برای ایجاد فتنه است، تصریح کرد: در شهر اصفهان به واسطه نبود آب شاهد مشکلات زیست محیطی فراوانی هستیم و از رئیس جمهور می‌خواهیم با سفر به اصفهان مسائل مربوط را از نزدیک پیگیری کند.

وی در پایان نطق خود تصریح کرد: از رئیس جمهور بابت نوع روش و منش مبتنی بر حضور در میان مردم تشکر می‌کنیم، اما می‌گوییم اصفهان هم اکنون از جمله مناطق خاص است که باید در میان مردمش حضور یافت و به طور جدی به مشکل آن پرداخت.

چالش ناعدالتی و عدم توازن در حقوق و دستمزد، گریبان‌گیر شهرداری اصفهان است

فرزانه کلاهدوزان عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق میان‌دستور خود در این جلسه شورا با تبریک روز دانشجو اظهار کرد: مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه و کارکردهای مثبت آن می فرمایند که «دانشگاه به رأس و بدنه زندگی جمعی امداد می‌رساند، تغذیه علمی و فکری می‌کند، نیروی انسانی برای آن تربیت می‌کند، سمت و سوی جهت‌گیری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تعریف می‌نماید و به آن شکل و نسق می‌بخشد».

وی افزود: بازآفرینی نقش دانشگاه دانشجو و جامعه لازم است، به گونه‌ای که دانشگاهیان و دانشجویان  برای حل معضلات، سیاسی فرهنگی، اقتصادی و اداری کشور برنامه داشته باشند.

کلاهدوزان  گفت: اکنون در جهان دانشگاه‌های نسل چهارم که با عناوینی مانند «دانشگاه بوم‌شناختی» یا «دانشگاهی برای دیگران» شناخته می‌شوند، دارای ارتباط برونگرا و عمیق با صنایع و جوامع اطراف آن هستند، دانشگاه نسل چهارم باید به شکلی فعال با محیط اطرافش ارتباط داشته، آن را شکل دهد و در نهایت نیز یک جامعه‌ بهتر بسازد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان از دیرباز زیرساخت‌های دانشگاهی و علمی خوبی فراهم بوده است که با بهره‌مندی از تعداد بسیار بالای جمعیت تحصیل‌کرده می‌توان فرصت خوبی برای توسعه و آبادانی شهر ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: وجود دانشگاه‌های تراز اول در شهر اصفهان و دانشجویان متعهد و محقق ظرفیت مناسبی است که می‌توان با استفاده از الگوی رفتاری شهرهای موفق دنیا برای حل مسائل و چالش‌های این کلانشهر از ایده‌های دانشجویان و نخبگان استفاده کرد.

وی ادامه داد: مشارکت جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان با مدیریت شهری سبب‌ساز تحقق شهری ایده آل خواهد بود که اگر این موضوع با جدیت دنبال شود می‌توان امیدوار بود که فصل تعامل و مشارکت بیشتر و مؤثرتر دانشجویان و مدیریت شهری رقم خواهد خورد. 

کلاهدوزان با اشاره به در پیش بودن هفته پژوهش گفت: از جامعه دانشگاهی و نخبگانی شهر انتظار می‌رود که با انجام پژوهش‌های کارآمد و کاربردی  یاری‌گر مدیریت و پارلمان شهری بوده و به عبارتی با پژوهش یار اصفهان باشیم.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار بیان کرد: علت نام‌گذاری این روز به نام «پرستار» این است که حضرت زینب(س) پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین(ع) و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت(ع) را برعهده داشت، ضمن این که ایشان رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد.

وی افزود: مقام حضرت زینب(س)، آن قدر والا و عظیم است که او را پرستار نهضت و انقلاب حسینی باید بنامیم، زیرا این پرستاری به مراتب مهمتر و سرنوشت‌سازتر از پرستاری بیمار بود؛ حضرت زینب(س) نقش نگهداری از نهضت حسینی را بر عهده داشت که قطعاً اگر او این بار را بر دوش نمی گرفت،  پیام نهضت امام حسین(ع) در طول زمان‌ها به مردم نمی‌رسید.

کلاهدوزان با قدردانی از زحمات پرستاران ومدافعان سلامت گفت: این قشر همیشه با انگیزه بالا، قدرت تحمل، دل‌سوزی و بردباری به شغل پرستاری و مراقبت از بیماران می‌پردازند و در این دو سال گذشته با صلابت و صبوری تا پای جان به پای ایران و مردم عزیزش ایستادند و در این عرصه شهدای زیادی تقدیم این مرز و بوم کردند.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: این از خودگذشتگی‌ها در ضمیر پاک نیک‌فطرتان جامعه جای داشته و مورد احترام خواهد بود، همگان می‌دانند که پاداش‌های مادی نمی‌تواند جبران کار طاقت‌فرسای آن‌ها باشد، بلکه باید اجر واقعی خویش را از خداوند دریافت کنند.

وی با بیان اینکه  توجه ویژه مسؤولان به این جامعه فداکار نیاز است، گفت: پرستاران علی‌رغم خستگی و تحمل شیفت‌ها و اضافه‌کاری ایثارگرانه و مسؤولانه به صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمت می‌پردازند و علی‌رغم تعطیلی‌های سراسری هیأت دولت و دورکاری‌ها، پرستاران در شیفت‌های خود حاضر بودند و با وجود آسیب‌های جسمی و روحی حتی یک بیمار بدون خدمات مراقبتی رها نماند.

کلاهدوزان افزود: تمام پرستاران شرح وظایف واحدی دارند و برای ایجاد عدالت در سیستم باید از نظر امتیازات، حقوق و تسهیلات با یک نگاه دیده شوند زیرا که درصدی از پرستاران مشغول در بخش‌های درمانی، شرکتی هستند که پرداختی و مزایای آنان متناسب با خدماتشان نیست که نیاز به تجدید نظر در تبدیل وضعیت این عزیزان وجود دارد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان تصریح کرد: چالش ناعدالتی و عدم توازن در حقوق و دستمزد، گریبان‌گیر شهرداری اصفهان، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته نیز هست که توجه ویژه مدیریت شهری را نیاز داشته و لازم است که این موضوع به صورت جدی پیگیری شود و نظارت و اهتمام لازم برای پرداخت به موقع دستمزد کارگران و کارمندان توسط پیمانکاران و واحدهای برون‌سپاری شده باشد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا