اردبیل

مخترعی که کارآفرینی را به پشت میزنشینی ترجیح داد/ ساخت خانه‌های پیش ساخته قابل حمل در اردبیل

خبرگزاری یولن – اردبیل|مهران عقلمند: این روزها نوآوری و کارآفرینی در جامعه به یکی از مهم‌ترین موضوعات در کشور تبدیل شده و در این میان نقش جوانان تحصیل‌کرده برای حرکت در این مسیر بسیار مورد اهمیت است.

«قادر علیپور» یکی از جوانان مخترع اردبیلی، متولد ۱۳۶۴ و فارغ التحصیل رشته معماری بوده و مخترع طرح‌های عمرانی و معماری و صنعتی و محیط زیست است که نه تنها هیچ‌گاه به پشت میزنشینی فکر نکرده بلکه آن را نیز رها کرده و به سمت تولید و اشتغال و نوآوری رفته تا بتواند قدمی مثبت در راستای پیشرفت کشور و استان بردارد و زمینه اشتغال همنوعان خود را فراهم سازد.

این مخترع جوان تا به امروز توانسته ۵۳ محصول را به تولید برساند که تعدادی از آنها ثبت اختراع شده و تعدادی نیز در مرحله ثبت است. وی در ۱۲ جشنواره ملی، بین المللی، منطقه‌ای و استانی جزو مخترعین برگزیده بوده و هم اکنون در مرکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل مستقر است. به گفت‌وگو با این جوان اردبیلی نشستیم تا با فعالیت‌هایش بیشتر آشنا شویم.

 

یولن: از چه زمانی تصمیم به تحقیق و پژوهش و اختراع محصولات مختلف گرفتید؟

علیپور: شروع فعالیت‌های عملی‌ام از سال ۸۹ با مطالعه بر روی بازیافت نخاله‌های ساختمانی عمرانی آغاز شد. در این مسیر و برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و مشورت با اساتیدی که پیش از این بر روی این طرح کار کرده بودند، اقدام کردم.

تعدادی از اساتیدی که به مشورت با آنها پرداختم این کار را بسیار هزینه‌بر و کار نشدنی دانستند. اما چون من مطالعاتم را به‌صورت کامل انجام داده بودم و یقین داشتم که می‌توانم این کار را به سرانجام برسانم از ادامه کار ناامید نشدم حتی خانواده‌ام هم با توجه به این مسائل، مخالف ادامه طرحم بودند اما با پشتکار و تحقیق و مطالعه‌ام توانستم در سال ۹۱ این اختراع را با موفقیت به سرانجام رسانده و به ثبت برسانم.

پس از آن در سال ۹۲ در چهارمین جشنواره ملی علم تا عمل شرکت کردم و این اختراعم جزو طرح‌های برگزیده این جشنواره شد.

در جشنواره‌های مختلف همچون جشنواره بین‌المللی رونتکس تبریز هم طرح بازیافت خاکستر زباله سوز کارخانه پتروشیمی منتخب شد. آخرین اختراعم هم سقف و دیوار فوق سبک بوده که با سرمایه‌گذار در حال قرارداد هستیم تا به تولید انبوه برسانیم.

پشتکار و اعتماد به نفس بالایی دارم

یولن: چه شد که پس از اینکه حتی برخی از اساتید در مورد اختراع اول‌تان نظر مثبت نداشتند اما به کار ادامه دادید؟ پس از ثبت اختراع آن و به سرانجام رسیدن تلاش‌هایتان چه حسی داشتید؟

علیپور: پشتکار بسیار، یکی از رازهای موفقیت من در فعالیت‌هایم است و در کنار آن از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستم و مطمئن بودم که این طرح را به سرانجام خواهم رساند و مشورت با اساتید را نیز فقط در جهت استفاده از تجربیات و علم و دانش آنان در مسیر فعالیتم انجام دادم.

همین عوامل باعث شد که عقب‌گردی نداشته باشم و با پشتکار بالا به سمت اهدافم حرکت کنم و اساتیدی که پیش از این به من می‌گفتند که این کار شدنی نیست پس از ثبت اختراعم تعجب کردند و حتی یکی از همان اساتید در جشنواره علمی به عنوان ناظر بود که پس از دیدن اختراعم بسیار تعجب کرده بود.

به نظرم بهتر است اساتید گرامی در کنار سخت‌گیری خود که قطعا به دلیل پیشرفت افراد بوده، کمی هم با دیدگاه امیدوارانه به طرح‌ها و جوانان نگاه کنند و البته تمامی اساتید مطمئنا هر کمک و راهنمایی که از دستشان بر می‌آید انجام می‌دهند و از این بابت از تمامی کسانی که در طول این مدت مشاوره گرفته‌ام نهایت قدردانی را دارم.

 

شروع فعالیت‌هایم از یک شکست آغاز شد

یولن: چه شد که به فکر اختراع و نوآوری افتادید؟

علیپور: تصمیم من برای فعالیت‌های نوآورانه و ثبت اختراعات، از یک شکست شروع شد. پیش از سال ۸۹ من بسیار سرگرم فعالیت‌های اجرایی بودم و به دلیل مشغله کاری بالا به سمت نوآوری و اختراع حرکت نکرده بودم. اما پس از شکست مالی‌ام در یک پروژه‌ی مشارکتی فرصت بیشتری برای تفکر و نوآوری پیدا کردم.

به عبارتی این شکست سبب شد تا من آزادانه‌تر به سمت فعالیت‌های علمی و پژوهشی حرکت کنم و کارهای اجرایی خود را به حد بسیار زیاد کاهش دادم. پس از آن، بر روی طرح بازیافت نخاله‌های ساختمانی که قبلا جزو طرح‌هایم بود کار کرده و مجددا مورد بررسی قرار دادم.

یولن: در مورد اختراع بازیافت نخاله‌های ساختمانی بیشتر توضیح دهید.

علیپور: همانطور که می‌دانیم اکوسیستم طبیعت به دلیل دفع نخاله‌های ساختمانی و هم‌چنین استحصال برای تولید جدید از بین می‌رود و در کنار آن هزینه‌های بسیار زیادی را برای شهرداری‌ها تحمیل می‌کند.

به همین دلیل این موضوع از چندین سال پیش به یکی از دغدغه‌های من تبدیل شده بود تا راه حلی برای رفع این مشکل پیدا بکنم. ایده اولیه در ذهنم بود و تحقیقاتی نیز در مورد آن انجام داده بودم اما فعالیت‌های اجرایی‌ام اجازه نمی‌داد تا ایده خود را به مرحله عمل برسانم که بعد از فراغت از کارهای اجرایی فعالیت بر روی این ایده را شروع کردم و خوشبختانه به سرانجام نیز رسید و به عنوان اولین اختراع من ثبت شد.

 

اختراع خانه‌های تمام پیش ساخته مقاوم در برابر زلزله

یولن: در مورد اختراع خانه‌های تمام پیش ساخته برایمان بگویید. چه شد که به فکر این اختراع افتادید و ایده اصلی از کی و کجا به ذهنتان رسید؟

علیپور: من در طول این مدت از فعالیت پژوهشی و علمی‌ام اغلب اختراعاتم در حوزه ساختمانی و معماری بوده و به نوعی می‌توان گفت با تجمیع تمامی این اختراعات، خانه‌های تمام پیش ساخته را به مرحله تولید رساندم.

در زمان زلزله‌ای که در اردبیل اتفاق افتاد و خسارات بسیاری به بار آورد من ۱۱ ساله بودم و پس از آن نیز بارها در مناطق مختلف کشور شاهد بروز زمین لرزه‌های متعدد با خسارات جانی و مالی متعددی بودیم. پس از زلزله اهر و ورزقان که خسارات بسیاری داشت، به فکر این افتادم که خانه‌های را بسازم که در برابر زلزله‌هایی شدید نیز مقاومت بالایی داشته و هم‌چنین قابل حمل باشد تا در نقاط مختلف کشور بتوان از آن استفاده کرد.

از همین رو برای ساخت چنین ساختمانی، تحقیقاتم را شروع کردم. خانه تمام پیش ساخته سبک ضد زلزله، به صورت مدولار ساخته می‌شود. به‌طوری‌که تمامی مراحل این ساختمان را در مبدا می‌سازیم و سپس در مقصد اجرا می‌شود. این خانه‌های پیش‌ساخته ۳۰ سال ضمانت دارند و در برابر زلزله‌هایی تا ۱۰ ریشتر مقاومت دارد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل آسیب زلزله به بنای ساختمانی، به دلیل سنگینی ساختمان است. هر چقدر وزن ساختمان  و مصالح به کار رفته در آن سنگین باشد نیروهای جانبی بیشتر شده و دوام کمتری خواهد داشت.

در حال حاضر ساختمان‌هایی معمولی اجرا شده در سطح شهر و کشور دارای وزن بالاتری هستند و حتی نماهای کلاسیک که از سنگ تراورتن و گرانیت کار می‌شوند سبب سنگینی بیشتر ساختمان شده و علاوه بر آن باعث از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود و ما در خانه‌های پیش ساخته خود حتی نماهای کلاسیک را هم به صورت سبک بار اجرا کرده‌ایم تا وزن ساختمان تا به اندازه بسیار زیاد کاهش پیدا بکند.

 

یولن: از ویژگی‌های خانه های تمام پیش‌ساخته بیشتر برایمان بگویید.

علیپور: خانه‌های تمام پیش‌ساخته از لحاظ هزینه، سرعت ساخت و متراژ مفید ساختمان دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است. به‌طوری‌که این نوع ساختمان هزینه کمتری برای ساخت، نسبت به خانه‌های معمولی دارد چرا که سرعت عملکرد برای ساخت آن ۵ برابر بیشتر از ساختمان‌های معمولی بوده و در کنار آن از نظر وزن نیز ۲۰ برابر وزن کمتر نسبت به ساختمان‌های معمولی دارد.

هم‌چنین در هر ۷۰ متر مربع از این نوع ساختمان، یک اتاق اضافی به نسبت ساختمان‌های معمولی طراحی می‌شود. چرا که دیوارهای محاطی و داخلی خانه‌های تمام پیش ساخته فقط ۷ سانتی‌متر است و همین امر سبب کم شدن عرض دیوارها شده است.

سقف این نوع ساختمان به صورت شیروانی و مسطح به نسبت خواست مشتری است و دیوارها پشم سنگ ضد آتش و عایق برودتی، حرارتی و صوتی است.

خانه‌های تمام پیش ساخته تولید ما، همراه با لوله‌کشی و سیم‌کشی انجام می‌گیرد و نمای کاملا ضد آب با طرح سنگ و طرح آجر بوده و حتی برخی قسمت‌ها چوب نیز استفاده می‌شود. در این نوع ساختمان چندین اختراع خود را استفاده کرده‌ام؛ همچون نمای ساختمان گل ضد آب و چوب ضد آب ترمو وود که چوب حرارتی ضد آب است و این محصول پیش از این از کشورهایی همچون فنلاند، روسیه، ترکیه و چین وارد کشور می‌شد که ما این نوع را با چوب جنگلی اجرا کرده و نتایج بسیار مطلوب‌تری را کسب کردیم.

 

یولن: تفاوت این اختراع شما با سایر خانه‌های پیش ساخته دیگر چیست؟

علیپور: خانه‌های پیش‌ساخته موجود در بازار اغلب به صورت کانکسی است که امکان استفاده از آنها به صورت دایمی وجود ندارد و در برابر سرما و گرما عملکرد خوبی ندارند و اما این خانه‌های پیش ساخته که ما اختراع کرده‌ایم کاملا همانند یک ساختمان معمولی است و جنس متریال‌ها به صورت کاملا سبک و یک‌پارچه و غیرقابل ریزش بوده و تنها خانه پیش ساخته قابل حمل است که در مبدا ساخته می‌شود و سپس در مقصد نصب می‌شود.

متراژهای این نوع ساختمان به هیچ عنوان محدودیت ندارد و هر ۵۰ متر مربع یک تکه بوده و ساخت آن تا ۵ طبقه هم موفقیت‌آمیز بوده است. یک ویژگی منحصربفرد دیگر این اختراع ما این است که در خانه‌های پیش ساخته موجود برخی از قطعات همچون کاشی‌کاری، در و پنجره، لوله‌کشی و … در مقصد نصب می‌شود اما در این نوع خانه‌های پیش‌ساخته که من طراحی کرده‌ام کل کاشی‌کاری‌ها و لوله‌کشی ساختمان در مبدا و کارگاه‌مان اجرا می‌شود و به صورت یکپارچه انجام می‌گیرد و در نهایت در مقصد به طور آماده نصب می‌شود.

بسیاری از مصالح این خانه از اختراعات خودم است و به همین دلیل هزینه‌های به مراتب پایین‌تری دارد. اغلب خانه‌های پیش‌ساخته موجود، قابل حمل نبوده و بلکه قابل نصب در مقصد است که با ۲ برابر هزینه نسبت به این اختراع من کار می‌شود چرا که تمامی مصالح آنها وارداتی است و لذا هزینه بالایی دارد.

علاوه بر تمامی این ویژگی‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های این اختراعم ضمانت ۳۰ ساله برای این ساختمان‌های پیش ساخته است و حتی با شرکت‌های بیمه‌ای قرارداد بسته‌ایم که ساختمان را بیمه کنند و این موضوع نشان از کیفیت بالای این نوع ساختمان دارد.

 

یولن: آیا تا به از خانه‌های پیش ساخته اجرا کرده‌اید؟

علیپور: بله، تا به الان دو ساختمان از این نوع خانه‌های پیش ساخته را اجرا کرده‌ایم. در سال ۹۸ یک ساختمان را در استان گیلان با موفقیت اجرا کردیم و پس از آن و در اواخر سال ۹۹ نیز ۲ واحد دیگر از این نوع خانه را در شهرستان گرمی شروع کرده و در عرض سه ماه به سرانجام رساندیم.

هم‌اکنون نیز آمادگی این را داریم تا در اجرای خانه‌های تمام پیش ساخته با پیمانکاران، انبوه‌سازان و … قراردادهایی را داشته باشیم.

در صورت تولید انبوه زمینه اشتغال ۵۰ نفر فراهم می‌شود

یولن: در حال حاضر برای چند نفر اشتغال‌زایی کرده‌اید و آیا اختراعات خود را به تولید انبوه رسانده اید؟

علیپور: هم‌اکنون ۵ نفر به صورت مستقیم در کارگاه‌مان که مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی است مشغول به فعالیت هستند و در فکر تولید انبوه خانه‌های تمام پیش ساخته هستیم که در صورت تحقق آن زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۵۰ نفر و هم‌چنین ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم فراهم می‌شود.

در حال حاضر به صورت نیمه انبوه به تولید خانه‌های پیش‌ساخته مشغول هستیم و هر واحد را در بازه زمانی یک ماهه تحویل می‌دهیم ولی اگر تولید انبوه داشته باشیم و از یک طرف کارگاه اسکلت آماده شود از طرف دیگر به تکمیل و تجهیز سایر بخش‌ها بپردازیم حتی در عرض دو روز هر واحد آماده به طور کامل آماده می‌شود و به نوعی می‌توان در هر هفته ۷ واحد را تولید کرد که این امر نیازمند قرارداد انبوه است.

یولن: برای تولید انبوه و توسعه کارگاه خود به فکر دریافت تسهیلات بانکی هستید؟

علیپور: بله، اتفاقا در سال‌های گذشته برای دریافت تسهیلات اقدام کرده بودیم که متاسفانه محقق نشد و اما اخیرا نیز درخواست تسهیلات بانکی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یا سازمان صمت داریم و میزان تسهیلات مورد نیازمان برای تکمیل فرآیند تولید حدود ۳ میلیارد تومان است. در صورت تحقق دریافت این تسهیلات از دولت سیزدهم می‌توانیم زمینه اشتغال سایر افراد را نیز فراهم سازیم.

 

حمایت‌های معنوی مسؤولان و نگرش مثبت به جوانان بیشتر کارگشا خواهد بود

یولن: حمایت مسؤولان از شما تا چه حدی بوده و چه درخواستی از آنها دارید؟

علیپور: در حال حاضر ساختمان سازی در ایران در نسل سوم به سر می برد و در صورتیکه در دنیا نسل ششم صعت ساختمان در حال شروع است و از آنجاییکه ما با تحقیق و پژوهش به این نوع تکنولوژی در امر ساختمان‌سازی که به نسل ششم ساختمان‌سازی در دنیا نزدیک‌تر است رسیده‌ایم، بیشترین خواسته ما حمایت مسؤولان، پیمانکاران و انبوه‌سازان از طرح ما بوده و پیش از هرگونه کمک‌های مالی بیشتر به دنبال حمایت معنوی مسؤولان هستیم.

برای نمونه اگر ما بتوانیم این نوع تکنولوژی را در ساخت خانه‌های مسکن ملی به اجرا در بیاوریم هم در کنار حمایت از طرح و اختراع ما، سبب کاهش هزینه‌های ساخت خانه برای اقشار کم‌درآمد جامعه و هم چنین سرعت کار بالا خواهد شد.

یکی دیگر از خواسته‌های ما از مسؤولان، دیدگاه و نگرش مثبت به اختراعات و طرح‌های نو و جدید است. به نوعی که در حال حاضر متاسفانه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به چنین طرح‌های جدید اهمیت آنچنانی نمی‌دهد و همواره ابهاماتی را در خصوص برخی از طرح‌های نو و جدید در صنعت ساختمان‌سازی ارایه می‌کنند.

به نظر من بجای اینکه در این مرکز تحقیقات، برخی از طرح‌ها به دلیل وجود ابهاماتی به طور کامل حذف شوند، بهتر است با جذب طرح، در راستای رفع ابهامات تلاش کنند و با رفع نواقص طرح‌های نو شاهد پیشرفت تکنولوژی صنعت ساختمان‌سازی در کشور باشیم.

پشت میزنشینی را رها کرده و به سمت تولید آمدم

یولن: در چنین شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه برخی از افراد به خصوص جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیشتر به فکر پشت میزنشینی هستند، چرا شما به این فکر نبودید و قدم در راه نوآوری و کارآفرینی گذاشتید؟

علیپور: من پیش از آنکه تحقیقات و پژوهش‌هایم را به فاز عملیاتی وارد کنم، کاملا یک فرد پشت میز نشین بودم و از سال ۸۳ تا ۸۹ در بخش‌های مختلف همچون ناظر فنی و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و مسؤول تشکیل پرونده وام بهسازی در بنیاد مسکن مشغول به کار بودم.

اما پس از آنکه تصمیم به نوآوری و کارآفرینی گرفتم کاملا از این کارها استعفا دادم و به این سمت حرکت کردم. به نظر من جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با پشت میز نشینی خود را محدود نکنند و به دنبال ایده‌های نو و فناورانه حرکت کنند تا در کنار ایجاد اشتغال و ثروت برای خود، زمینه اشتغال برای سایر افراد را نیز فراهم سازند.

به نظرم حتی دولت از پشت میزنشینانی که خلاقیت دارند، حمایتی بکند تا در قبال کار آفرینی که انجام دهند تسهیلاتی را دریافت کنند تا روز به روز شاهد کاهش افراد مصرف‌کننده و در عوض افزایش افراد تولیدکننده باشیم.

اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور این مسیر نیازمند برخی از اقدامات هم‌چون حمایت همه جانبه دولت از جوانان بوده و در کنار آن به نظرم سیستم آموزشی و دانشگاهی کشور نیز باید اصلاح شود و به سمت تربیت نیروهای مهارت‌گرا حرکت بکند چرا که متاسفانه هم‌اکنون اغلب دانشگاه‌ها و مراکز علمی تبدیل به مراکز مدرک‌گرا شده‌اند و مهارت‌گرایی در اولویت های بعدی قرار گرفته است و این موضوع سبب بروز مشکلات بسیار زیاد در جامعه به خصوص در آینده نه چندان دور خواهد شد.

همانطور که هم‌اکنون کشور ایران یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار در زمینه پزشکی است، باید در حوزه صنعت نیز اقداماتی اساسی صورت گیرد تا شاهد رشد و پیشرفت کشور در این بعد نیز باشیم.

تعامل و همکاری مسؤولان با کارآفرینان سبب خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌شود

یولن: آیا تحریم‌ها مانعی برای فعالیت شما نبود و چگونه می‌توان قدم در راه خنثی‌سازی تحریم‌ها گذاشت؟

علیپور: مسلما شرایط تحریمی مشکلات خاص خود را به همراه دارد اما این موضوع نباید بهانه‌ای برای عدم حرکت باشد، بلکه باید با استفاده از این شرایط و اتکا به توان داخلی در راستای استفاده از نیروی جوان و خلاق داخل کشور بیش از گذشته بها داده و استفاده شود.

به نظر من بهترین راهکار شکست تحریم، همکاری مسؤولان با فناوران و کارآفرینان است و اگر تعامل خوبی داشته باشند حتما تحریم‌ها خنثی خواهد شد و کمر سیستم استعماری دنیا شکسته می شود.

هم اکنون بازار ما بهترین بازار برای همسایگان است و لذا می‌توانیم با تعامل با همسایگان تولیدات خود را صادر کنیم و سبب رونق تولید شود و افزایش قیمت ارز بی اثر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، این جوان مخترع و مبتکر اردبیلی نشان داد که در چنین وضعیت اقتصادی و حتی تحریمی کشور نیز می توان قدم در راه تولید و کار آفرینی و اشتغال گذاشت و صرف تمرکز بر روی پشت میز نشینی و تفکر استخدامی دردی از دوای جامعه و خود جوانان دوا نخواهد کرد.

از همین رو بهتر است تمامی جوانان و فارغ التحصیلان با تغییر نگرش خود و اتکا به توان داخلی و اعتماد به نفس بالا به فکر نوآوری و کارآفرینی بوده و در کنار آن مسؤولان نیز باید از تمامی ابرازهای موجود جهت حمایت از جوانان و مخترعان و کارآفرینان استفاده کنند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا