سلامت

مدرسه پاییزه مالکیت فکری برگزار می‌شود

به گزارش روز دوشنبه برگزیده های ایران از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت به همت دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و با همکاری آکادمی کانون پتنت ایران برگزار می شود.

نخستین رویداد از مدرسه پاییزه دهم آبان‌ماه و با عنوان «بررسی سیاست‌های مالکیت فکری رایج در دنیا» برگزار می‌شود، به صورت خاص بر حوزه سیاست‌گذاری متمرکز شده و کارشناسان مالکیت فکری و مدیران فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را خطاب قرار می‌دهد.

در این وبینار با تشریح سیاست‌های متداول مالکیت فکری در دانشگاه‌های جهان، بر لزوم دنبال کردن یک سیاست روشن و منعطف در دانشگاه‌های کشور و همچنین اثرات آن بر ترویح نوآوری و ثبت اختراع پرداخته می شود.

وبینار «مالکیت فکری، بودن یا نبودن مساله این است» نیز با بیانی ساده به طرح موضوع مالکیت فکری و ثبت اختراع پرداخته و داستان‌های واقعی از صاحبان ایده‌ای مطرح می‌کند که به پشتوانه سیستم مالکیت فکری، از مزایای مادی دارایی‌های فکری خود بهره‌مند شده‌اند.

«آیا پتنت ابزار مناسبی برای حفاظت از ایده من هست؟»، عنوان سومین وبینار از مجموعه مدرسه پاییزه بوده که الزامات مورد نیاز برای ثبت یک درخواست در سیستم پتنت و تخصیص گواهی به آن را بیان می‌کند.

 در وبینار «هنر نگارش ثبت اختراع» هم، شرکت‌کنندگان با برخی از الزامات مهم برای نگارش و آماده‌سازی یک تقاضانامه ثبت اختراع آشنا می‌شوند.

«چرا چرخ رو از اول اختراع کنیم؟»، دیگر رویداد مدرسه پاییزه است که با خطاب قرار دادن پژوهشگران و دانشجویان، از آنها می‌خواهد تا قبل از اینکه برای هر مسله جدیدی به آزمایشگاه بروند و شروع به تست و آزمایش و اختراع چرخ کنند، ابتدا گشت و گذاری در میان اسناد ثبت اختراع داشته باشند. در این رویداد، با اجزای یک سند ثبت اختراع و چگونگی استفاده از آنها برای آشنایی با مطالعات پژوهشی آشنا است.

رویداد «وداع با اسلحه»، پتنت را به عنوان سلاحی در دست فناوران معرفی می‌کند که برای عملکرد صحیح، نیازمند گلوله‌هایی مبتنی بر آگاهی است. در این وبینار، علاوه بر آشنایی با فرایند ثبت اختراع در ایران، در صدد تغییر نگرش برای ثبت با کیفیت اختراعات و توجه به چالش‌های مرتبط با آناست.

در آخرین گام از رویدادهای مدرسه پاییزه دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت، وبینار اختتامیه است که در ۲۲ آذر و همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود.

در این رویداد که دعوتنامه آن یک هفته قبل برای شرکت‌کنندگان ارسال می شود، مسوولین معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، سخن آخر را در خصوص لزوم ثبت اختراع و حفاظت از این دستاوردهای ارزشمند با پژوهشگران این وزرات مطرح می کنند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا