لرستان

مذاکرات هسته‌ای متفاوت از گذشته و عزتمندانه باشد/ معیشت به مذاکره گره زده نشود

همایون رهبران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در خرم‌آباد، اظهار کرد: درآستانه مذاکرات هسته‌ای وین بین ایران و گروه ۱+۴ به نظر می‌رسد که دستگاه محاسباتی دیپلماسی کشورمان با توجه به سوابق مذاکرات و تجارب گذشته، از منافع ملی ایران عزتمندانه دفاع کند.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید متفاوت از دولت گذشته باید باشد، در نگاه دولت جدید برجام یک‌بار مذاکره شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی با بیان اینکه مذاکرات جدید باید درباره چگونگی بازگشت مؤثر آمریکا و رفع تحریم‌ها باشد، افزود: مسؤولین جمهوری اسلامی باید هوشیار باشند تا زمانی که تمامی تحریم‌های آمریکا به‌صورت مؤثر و یکجا برداشته نشد، هیچ اقدام جبرانی انجام ندهند، زیرا آمریکا مصمم به مهار جمهوری اسلامی ایران است و حتی اگر ایران با همه تقاضاهای آنان موافقت کند، باز دلیلی برای حفظ تحریم‌ها خواهند یافت.

رهبران بیان داشت: بانک مرکزی در جدیدترین آمار خود خبر از رشد دو برابری درآمدهای نفتی داده است و از سوی دیگر نشانه‌ها و اخبار حاکی از بهبود اوضاع اقتصادی کشور در ماه‌های آینده دارد، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که مقامات جمهوری اسلامی ترس از گزینه‌های روی میز غربی‌ها داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دولت به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده دشمن، مذاکرات وین را به‌صورت یک‌جانبه رها نکند، گفت: اما با شرط‌گذاری منطقی «بهره‌مندی از مزایای اقتصادی قابل‌سنجش در ازای پایبندی به تعهدات»، می‌تواند به اهداف خود برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی با بیان اینکه تقابل آمریکا با ایران را در پنج لایه می توان تبیین و تحلیل کرد، لایه اعتقادی، لایه مبنایی، لایه تاریخی، لایه تجربی، لایه سیاسی و دیپلماتیک را پنج لایه تقابلی برشمرد.

رهبران ادامه داد: مقامات غربی باید فهم کنند که موضوعات منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک صرفا با هدف به انحراف کشیدن مذاکرات بوده و هیچ ارتباطی به پرونده هسته‌ای ندارد و جمهوری اسلامی در این خصوص با آن‌ها مذاکره نخواهد کرد، این موضوع مورد تاکید سخنگوی وزارت خارجه هم بوده ” تا اطمینان نیابیم که تمامی تحریم‌های آمریکا به‌صورت موثر و یکجا برداشته نشود، هیچ اقدام جبرانی خودمان را متوقف نمی‌کنیم “. بنابراین آمریکا باید بپذیرد که مقصر وضعیت فعلی است و مسیر برگشت از راه، رفع مؤثر تحریم‌های ظالمانه است، همچنین باید تضمین دهند که هیچ دولتی در آمریکا حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی، توقیف نفت‌کش با نفت سرقت شده توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشان اقتدار و قدرت ایران عنوان و خاطرنشان کرد: این عملیات نشان داد که توان واقعی آمریکائی‌ها در صحنه عملیات نظامی در ذیل توان ادعایی آنان قرار دارد، در واقع قدرت نظامی آمریکائی‌ها فقط در سطح رسانه‌ای و تبلیغاتی اعتبار دارد و صرفاً ابزاری برای ایجاد عملیات روانی برای تأمین منافع نامشروع آنان در منطقه است.

وی تصریح کرد: این رویداد جایگاه بین‌المللی ایران را به‌شدت ارتقا داده و بر عزت و غرور ملی ایرانیان می‌افزاید، در کنار آن، جایگاه قدرت امنیتی، نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را نشان داده و همه این‌ها می‌تواند پشتوانه دستگاه دیپلماسی برای افزایش قدرت چانه‌زنی در مذاکرات آتی شود. همچنین به توسعه صادرات محصولات نفتی در آینده کمک شایانی کرده و ریسک خرید نفت ایران را برای مشتریان کاهش می‌دهد.

رهبران اظهار داشت:  شش سال پس از ماجرای عبرت آموز برجام، مقامات آمریکایی در حالی که همچنان مشغول دبّه کردن هستند، هر چند وقت یک بار، ادعای بازگشت همزمان را پیش می کشند طرف عهدشکن، صداقت و پایبندی اش را زیر سوال رفته و نشان داده قابل اعتماد نیست، همچنان که معلوم کرده توافق، در قبال تعهدات او به اندازه کافی الزام آور و تضمین شده نبوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی با تاکید بر اینکه لازم است طرف مذاکره کننده اجرای تعهدات خود را از سر بگیرد و در یک بازه زمانی معقول راستی آزمایی (اعتبار سنجی) شود،گفت: همچنین باید ساز و کارهای قوی تضمین و تادیه خسارت در صورت نقض مجدد، از وی اخذ شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا