سلامت

مدیریت خون بیمار یک ضرورت در جراحی هاست

به گزارش روز دوشنبه برگزیده های ایران از سازمان انتقال خون، آزیتا چگینی، افزود: مدیریت خون بیمار یکی از روش های مورد استفاده پزشکان در جهان است که با هدف کاهش زمان بستری بیماران و عوارض کمتر ناشی از تزریق خون به کار بسته و در آن خون کمتری برای بیمار مصرف می شود.

 مسئول بخش مدیریت مصرف خون سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: در راستای مدیریت خون بیمار و در طول چهار سال گذشته، کنفرانس های آموزشی برای پزشکان و انجمن های مختلف همچون بیهوشی، قلب و زنان در کل کشور برگزار کردیم و طبق برنامه ریزی ها در همایش های “هموویژیلانس” (مراقبت از دریافت کنندگان خون و فرآورده های خونی در مقابل عوارض ناخواسته ناشی از انتقال خون است) نیز بخش ویژه ای را برای آموزش مدیریت خون بیمار قرار دادیم.

وی ادامه داد: مدیریت خون بیمار، مبتنی بر شواهد علمی و یک روش چند وجهی است که برای درمان هر بیمار، خاص اوست و همچنین در موارد جراحی و غیر جراحی قابل اجراست که سلامت بیمار را ارتقاء بخشیده و خطرات ناشی از تزریق خون را کاهش می دهد که با تاکید بر این نکته که خون خود بیمار همواره ارجحیت دارد.

مدیریت خون بیمار، شاخص اعتباربخشی بیمارستان ها

چگینی با تاکید بر اینکه در کشورهای دیگر برای شاخص اعتباربخشی بیمارستان ها به مدیریت خون بیمار توجه جدی می شود، خاطرنشان کرد: مدیریت خون بیمار بر سه پایه استوار است، نخست بهینه سازی توده گلبول قرمز انجام شود یعنی همیشه قبل از عمل جراحی، کم خونی بیمار تشخیص داده شود، بیماری های زمینه ای که ایجاد” آنمی “(کم خونی) می کند شناسایی شود، کمبود آهن رفع شود، درمان صورت بگیرد و بعد از آن عمل انجام شود.

وی افزود:دوم اینکه از دست دادن خون و خونریزی کاهش پیدا کند، یعنی کارهایی که انجام می شود موجب حفظ خون بیمار شود به نحوی که یا از خون خود بیمار مصرف شود یا در حین عمل و بیهوشی، یک یا دو واحد خون بیمار دریافت و برای استفاده احتمالی ذخیره شود و یا خون محیط عمل را با دستگاههای خاص شستشو داده و به بیمار تزریق شود.

وی ادامه داد:  اصل سوم تحت کنترل درآوردن کم خونی و افزایش تحمل فیزیولوژیک بیمار است که در مدیریت خون بیمار، بهینه سازی وضعیت خون سازی بیمار بعد از عمل جراحی مد نظر است که با شروع داروهای بیمار، از عفونت جلوگیری شود و میزان اکسیژن هم افزایش یابد.

مسئول بخش مدیریت مصرف خون سازمان انتقال خون گفت: هم اکنون در مرحله بررسی مدیریت خون در بیمارستان ها هستیم ولی لازمه تاثیر گذاری مطلوب این است که ۳ اصلی که اشاره کردیم توسط جراحان در قبل از عمل جراحی، حین عمل جراحی و پس از عمل جراحی انجام شود و تلاش داریم مثل کشورهای دیگر یکی از شاخص های اعتباربخشی بیمارستان ها، مسئله مهم مدیریت خون بیمار باشد.

وی تاکید کرد: در نظر داریم یک بخش ویژه بر روی سایت سازمان انتقال خون را به بحث مدیریت مصرف خون اختصاص بدهیم و مجموعه مطالب آموزشی مرتبط را بارگذاری کنیم تا در دسترس سریع پزشکان و بیمارستان ها باشد.

به گزارش برگزیده های ایران، سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها نهاد مسئول در ایران موظف است که  نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما را در بیمارستان  ها و مراکز درمانی در کل کشور تامین کند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا