فرهنگ و هنر

مدیرانتشارات هزاره ققنوس: جای خالی وقایع پشت جبهه در روایات محسوس است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات برگزیده های ایران، رضا حاجی‌آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو به مناسبت هفته بسیج در مورد خاطره نگاری دوران دفاع مقدس و یادمان های شهدا و چالش‌ گفت: دشمن اصلی خاطرات، زمان است، هر چه از حوادث فاصله بگیریم امکان روایت صادقانه از رویدادها کمتر می‌شود؛ فاصله بین نسلی با دفاع مقدس موجب شده نتوانیم روایات درستی داشته باشیم و همچنین در انتقال آن نیز با مشکل مواجه‌ایم.

* جنگ را مردم هدایت کردند

وی با بیان اینکه در تاریخ شفاهی تازه کاریم و فرصت را از دست داده‌ایم، افزود: ما برای انتقال محتوا به قالب مربوط به آن نیاز داریم و لذا برای ارتباط با نسل جدید باید از ادبیات آنها بهره گرفت، اما این قالب در نظر گرفته نشده و تصور می‌کنیم این نسل دفاع مقدس را باور دارند و تنها حوادث را براساس این دیدگاه روایت می‌کند و از گفتن دلایل این ارزش‌ها پرهیز کرده و به ظواهر می‌پردازیم، در حالی که جنگ را مردم هدایت کردند.

این نویسنده با بیان اینکه در سال‌های گذشته از جنگ، روایت قالب بیشتر روایت فرماندهی است تا مردمی بودن آن، خاطرنشان کرد: باید برای نسل‌های بعدی جوری تصویر کنیم که برای آنها باورپذیر باشد و این در حالی است که روایات از پشت جبهه‌ها و شکست‌ها بسیار کم است و جا دارد تمام زوایای جنگ را بیان کرد.

حاجی‌آبادی با ابراز خرسندی از انتقال برخی واژه‌های دوران جنگ یادآور شد: قطعاً تحریف‌هایی در روایات صورت گرفته است؛ وقتی دولت متولی ترویج فرهنگی می‌شود این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد.

* متولیان باید تاریخ شفاهی را باور داشته باشند

مدیر انتشارات هزاره ققنوس ضمن بیان اینکه متولیان باید تاریخ شفاهی را باور داشته باشند و آن را وظیفه خود بدانند با ابراز تأسف از اینکه هیچ کاری برای افرادی که حماسه جنگ را خلق کردند، نکردیم، ادامه داد: باید کتاب‌هایی که به روایت همه جوانب جنگ می‌پردازند، بیشتر نوشته شود. مثلاً موضوع مهاجران جنگ تحمیلی از موضوعات مغفول مانده جنگ است.

حاجی آبادی در ادامه با اشاره به بسیاری از موضوعات مغفول مانده جنگ در کتاب‌ها تصریح کرد: ما معولا دچار آسیب تظاهر و نمایش هستیم و بیشتر به دنبال نشان دادن خودمان هستیم در حالی که اگر ارزش‌های واقعی دفاع مقدس را کالبد شکافی کنیم نسل جوان آن را می‌پذیرند چرا که آن‌ها ارزش‌های انسانی است، اما به جای این کار تنها قهرمان سازی می‌کنیم در حالی که همه آنها آدم‌های عادی بودند.

این مدیر انتشارات در پایان تصریح کرد: نباید مناسبت زده باشیم و این موضوعات باید در تمام روزهای سال مطرح شوند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا